Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
simonwela

Hur dåligt är det om båten inte planar?

Rekommendera Poster

22 timmar sedan skrev Eld-:

Köp inte Propulse det är skräp.

Tack för varningen. Var väldigt nära på att köpa propellern men hann läsa ditt svar innan vilket ledde till en googling och det verkar som majoriteten säger att propulse inte är något att ha. 

 

Tror Aluminium-propeller är vad jag vill ha, inte stål då jag är nybörjare och om jag skulle råka stöta på grund vill jag inte förstöra hela växelhuset.

 

21 timmar sedan skrev Mackey:

Snacka istället med Propellertrim eller annan firma som är specialiserad på propellrar som jag tidigare föreslagit.

Tack för tipset. Får göra det och förklara situationen och höra med de vilken stigning och diameter på propellern de tror skulle bli bäst. 

 

Just nu lutar det dock ändå åt att köpa en äldre Nissan (Tohatsu) 90hk tvåtaktare, alternativt en gammal 1983 Suzuki 115 hk tvåtaktare. Anledningen är att båda begär de en bit under 10.000 kr för och då känns det värt att köpa en sån billigare motor med mer hästar, och sedan "spara" och lägga undan min Honda 50hk fyrtaktare tills i framtiden när man kanske skaffar en lättare båt. De motorerna jag kollat på har kanske originalpropeller men med 90 hk hade den nog inte haft några problem att plana ändå.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev simonwela:

De motorerna jag kollat på har kanske originalpropeller

Större motorer har ingen "originalpropeller". Det brukar ingå att förste köpare får prova ut en propeller som funkar till aktuell båt. Jag tror inte att detta skett med den motor du har nu, eller också blev det helt fel alternativt har någon okunning av någon anledning senare monterat fel propeller till båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kände att det var dags för en uppdatering. 

Jag köpte den där Nissan (Tohatsu) 90hk motorn som jag tror är från början av 90-talet. En trecylindrig 2-taktate och jag fick ge endast 5000 kr eftersom skicket var "okänt". Och då följde reglage med, samt en propeller i dåligt skick med ett blad av. Men han sa att han körde med den för 5 år sedan och allt funkade som det skulle då, och efter det hade den legat i varmgarage hela tiden, så jag tänkte att det inte kunde hänt så mycket och jag hade rätt! 

När båtmotorn väl var hemma så startade den direkt och verkade gå som den skulle och med en bra skvallerstråle. Oljetanken är pluggad så blir att blanda bensinen direkt i tanken men det tycker jag bara är bra. Här är videobevis på första uppstarten:

 

Sedan hade jag ren tur och hittade en begagnad alu-propeller som passade på den som jag gav 500 kr för (se bifogad bild). Nu sitter båtmotorn på båten men lyckades "förstöra" styrningen på båten... Så hur mycket jag än vill kan jag inte prova båten med nya motorn tills jag fixat med styrningen. Funderar ev på skaffa hydraulisk styrning då jag är trött på vajerskiten jag inte lyckas få till...

 

(Jag har tänkt att köra en del i grumligt vatten så känns säkrast med aluminium-propeller speciellt då jag är nybörjare) 

 

IMG_20200906_194145.jpg

IMG_20200905_163535.jpg

IMG_20200906_155941_resize_32.jpg

Redigerad av simonwela
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, när du fått ordning på allt kommer båten gå som ett spjut. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant lösning. 

Hudraulstyrning är toppen. Men dyrt. Tryggt när man kan släppa ratten utan att den snurrar och svänger motorn. Ger säkerhet i och med inga oväntade styrutslag. Bekvämt att kunna släppa ratten. Sen finns det nfb-styrning som är vajerdriven men med broms i rattväxeln så ratten kan släppas. Haft sådan med, rejält lyft ut både komfort och säkerhetssynpunkt jämfört med vanlig vajerstyrning. Mitt tips, i första hand hydraulik och andra hand nfb. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kopplat in reglaget nu och har provstartat motorn på land och allt verkar funka med växlarna och gas osv. Nu väntar jag bara på att hydraulstyrningen jag köpte ska komma imorgon eller på tisdag.

 

Enda problemet som återstår sen är att denna motorn inte har någon elektrisk trim/tilt, och ingen gascylinder heller som kan hjälpa en. Man ser att det har suttit på motorn men verkar vara borttaget. Så motorn är väldigt tung att lyfta, och får ta tag i trimfenan och ta i för att det ens ska gå. Måste komma på någon lösning så man kommer kunna orka lyfta upp motorn ur vattnet när båten är i vattnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, här kommer en liten uppdatering. 

Det gick bra att installera hydraulstyrningen och lufta, så nu funkar styrningen bra och går lätt. 

Hade i båten idag och jag och farsan tog en snabb test idag på kvällen. Men bara ett snabbt test för jag måste fixa lite grejer innan jag kör mer (skruva fast reglaget ordentligt då ena skruven släppte samt hitta en bättre låsning för spåren där vajrarna går in i motorn, gasvajern hoppade av två gånger så måste fixa så den inte kan hoppa av). 

 

Men, under det korta testet så kom vi upp i 27 knop som mest enligt GPS och den planade med lätthet med båda oss i båten. Mot innan med Honda-motorn då jag som mest fick upp den i typ 17 knop när jag var ensam i båten.

 

Efter ett tag var jag tvungen att ha lite handgas för att motorn inte skulle dö, vilket jag inte behövde i början. Men får prova köra mer när det är ljust ute och fixa låsning för gasvajern och så får jag testa mer. Men just nu känns det lovande och det lilla jag hann känna så kändes det väldigt lätt och bekvämt med hydraulstyrningen när båten väl var i sjön 🙂

IMG_20200915_180522.jpg

IMG_20200915_194319.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 kh utan power T&T, det blir en utmaning.
Men hur ställer du riggvinkel nu, risken är stor att riggen kommer för nära akterspegel, så det blir inte optimalt. Lätt att få båten upp i planing och kanske dra wakeboard, men når inte upp till högsta möjliga hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte vara så svårt det är ju bara att ställa in riggvinkeln efter det förhållande som lämpar sig bäst för hans vanligaste brukande. Dvs ett medelvärde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-17 vid 12:33 skrev jan_af_lisoe:

90 kh utan power T&T, det blir en utmaning.
Men hur ställer du riggvinkel nu, risken är stor att riggen kommer för nära akterspegel, så det blir inte optimalt. Lätt att få båten upp i planing och kanske dra wakeboard, men når inte upp till högsta möjliga hastighet.

Ja det är inte så roligt att den inte har trim och tilt men men. 

Vi satte en M12 gängstång genom typ de andra hålen nerifrån med mutter på varje sida och förstörde gängorna så muttrarna inte kan skruva ut sig. Så nu ligger motorn och vilar mot gängstången kan man säga i en fast position där vi tyckte det såg bra ut. 

 

Först blev jag lite orolig för Nissan-motorn var väldigt svårstartad och gick även lite dåligt när den efter mycket men och mycket handgas lyckades starta. Och sedan när jag slog av motorn märkte jag att det droppade lite bensin från nedersta förgasaren, alltså läckte förgasaren bensin. Men jag misstänkte att tändstiften var dåliga då de såg gamla ut. Så jag bytte tändstiften och efter det startade motorn lätt! 

Gick fortfarande lite orent och konstigt men jag körde en del med motorn och sedan "lagade" den sig själv :o ju mer jag körde ju bättre gick den tills den gick väldigt bra och sedan när jag stängde av motorn märkte jag att den hade slutat läcka bensin från nedersta förgasaren, antagligen för ev skit i förgasaren hade rensats. Så nu både går den bra, startar lätt och läcker inte bensin längre :)

Så är nöjd. 

 

Provade idag att åka 4 vuxna i båten och det var inga problem alls att plana med den nu! Och när jag åker själv så går den upp i plan väldigt fort. 

Kom upp i 25 knop med alla vi 4 men har varit uppe i 27 knop när det bara var jag och en till. Verkar inte komma upp i mer än 27 knop även när jag är själv i båten men tycker absolut det räcker :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat max varvtal när du åker ensam ? Då får du svar om det är rätt propeller du har.
OBServera att det måste vara en varvräknare som är anpassad för en trecylindrig tvåtaktsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Har du kollat max varvtal när du åker ensam ? Då får du svar om det är rätt propeller du har.
OBServera att det måste vara en varvräknare som är anpassad för en trecylindrig tvåtaktsmotor.

Har ingen varvmätare på den just nu. 

Men ska ev kolla om det går att skaffa och koppla in. Men tycker båten går tillräckligt bra nu och nu känns det som det är en mer passande motor till båten. Bifogar en kort video när jag körde med motorn i detta inlägg (ursäkta skakig video). Där i videon jag varvar som högst är fullgas tror jag och så högt jag fått motorn att varva som mest.

 

Redigerad av simonwela
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har en Ryds 510 med en fyrtakts Honda 50hk,

Båten väger 490kg och planar lätt med 4-5 pers minst, iofs Ryds är extremt lättplanad men ändå,,

Toppfart ensam 26-27kn

Byt inte till en 2 takt, framförallt inte en gammal sådan, 

4 takt är det bästa tycker jag efter att ha haft flera olika 2 taktare

Att köra långsamt med en 4 takt är ju det dom är väldigt bra på, dom kan ju i princip puttra i fiske fart hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 10:38 skrev Nim26:

Hej

jag har en Ryds 510 med en fyrtakts Honda 50hk,

Båten väger 490kg och planar lätt med 4-5 pers minst, iofs Ryds är extremt lättplanad men ändå,,

Toppfart ensam 26-27kn

Byt inte till en 2 takt, framförallt inte en gammal sådan, 

4 takt är det bästa tycker jag efter att ha haft flera olika 2 taktare

Att köra långsamt med en 4 takt är ju det dom är väldigt bra på, dom kan ju i princip puttra i fiske fart hur länge som helst.

Hej! Skaffade faktiskt en Honda 2hk 4-takt med inbyggd tank och den funkade det utmärkt att köra drag med båten med, hade ju ett extrafäste för extramotor redan färdigt på båten och fick motorn till bra pris. Den drar såklart inte mycket alls och väger bara 12.5 kg. 

 

När jag kör med Nissan 90hk-motorn tycker jag det drar orimligt mycket soppa. Känns inte som det är motorn utan snarare att båten går trögt. Minns jag tyckte Honda 50hk 4-taktarn också inte gick så snålt som den borde även när jag körde i planande fart med den. 

 

Men denna nissan slörpade i sig ca 10 liter bensin på 12 minuter när jag åkte i 45 km/h hela tiden, så jag kom typ 1 landmil på 10 liter... Känns som något konstigt. Men känns också som att Uttern 520s är en båt som går ganska trögt i vattnet? På grund av dens skrovform eller något. Någon som har erfarenhet av denna båt eller liknande Uttern om de är bränsletörstiga pga skrovets form? Tack på förhand. 

IMG_20200921_180636.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar om lite, så siffrorna blir begripliga. 
Du körde 24 knop. 
På 12 minuter kommer du knappt 5 M. 
Du förbrukade då 2 liter/M. 
Ja, det känns rätt mycket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Räknar om lite, så siffrorna blir begripliga. 
Du körde 24 knop. 
På 12 minuter kommer du knappt 5 M. 
Du förbrukade då 2 liter/M. 
Ja, det känns rätt mycket. 

Om motorn låg på typ 80%  dvs högsta marchfart så är det ungefär dubbelt så mycket som det borde vara men om det var WOT (gasen i botten) så är det inget konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är galet. Vi hade en  Monark 520 HT med en 55 hk -76 Yamaha. Toppfart med en i båten 26 kn, med fyra, ca 22 kn, marchfart ca 18 kn. Vid marchfart med fyra i båten var förbrukning ca 0,8 l/nm dvs drygt 14 l/h. Mätte aldrig förbrukning vid WOT men bör ha varit ca 27 l/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Om motorn låg på typ 80%  dvs högsta marchfart så är det ungefär dubbelt så mycket som det borde vara men om det var WOT (gasen i botten) så är det inget konstigt.

Hm, båten toppar typ 26.4 knop när jag kör själv i båten, och då när den dog så körde jag i typ 24 knop så inte riktigt fullgas var det inte.

 

När jag läste om båten jag har Uttern 520s här på maringuiden såg jag att en med en Yamaha 70 hk toppade 28 knop, och en med en Yamaha 90 hk toppade 33 knop. Nu går det nog inte att jämföra en Yamaha med en Tohatsu (nissan) i fart dock.

 

Men en annan gång körde jag i ca 19 knop hela tiden med Nissan-motorn och då kom jag typ 23 min på 10 liter.. Då var det ju långt från fullgas och motorn lät lugnt och inte belastad. Men båten planade. Körde själv då. 

 

Jag känner en som kan mycket om båtar och varit med förr och han sa att han minns att dessa Nissan/Tohatsu 90hk-motorerna var väldigt snåla och mycket snålare än många andra 2-taktare.

 

I den här artikeln här:

https://www.boatsales.com.au/editorial/details/tohatsu-m90a-8344

 

Så testar de en Tohatsu M90A som ska vara samma motor som min Nissan NS90A. Men i det testet med en southern star 480 fc-båt med två personer och båtens vikt med last var 980 kg, så toppade den båten 33.4 knop med motorn och de två i båten, och när de åkte i ca 24 knop så drog motorn bara 15.6 liter på en hel timme enligt artikeln. Nu vet jag inte om det är en nyare version av motorn med insprutning eller om det är förgasarmodellen. Men oavsett så tycker jag min verkar dra rätt mycket och det känns som det har mer med båten att göra än motorn. 

 

Men när farsan körde brevid min båt så tyckte han inte att båten såg ut att avra långt ner i vattnet, och är knappt någon vatten längst ner i skrovet, så borde inte vara det som är fel i alla fall.

 

Men läste två skilda personer skriva om Uttern 520s att det inte är ett fartmonster, samt att den krävde mycket motor vid start, samt en annan skrev den gick lite tungt i vattnet. 

 

Kan det helt enkelt vara båtens form på skrovet som gör att den drar så mycket? 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I länken här beskrivs en Uttern 520 som gör 30 knop med en 70 hkr.

https://sjomanohman.blogspot.com/2013/01/beg-bat-uttern-520-ht-pris-69-500-kr.html?m=1

Med 90 hkr borde 30 knop inte vara någon match för din båt även om den är lastad. Någonting är fel. Känner inte konstruktionen på din båt men det verkar som att du kör med vatten i mellanbotten eller om båten är skumfylld i mellanbotten och nu är skummet vattenmättat. Din båt med motor borde väga dryga 600 kg. Kan vara svårt att väga den men försök jämföra med någon likadan båt för att se om din båt ligger mycket djupare i vattnet. 

Alternativt är propellern alldeles för stor så du inte får upp varvtalet. Eller så går inte motorn på alla cylindrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  

12 minuter sedan skrev Faderullan:

I länken här beskrivs en Uttern 520 som gör 30 knop med en 70 hkr.

https://sjomanohman.blogspot.com/2013/01/beg-bat-uttern-520-ht-pris-69-500-kr.html?m=1

Med 90 hkr borde 30 knop inte vara någon match för din båt även om den är lastad. Någonting är fel. Känner inte konstruktionen på din båt men det verkar som att du kör med vatten i mellanbotten eller om båten är skumfylld i mellanbotten och nu är skummet vattenmättat. Din båt med motor borde väga dryga 600 kg. Kan vara svårt att väga den men försök jämföra med någon likadan båt för att se om din båt ligger mycket djupare i vattnet. 

Alternativt är propellern alldeles för stor så du inte får upp varvtalet. Eller så går inte motorn på alla cylindrar. 

Hm okej. Tack för länken. Uttern 520 HT är inte exakt samma som Uttern 520 Sport men ändå. Tror inte det är dubbelskrov på den utan enkelskrov och två typ av luftkuddar på sidorna. Dessa verkar inte vara vattenfyllda. Med Nissan-motorn jag har på så borde bara båten + motorn väga mer runt 665 kg, då motorn väger 140 kg. Sen väger jag typ 75 kg.

Propellern jag har på den, som jag köpte begagnat, var typ 1 cm större i diameter mot den trasiga som satt på motorn när jag köpte motorn. Så har också funderat på att det kanske skulle bli bättre med en lite mindre propeller och en propeller med lite mindre stigning. För tycker inte det låter som motorn varvar för mycket, men är svårt att höra, ska ev leta efter en varvmätare.

 

Jag har ett bra öra när det kommer till motorer och jag tycker motorn låter frisk och som den går på alla 3 cylindrar. Ska nog göra ett kompprov någon dag här men motorn startar lätt och skulle nog hört om den inte gick på alla cylindrar. Tänkte åka en sväng idag med båten och kolla lite vad den drar när jag åker i typ 20 knop, vilket kanske är en mer ekonomisk fart att åka i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev simonwela:

Propellern jag har på den, som jag köpte begagnat, var typ 1 cm större i diameter mot den trasiga som satt på motorn när jag köpte motorn.

Viktigt med rätt propp, kan såklart påverka förbrukningen. Vid för stor diameter går motorn tyngre.

 

Kolla vad motorn varvar i toppfart. En tvåtaktare brukar ligga mellan 5-5500 varv.

 

Prata sedan med tex propellertrim.se som kan hjälpa dig med rätt propp för din maskin/båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! 

 

Nu till en tråkig grej. Råkade köra på grund förut idag...

Jag körde i 22 knop också..

Grejen är att jag verkar haft relativt mycket tur för att ha kört i den farten.. 

Men efter grundstötningen lyfte jag upp motorn ur vattnet och alupropellern var helt utan skador. 

Min pappa som var med provade snurra på propellern när jag hade motorn i friläge och propellern snurrade lätt runt osv. 

Så det jag tror hände var att när motorn träffade stenen så kastades motorn uppåt eftersom jag inte har någon trim/tilt på motorn och motorn inte var fastkilad i sitt läge utan bara låg vilande mot en gängstång. 

Både fenan längst ner och propellern i sig verkar ha klarat sig utan skador, samt inga märken på riggen vad vi kunde se trots att jag åkte i 22 knop.. 

 

Men nu till det lite konstiga: Jag provade köra med motorn och det går utan att motorn vibrerar mer än vanligt och propellern vibrerar inte eller något så därav tror jag propelleraxeln osv har klarat sig. 

Men, efter detta så varvar inte motorn så högt längre och går inte att köra fort. 

Är inga problem att åka i typ 10km/h men om man ska gasa på och drar gasen i max så går det inte fort och båten planar inte samt motorn varvar inte mycket. 

Om man lägger i friläget och kör med handgasen går det att gasa upp så motorn varvar högt som vanligt men inte när man kör med växeln in. 

Sedan går det inte att lägga i backen längre efter denna incident.. Om jag försöker så låter det dåligt och motorn börjar rusa alltså växeln går inte i men den ökar ändå i gas bakåt.

 

Växelvajern och gasvajern verkar sitta som de ska i motorn, är väl så mycket jag hunnit kolla hittills. Men vad tror ni skulle kunna vara felet? Kan jag förstört något i växelhuset av stöten trots att propellern inte slog i? Typ propellerlager eller så? Jag känner mig ledsen över detta såklart men hoppas det finns någon chans att det går att rädda och få motorn att gå bra igen. Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att vajrarna inte fått någon stukning när motorn slog upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-08 vid 15:25 skrev Jorgen01:

Är du säker på att vajrarna inte fått någon stukning när motorn slog upp?

Återigen hade jag sånt otroligt flyt. 

Kan inte fatta hur det är möjligt att ha sån tur jag hade för att ha åkt på en sten i 22 knop! 

 

Men, idag så var jag till båten och provade starta den och åkte med båten. Och nu varvade motorn ut som förut och motorn gick lika bra som förut innan grundstötningen! 

Och efter att ha kört en stund så stannade jag och då provade att lägga i backen - och till min stora förvåning funkade det! 

 

Så, på grund av att motorn inte satt fast i sitt läge ordentligt som den hade gjort om den har någon trim/tilt anordning eller någon kil, utan bara ligger och vilar mot en gängstång, så verkar motorn ha klarat sig då den antagligen kastades upp vid stöten. Verkar vara bra kvalité på riggen också då den inte sprack eller liknande, eller ren tur. 

 

Anledningen till den inte varvade ur efter det hände kanske var om vattentryckssensorn, som jag läst dessa motorer har, kanske slog ifrån om motorn gick ovanför ytan för en sekund. Då läste jag att dessa motorer går i "limp mode". Men den sensorn kanske hade återställt sig idag när jag körde med den. 

Att backen inte ville i hade nog med vajrarna och göra och när jag körde med motorn så ändrades deras position lite osv som säkert räckte så det nu går att lägga i backen igen. Kände att det var lite trögare nu att röra gasreglaget än vanligt men inte farligt trögt ändå.

 

Så känner stor lättnad nu att jag inte hade förstört växelhuset eller liknande. Kommer inte göra samma misstag igen. Var i en grumlig sjö och farsan hade varnat mig innan att det fanns en sten bakom den ön, men trodde inte den skulle ligga så långt ut... Är inte ens en stor sten men självklart råkade jag träffa den..

 

Nej till nästa säsong kommer jag köpa en plotter med sjökort i alla fall.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en liten uppdatering.

Var ute en sväng idag på antagligen sista turen för i år. 

Till min förvåning verkar det inte som motorn drog så mycket bränsle idag. 

När tanken var tom så tankade jag i ca 5 liter oljeblandad bensin, och på de 5 litrarna kunde jag köra i 24 min 24 sek i 35 km/h hela tiden tills motorn stannade av soppatorsk. 

 

Enligt mina beräkningar blir det då 0.66 l/nm (liter per nautisk mil). Det är väl inte så farligt? Känns som 35 km/h är en bra ekonomifart för båten. 

 

Jag räknade ut förbrukningen genom att ta:

3.5/60 (eftersom jag åkte i 35 km/h kommer jag 35 km på en timme och detta är hur långt jag kom på en minut).

Jag kunde åka i 24 min så det blir

24*(35/60) vilket blir att jag åkte 14 km. 

1 nautisk mil är 1852 m så

14000/1852 vilket är ungefär 7,56 nautiska mil kom jag på den tiden. 

Så jag kom 7.56 nm på 5 liter vilket blir 7.56/5 vilket är ungefär 0.66 l/nm. 

 

Visst det är ingen jättefart men med den förbrukningen jag fick idag är jag ändå nöjd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...