Axiotrade 0 Postad 27 Augusti , 2020 Hej Har en för mig ny motor. En 40hk jonsson från 76. 40el76r heter modellen. Jag ville starta upp den idag för att se att allt funka innan jag släpper ner den i vattnet. Jag kopplade på vattenslangen och en sådan tjofräs som jag klämmer över själva röret ner till propellern. Där vattenintaget är. Slår på vattnet. Startar motorn. Men inget vatten sprutar ut någonstans. Jag tycker mig ha sett bilder där det sprutar ut vatten ungefär halvvägs upp från propellern sett. Men där kommer bara rök ut. Jag bifogar en bild. Det ser ut som att det rinner ut en stråle strax över propellern men det vattnet läcker ifrån "muffen". Behöver jag oroa mig eller måste jag renovera vattenpumpen? Jag har haft isär den för att inspektera. Torkade rent och fint. På med ny packning och ihop med allt. Impellern tar lite tid att få och den gamla klarar ett litet tag till... Vad ska jag göra? Skall det komma ut vatten någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 27 Augusti , 2020 Kan inte den motorn så ta mina råd med den bakgrunden. Lite över din bild brukar det sitta ett hål som skvallerstrålen kommer ut ur. Man brukar kunna se en slang som går ut på sidan om man tar av motorkåpan. Där kan det samlas saltkristaller som man kan peta bort tex med en bit ståltråd. Kommer inget vatten där ändå behöver det inte betyda att motorn inte kyler, men oftast är det så. Kolla efter igensatta kylkanaler längre ner i riggen. Kan vara både salt, sand och annat skräp. Ser det bra ut där också så är det bara att gå på vattenpumpen med impeller. Vet du förresten att du satte ihop allt rätt när du hade isär det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2020 Vattenintaget sitter inte där du satt muffarna utan på framsidan av pipen som sticker ner under antiventilationsplattan. 15 i skissen nedan är filtret vid intaget. Risken är nu stor att impellern gått torr och kommer behöva bytas. Kör inte motorn utan att först ha kollat impellern. Är den trasig finns risk att du spolar upp gummibitar i röret upp till motorn och även vidare in i blocket. Detta kan vara väldigt svårt att komma till rätta med. Denna motor testas bäst i en tunna. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1976/40el76a/gearcase Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 Hej! Tack för svaren. Jag får ta o kolla impellern igen. Det var ju jäkla otur. (Jag tyckte intagshålen var väldigt små,men tänkte inte mer på det). En fråga. Nr 15 sitter precis vid en stor öppning. Är det öppningen som suger vatten? Eller är det det själva röret som sticker ut? När jag slängt ett öga där så ser det precis ut som att det röret är pluggat. Det står filter i sprängskissen men jag har tyckt det sett helt pluggat ut. Är detta ngt man tar loss och rengör ibland? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 (redigerade) Aaah nu förstår jag. "Pipen" är den öppningen jag nämnde alltså. Så det är alltså det lilla röret som vattnet skall in i. Är det andra där avgaserna skall komma ut? Redigerad 28 Augusti , 2020 av Axiotrade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2020 Hittar ingen bra bild, men som jag minns från liknade motor är en slits i framkant av pipen. denna slits täcks inifrån av det rörformade trådfiltret. Det är bara den del av rörfiltret som är synlig i slitsen som har någon funktion. I samma pip akter om vattenintaget släpps avgaser och kylvattnet som passerat motorn ut. Vid tomgång går dock de mesta av avgaserna ut genom hålet i bakkant av riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 Jag stoppade ner båten i vattnet för att se statusen på vattenpumpandet. Jag tycker det är bara ett liten stänkande av vatten där avgaserna kommer ut. En stråle borde det väll vara?? Hålet där allt sprutar ut är ca 20cm ner från motorn. Baktill på själva drivaxelröret. Jag kan bara ana att det duschas ut vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 28 Augusti , 2020 Har du provat att lyfta kåpan och titta var slangen till skvallerstrålen går ut? Skvallerstråle, det hörs nästan på namnet, visar om motorn får tillräckligt med kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 Jag kunde inte hitta nån skvallerslang någonstans. Och uppe på är det torrt. Dock kommer det som jag sa ut vattenstänk men ingen stråle där mittpå baktill. Fan det e så dumt när man inte kan namnen på de båtspecifika delarna på motorn. Jag måste söka upp och lära mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2020 (redigerade) Det skall komma vatten där bak, tveksamt om det finns skvallerstråle på denna. Har du kollat impellern? Redigerad 28 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axiotrade 0 Postad 28 Augusti , 2020 Ja den var sådär. Eftersom allt var nytt för mig (fast begagnat då) så ville jag ändå få igång grejerna för att kunna se brister på en gång. En ny impeller är beställd men tyvärr fick jag inte den innan helgen. Nu när jag fått lite mer förståelse för maskinen så blir det lättare att kontrollera alla passager och rör nör jag plokar ner den igen för att sätta på den nya impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2020 23 minuter sedan skrev Axiotrade: Ja den var sådär. Eftersom allt var nytt för mig (fast begagnat då) så ville jag ändå få igång grejerna för att kunna se brister på en gång. En ny impeller är beställd men tyvärr fick jag inte den innan helgen. Nu när jag fått lite mer förståelse för maskinen så blir det lättare att kontrollera alla passager och rör nör jag plokar ner den igen för att sätta på den nya impellern. Troligen funkar kylningen i och med att det kommer vatten i rigghålet, men hur bra är en annan fråga. Som jag redan påpekat bör du vara försiktig med att köra sönder impellern. Finns nog ingen termostat på denna. Håll koll på temperaturen nu i början. En IR tempmätare mot blocket är bra, annars handen. Det skall aldrig bli varmare än att du kan hålla kvar den en stund, men testa först med lite vatten att det inte kokar så att du inte bränner dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser