Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
StyrmanKarlsson

Tvåpolig omkopplare för bränsle

Rekommendera Poster

I min båt har jag två bränsletankar. De går till ett gemensamt förfilter och vidare till maskin. Även bränslereturen går tiłl förfiltret.

Jag vill bygga om detta i vinter så att jag får separata matningar med separata förfilter fram till maskinen. jag tänkte sätta en kran för att välja försörjning från SB eller BB tank. Med samma kran vill jag även styra bränslereturen till respektive tank.

Bottom line, för att undvika misstag vill jag ha en spak att manövrera. Tips på var jag kan hitta en sådan mottages gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Racor (Parker) har en sådan till sina omkastningsbara filter, art.nr 19473, andra varianter hittar du om du söker på ”6-way ball valve”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, man kan nog låta en mekanisk verkstad handtillverka en sådan ventil billigare än en Parkerventil. 😧

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver tvenne tankar

En T- kran för bränsle ut, en T-kran för returen

Billig lösning

Kul ventil.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Lasse-L:

Haver tvenne tankar

En T- kran för bränsle ut, en T-kran för returen

Billig lösning

Jo så får det nog bli. Kanske att man kan montera dem "rygg mot rygg" och sätta ihop handtagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske finns tillfällen då man vill ta från en tank, men köra returen till en annan.

Köper du T-borrade ventiler kan du välja att köra från bägge tankarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gripen72:

Normalt så suger man upp bränslet från ovansidan tanken.

När den ena tanken blir tom suger motorn luft.

Tar man ut bränslet i "botten" på tanken kan det funka, om tankarna ligger på samma höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Gripen72:

Kanske finns tillfällen då man vill ta från en tank, men köra returen till en annan.

Ja det är möjligt me jag kan inte komma på något. Flytta bränsle kan jag göra med en lös elpump.

4 timmar sedan skrev Gripen72:

Jo, men jag vill köra från en tank i taget. Redundanta system fram till maskinen.

3 timmar sedan skrev Lasse-L:

Tar man ut bränslet i "botten" på tanken kan det funka, om tankarna ligger på samma höjd.

Ja, botten och samma höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är att betrakta som normalt kan diskuteras. Inga båtar jag har ägt har haft sugledningen genom tanktaket, så jag såg framför mig en installation med anslutningarna i botten, och då kommer det att fungera utmärkt att ta drivmedel från bägge tankarna så länge dessa är i samma höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Gripen72:

Inga båtar jag har ägt har haft sugledningen genom tanktaket, så jag såg framför mig en installation med anslutningarna i botten, och då kommer det att fungera utmärkt att ta drivmedel från bägge tankarna så länge dessa är i samma höjd.

Är det verkligen OK? Har fått för mig att alla anslutningar måste vara på ovansidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte haft några CE-märkta båtar, så jag vet inte vad dessa regler säger. DNV, Loyds etc. har inga problem med att ha anslutningarna i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jo, men jag vill köra från en tank i taget. Redundanta system fram till maskinen.

Det går att ställa även en T-borrad ventil så att den bara suger från en tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...