liinden 1 Postad 26 Augusti , 2020 Jag har en läckande avgaskrök, det har rostat ett litet hål i den och det droppar nån droppe här och där. Jag är i farten att byta motor så jag har inte brytt mig om att fixa det direkt, stänger sjövattenintaget mellan gångerna. Av en händelse såg jag någon som fått sina cylindrar vattenfyllda pga sönderrostad krök. Hur ligger det till där egentligen? Blir det hävertverkan om kröken har ett hål? Kanske måste köpa en ny krök ändå trots att maskinen ska ut i vinter, vill ju inte knäcka vevstaken nu så jag tvingas ta upp båten redan i augusti för motorbyte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Augusti , 2020 Om den rostat sönder utåt händer inget, förutom att du får in vatten i båten. Men är den dålig utåt så är den med all sannolikhet på väg att rosta sönder inåt också, och det är då som risken finns att motorn drar i sig vatten. Har inget att göra med hävertverkan. Kylvattnet dumpas i slutet på kröken och blandas där med avgaser. Dvs det ska inte finnas något vatten i krökens avgaskanal, rostar det hål mellan avgaskanal och kylmantel så kommer vatten in i avgaskanalen, och på grund av motorns avgaspulser kan vatten dras med tillbaka in igenom avgasventilen. Enkelt förklarat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 27 Augusti , 2020 Vattnet dras inte in när motorn är igång, det konstanta avgasflödet håller kylvattnet borta, det är när motorn stoppas som vattnet via avgaskanaler och avgasventiler letar sig ner i cylindrarna. Vill du vara säker på att inte kröka stakarna så får du baxa motorn (dra runt motorn för hand) innan du startar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2020 3 timmar sedan skrev Gripen72: Vattnet dras inte in när motorn är igång, det konstanta avgasflödet håller kylvattnet borta, det är när motorn stoppas som vattnet via avgaskanaler och avgasventiler letar sig ner i cylindrarna. Vill du vara säker på att inte kröka stakarna så får du baxa motorn (dra runt motorn för hand) innan du startar den. Det där stämmer inte helt. Här var det avgaskröken som avsågs och vad jag kan utläsa av vad TS skriver så är det en encylindrig maskin. Men jag kan tolka texten fel. Om det rostat hål i i kröken där den lutar från vattenflödet så kommer inget vatten att rinna baklänges upp i avgaslimpan när motorn stängs av. Pratar vi avgaslimpa så stämmer resonemanget vid avstängd motor, och även om genomrostningen i kröken sker precis i början mot skarven avgaslimpan. Däremot kan vatten dras in i motorn när den är igång även om man tycker att avgastrycket skulle motverka det. Vattendumpen i slutet av kröken är ingen slumpmässig placering utan väl uträknad för att just komma ifrån avgasreversion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 27 Augusti , 2020 Jag är bekant med begreppet avgasreversion , men om maskinen ska hinna dra i sig vatten till den grad att vevstaken knäcks talar vi väl om ett läckage bortom rimlig gräns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Augusti , 2020 Där har jag svårt att uttala mig om hur stort läckage som ger utfall. Dock ska man ha klart för sig att reversion existerar. Om det är en encylindrig diesel vi pratar om här så är nog risken liten då kam/ventiltiderna är moderata. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 27 Augusti , 2020 (redigerade) Jag hade en 30 hästars Yanmar med svetsad rostfri avgaskrök där det då och då läckte en droppe vatten. Efter en sjösättning skulle den självsäkre kaptenen starta den relativt nya motorn men det gick inte. Det som hänt var att dessa droppar runnit på motorns utsida och in i ett hål rakt ovanför Bendix drevet som rostat fast. Efter service fungerade startmotorn och jag pluggade igen hålet samt bytte till en avgaskrök i marinbrons. Rinner dropparna bara ned i kölsvinet är det ingen panik men hamnar de på startmotorn kan det på sikt bli problem Redigerad 27 Augusti , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 1 Februari , 2021 Eller så är volymen i vattensamlare för liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser