Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
d88-jwn

Vilken motorseglare är det här

Rekommendera Poster

Såg intressant ut nämligen men det var inte läge att stanna och säga hej.. mvh/Johan

post-4534-1394234425,3346_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en riggad Joda 24? Stäven påminner om Jodan. Den är rätt lik vår Nidelv 24, men Nidelven har inte så högt förskepp och ser annorlunda ut i altern också... Hmmm, båten på bilden ser ut att vara litet längre än 24 fot, vid närmare granskning, men det är litet svårt att se...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jo, den var större än 24 fot, närmare 30 tror jag. Framfönstren är två separata men de bilder jag hitta på Joda verkar ha ett fönster. Jag letar lite då och då efter något som liknar vår Uttern 760 men som kan segla åtminstone hjälpligt. Grejen är att jag vill ha kvar den något osjösäkra stora uteplatsen under kapell :). hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riggade snipor av den där typen seglar faktiskt inte ens hjälpligt. De har för liten segelyta, för liten roderyta, för stor undervattenskropp och för liten köl. De får knappt ens fart av undanvindar och vid sidvind är avdriften katastrofal. Att kryssa är det naturligtvis inte ens tal om. Seglen på en sådan här snipa är att betrakta som rena stödsegel. Ger stadga åt båten vid sjögång. Så är det i alla fall med vår kära Nidelv 24...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare! Det är varken Nidelv 24 eller Joda 24, enligt min mening. Jag kan dock inte komma ihåg vad den heter men den är 28fot (om jag kommer ihåg rätt) och som man kan se på bilden har den akterruff. Mvh Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har den akterruff, missade det när jag tittade på bilden! (börjar visst bli gammal...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt att se - hade jag inte känt igen båttypen hade jag oxå missat... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh Risör 28 - tack!. Hm, om den ändå inte kan segla är det ju inget nöje :) Jag har börjat titta på Winga 87 och Uttern 810/890 nu. Någon med erfarenhet av dessa. Eg vill jag ha en motorseglare som är rymlig, 25-35 fot och där kök och matbord är ute, dvs att doghouse kanske helt enkelt är öppet bakåt och avslutas med kapell. Winga verkar vara gjord ung så. Uttern har dock vägg med dörr akterut vilket stänger av lite mycket. Kul! att diskussionen funkar så bra - tack för alla svar! hej/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle kunna kika på Nauticat 33 eller Brofjord 36. Det är rymliga, sjösäkra och trevliga motorseglare. Titta in på Nauticat-klubbens hemsida t.ex. [LINK]www.nauticat.nu/[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

Hej! Tänk vad skönt det är att kunna stänga ute den råa fuktigheten, i en uttern. Jag tittade på en Uttern och en Winga , men valde uttern för att den går att stänga. Kolla även planeringen på båtarna. Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst pål

Det er en Risør 27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Japp, det är en Risör 27. Finns både som riggad och origgad.

Både Winga 78 ovh Winga 87 är märkesbåtar under 500'.

Över 500' torde en Nauticat 33 ligga bra till.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Eva Ernelind

Hej Johan

ser att du söker en annan båt. Du har just den båten vi SÖKER har du fortfarande kvar din uttern 760???  Vi har letat överallt efter en. Snälla hör av dig  ifall den är till salu  och skicka gärna en bild 

Vi bor i Göteborg. 

MVH

Eva 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina motorseglare som kan segla och inte är orimligt dyra är Albin 82 MS och HR Monsun 31.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser ut som en comet tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei, båten på bildet er en risør 27c, de er ikke så gode med seil. prøv en LM 26.

Senast ändrad av sodne | 13 april 2007 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...