Dava 288 Postad 29 Augusti , 2020 I många annonser för begagnade segelbåtar som tex denna Shark 24 står det att den kan plana eller "komma upp i planande farter". Jag vet att det har nämnts om både Ohlsson 22, Maxi 77 och min Soling. Någon planing har jag dock aldrig varit med om trots farter på upp mot 14 knop. Är en planande segelbåt en myt eller är det jag som inte förstår mig på planing... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 29 Augusti , 2020 Jag har seglat en Vega som planar, vi gjorde en 10-11 knop. Och om din Soling håller fjorton knop planar den också, om den inte har fjorton meter vattenlinje. Dvs, du har passerat deplacementsfarten och seglat upp på bogvågen när din Soling seglar i fjorton knop. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Deplacementsfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 29 Augusti , 2020 Okej. Jag har ju planat med motorbåtar av olika storlekar och det känns ju på ett helt annat sätt. Vad innebär det att båten halvplanar? Kanske är det som händer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 29 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Dava: Okej. Jag har ju planat med motorbåtar av olika storlekar och det känns ju på ett helt annat sätt. Vad innebär det att båten halvplanar? Kanske är det som händer? Såklart är känslan annorlunda seglandes eller om man går för motor. Bl a har du ju en köl som ger ett annat grepp i vattnet på segelbåten än på en planande motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 29 Augusti , 2020 4 timmar sedan skrev Dava: Är en planande segelbåt en myt eller är det jag som inte förstår mig på planing... Googla på Volvo Ocean Racing så bilr det nog klart att det inte är en myt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 29 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Googla på Volvo Ocean Racing så bilr det nog klart att det inte är en myt. Sant, det är väl något i den stilen jag är ute efter. De seglar ju i 20-30 knop. Deras kölar är ju lite annorlunda utformade också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Augusti , 2020 4 timmar sedan skrev Dava: Sant, det är väl något i den stilen jag är ute efter. De seglar ju i 20-30 knop. Deras kölar är ju lite annorlunda utformade också... Ska du byta till något snabbare och bekvämare så byt till en trimaran. De seglar mer upprätt, ofta uppemot 15 knop för en cruisingbåt och upp till 20 för en lättare racer. Dock med mindre yta inombords men med mycket plats på trampolinerna istället. Barn kan sitta och leka nere i ruffen när de vuxna seglar om allt annan i skärgården. De billigaste som finns att finna idag är de äldre Dragonfly 25 med fasta bommar ut till sidoskroven, går dock att demontera på ett par timmar. De tar dock mycket plats på bredden vid en brygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 30 Augusti , 2020 För att rada ut begrepp. I min värld, och det behöver inte vara sant, finns två sätt att överskrida deplacementsfart. Att surfa nerför vågor, typ någonslags temporär planing. Det andra är att plana över tid, typ Volvo Ocean Race. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 30 Augusti , 2020 (redigerade) 3 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: För att rada ut begrepp. I min värld, och det behöver inte vara sant, finns två sätt att överskrida deplacementsfart. Att surfa nerför vågor, typ någonslags temporär planing. Det andra är att plana över tid, typ Volvo Ocean Race. Helt rätt. Jag förutsatte att de fjorton knopen i Solingen var någon form av konstant farthållning. När vi planade med Vegan lyfte den ur vattnet, det blev en helt annan styrning på den. Pågick under lång tid, kanske en kvart, kanske en halvtimme? Allt för spinnaker. Redigerad 30 Augusti , 2020 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 1 September , 2020 2020-08-30 vid 11:26 skrev StyrmanKarlsson: För att rada ut begrepp. I min värld, och det behöver inte vara sant, finns två sätt att överskrida deplacementsfart. Att surfa nerför vågor, typ någonslags temporär planing. Det andra är att plana över tid, typ Volvo Ocean Race. När båten surfar (på vågor) har den en tendens att bli lite "nojig" när seglen tappar trycket från vinden. Var ute med en kompis i en Allegro 27 en gång. Vi hade slör/läns och sjön hyffsat med oss. Vi loggade 10+ knop i surfarna (instrumentet kunde inte visa mer än 10). När vindtrycket minskade tappade båten mer och mer i stabilitet och blev mer och mer benägen att skära. När trycket i seglen försvann behövde man vara riktigt på alerten med rodret för att hålla kursen. När farten i stället kommer från vinden och båten börjar plana (nu har jag lämnat Allegro 27:an 😀) blir det väldigt stabilt. Nu skiljer det visserligen en del i båttyper men det här är min upplevelse av skillnaderna mellan de olika sätten att plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad 27 September , 2020 Man kan ligge på toppen-kammen av en stor våg å ligga kvar där så blir det som att plana. Annars har jag planat bara med Snipe-n, men det är en jolle med plan botten å man seglar på ena halvan rakt-platt. Men surfa nerför en 4 metersvåg med en 50 fotare är en alldeles speciell känsla....hääääärligt.... fast det har jag varit med om bara en gång över Biskaya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser