bsundberg 13 Postad 30 Augusti , 2020 Hej, Jag behöver ta bort ett par kvadratmeter Teak på akterdäck (40ft flybridge) inför ett motorbyte (för att kunna motera bort en del av durken). Tips på hur man får bort limmad Teak utan att skada den för att kunna återmotera efter motorbyte? Jag tror Teak'en är är tillverkad i "större bitar" direkt på varvet, alltså inte lösa nåtade bitar och därför tor jag mig behöva ta loss så stora bitar som möjlig. Här är två korta filmklipp som visar Teak'en och varför den behöver tas bort. Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8 mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev bsundberg: Hej, Jag behöver ta bort ett par kvadratmeter Teak på akterdäck (40ft flybridge) inför ett motorbyte (för att kunna motera bort en del av durken). Tips på hur man får bort limmad Teak utan att skada den för att kunna återmotera efter motorbyte? Jag tror Teak'en är är tillverkad i "större bitar" direkt på varvet, alltså inte lösa nåtade bitar och därför tor jag mig behöva ta loss så stora bitar som möjlig. Här är två korta filmklipp som visar Teak'en och varför den behöver tas bort. Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8 mvh Björn 1. Vet du vad det är limmat med 2. Måste du ta, bryta, loss limfogen? Generellt är limfogar minst tåliga mot fläkande, långsam sk kryplast. Så utsätt fogen för den typen av belastning om du vill få bort teaken utan att bryta sönder. Ett alternativ kan vara, om fogen är tillräckligt tjock, att skära sig in med trådsåg eller vasst skär (mellan två tunna fläkplåtar om det är elasomerlim, mao något pu, msp eller annat gummiaktigt) då kan du med fördel smörja med våt teflon när du skär. Fläker du med kilar i den typen av lim kan diskmedelsvatten snabba på, fast det tar enormt med tid. Beroende på vad det är limmat med kan du få hjälp av olika kem/värme/kyla. Om du verkligen behöver fläka isär limfogen och den i sig är rätt utförd tror jag det inte är värt jobbet men inte omöjligt. Lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 30 Augusti , 2020 (redigerade) Troligen kan du från kanten se hur tjockt trädelen av locket är. Du kan från undersidan se var ”luckan” är och sedan rita på tejp på ovansidan var locket är. Med elsåg inställd på troligt trädjup såga upp för locket. När du är klar med motorbytet går det att nåta skåran du sågat alternativt med lagom våld hacka bort teakribbor som du sågat i och skaffa några nya teakribbor för att återställa där du sågat. Om du tror att det skall gå att få loss fogade teakribbor i helt skick så kanske du kan höra med någon som själv tagit bort teakdäck. Har läst om enstaka båtägare som lagt om gammalt däck men det borde bero på att det varit limmat på fel sätt tex med silikon... Redigerad 30 Augusti , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 31 Augusti , 2020 Luckan ser ut att vara skruvad från undersidan. Jag hade lossat alla skruvar och sedan helt sonika försökt att öppna den med brukande av nödvändigt våld. Samtidigt tittat på ovansidan var det buktar och sedan skära/såga i lämplig nåt så man slipper skada brädorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 31 Augusti , 2020 (redigerade) Hur rekommenderar fabrikanten att motorbyte ska ske? Det känns troligt att de kan anvisa en lyftanordning eller metod som gör att man inte behöver riva upp hela akterdäcket. I annat fall är det ju bedrövlig design och dimensionering av motorluckan. Starta en tråd med titeln ”Hur lyfta ut motor ur 40 fot [modell]?” För det är väl i grunden det som är frågan om i fall du inte redan vet att däcket måste rivas upp. Redigerad 31 Augusti , 2020 av Anjens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bsundberg 13 Postad 1 September , 2020 Just nu prövar jag att såga loss, https://photos.app.goo.gl/7xEaDZbWeZbZTFXR6 Det tar låååång tid. Verkar limmat med mjukt lim, känns som sikaflex av nåt slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bsundberg 13 Postad 1 September , 2020 Ja, verkligen illa design. Det är nog tänkt att man ska ta loss golvet på det sätt jag tänker. Se dessa filmer: Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 September , 2020 37 minuter sedan skrev bsundberg: Just nu prövar jag att såga loss, https://photos.app.goo.gl/7xEaDZbWeZbZTFXR6 Det tar låååång tid. Verkar limmat med mjukt lim, känns som sikaflex av nåt slag. Testa med ståtrådssåg. Smörj med våt teflon. Kolla med nån glasmästare, som byter bilrutor, som har såna sågar. Du kan säkert hyra/köpa en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bsundberg 13 Postad 1 September , 2020 Jag beställde precis denna skärtråd https://www.conrad.se/p/skaertrad-rund-hazet-1-st-1288028 Har även mailat Galeon om rekommderad metod för att lyfta motor ur 390 fly, 2007. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 1 September , 2020 4 timmar sedan skrev bsundberg: Har även mailat Galeon om rekommderad metod för att lyfta motor ur 390 fly, 2007. Förhoppningsvis ger de ett bra och snabbt svar. Nu är du redan igång med sågen, men är det helt uteslutet att ta bort durken i motorrummet, demontera motorn från drevet, lyfta motorn ur sina fästen mha kilar eller hävstång och slutligen på lämpliga brädbitar skjuta den fram i båten så att öglorna kan nås från luckan. Lucköppningen ser ut att klara av motorn på bredden och även längden om den lutas åt rätt håll, men det går ju att mäta innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bsundberg 13 Postad 6 September , 2020 Jag fick en fin beskrivning av Galeon om hur man lyfta ur motorn och helt galet menar dom att man ska ta bort Teak och golv mm som är limmat till tusen. Mycket besvärligt! Jag upptäckte att det underlättar att använda Sågtråd, lite svårt att komma åt att "såga" vid vissa ställen men fungerar bättre än att använda bågfil i alla fall. Tack Caribic410! PS. Igår upptäckte jag att det troligen går att lyfta ut motorn genom befintlig motorlucka om kan först tar bort det mesta på blocket (pumpar, kylare filter mm). Ska kolla med OL Marin imorgon om det går bra för dem att göra jobbet på det viset istället. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 6 September , 2020 Tack för uppdateringen från varvet. Att inte bara skruva bort inredning och detaljer utan att behöva förstöra båten om något behöver repareras är verkligen besvärligt. Förhoppningsvis hittar du och marinan en smidigare lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser