Georg_Ohm 4 832 Postad 31 Augusti , 2020 24 minuter sedan skrev Baxlaget: 62 liter septiktank, två dygn för två personer? Då måste du spola ordentligt! Eller något annat ... Jag har avhandlat det i en annan tråd, men det berodde mycket på tankens snåla avluftning. Har bytt till större tank och har bättre avluftning, nu går det inte år lika mycket spolvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 31 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev Baxlaget: Jag vill alltid ta till mig så mycket information som möjligt om en båt jag funderar på att köpa. Det är så mycket mer än hur motorn går. Om båten till exempel har kyl eller värmare så har den ett eller flera förbrukningsbatterier. Ska både kyl och värmare fungera en hel natt utan laddning i naturhamn måste du testa systemet och mäta batterispänningen för att kunna konstatera batteriernas kondition. Det är en vetenskap i sig. Tror George Ohm eller någon annan kan utveckla det till din förståelse. Ett exempel med en Sea Ray jag hade: Värmaren var fabriksmonterad och kopplad till startbatteriet istället för förbrukningsbatteriet. En kall vår fick vi anropa assistans för starthjälp. Gör dig själv en tjänst och ta inga genvägar inför ett båtköp. Ta reda på allt. Samt alla kloka tips från övriga i denna tråd! Tack för inspel 👍 anledningen till att jag syftade på motorn i förra inlägget var för att det var det ChristerN beskrev sin besvikelse kring tidigare utförda besiktningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 September , 2020 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har avhandlat det i en annan tråd, men det berodde mycket på tankens snåla avluftning. Har bytt till större tank och har bättre avluftning, nu går det inte år lika mycket spolvatten. Tycker ändå det låter rimligt... Jag har 150 l septictank och knappt 50 l i spoltanken. Man vill ju inte fylla septicen helt så när jag förbrukat spoltanken 2 ggr brukar jag åka o tömma den. Då brukar det ha tagit oss två ca 6 dagar. Vi har eltoa och spolar ganska så bra eftersom vi alltid vill ha slangen till septicen tömd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser