Kevin90 0 Postad 25 Augusti , 2020 Hej! Ny här på forumet. Jag har nyligen köpt en Marex 21 duckie från 2006, som jag idag hämtat ut från blästring av bottenfärg. Det har såklart framkommit en del ”krater” och mindre skador, som jag misstänker är plastpest, kan någon bekräfta/dementera baserat på bilderna? Nu till frågan. Hur gör jag för att lättast åtgärda detta på ett korrekt sätt? Båten har stått under tak, ”boatport” sedan augusti 2019, dvs skrovet har varit torrt under ett år ca, bortsett från dagg etc. Båten har stått bottenmålad under denna period fram tills igår. Jag har hört att man ska låta båten stå blästrad fram till våren för att blåsorna ska torka ur ordentligt innan man lägger i epoxi, men samtidigt känns det som att det är bättre att lägga igen pesten nu på hösten för att inte ny fukt ska kunna tränga in (dagg, regnvatten etc). båten har ju trots allt varit torrlagd under ett år redan, men det kanske inte räknas om det är så att det varit fukt innanför bottenfärgen? Båten står idag utomhus på kärra. Är det någon som har erfarenhet av detta? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 25 Augusti , 2020 Det där ser inte ut som plastpåse. Jag tror set är luftblåsor i tillverkningen som du fått hål på. Du borde kunna känna en lukt av ättika om det är plastpest. Nu är det kanske svårt där båten är blästrad, men det borde lukta något kan man tycka... Jag har varit igenom samma process som du, så kolla tråden 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Det där ser inte ut som plastpåse. Jag tror set är luftblåsor i tillverkningen som du fått hål på. Du borde kunna känna en lukt av ättika om det är plastpest. Nu är det kanske svårt där båten är blästrad, men det borde lukta något kan man tycka... Jag har varit igenom samma process som du, så kolla tråden Instämmer med dig detta ser ut som fuskplastning de har inte jobbat in plasten i glasfibern vid tillverkningen, utan det är torrt material mellan gelcoat och plast. Såg lika ut på min Nimbus på några ställen speciellt vid steglisterna svårt jobba ihop materialen där. Det är väl i dessa torra områden som plastpest på sikt etablerar sig vad jag kan förstå av det jag lärt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kevin90 0 Postad 26 Augusti , 2020 Tack för svar. Skiljer sig det åt hur man åtgärdar dessa åkommor? Eller är det epoxi/gelcoat som gäller i bägge fall? mvh Kevin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 26 Augusti , 2020 2020-08-25 vid 20:42 skrev Kevin90: samtidigt känns det som att det är bättre att lägga igen pesten nu på hösten för att inte ny fukt ska kunna tränga in (dagg, regnvatten etc). Dagg och regn kommer aldrig att orsaka s.k. böldpest. En slarvigt plastad båt som ligger i sjön året runt under många år kan råka ut för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 26 Augusti , 2020 Är det någon som träffat på en båt byggd efter 2000 som har fått plast pest? Är inte det ett 70 och 80-tals problem ? I början av 70-talet när plasten kom stort, så kanske den inte var så bra. 30 år senare hade man lärt sig en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 27 Augusti , 2020 (redigerade) Är du orolig för pest, så tvättar du med mycket vatten, med några dagars mellanrum, för att laka ut salter mm ur groparna/hålen. OBS Använd inte högtryckstvätt utan bara vattenslang. Låt torka till nästa tidig sommar. Spackla igen och måla, som du tänkt dig. Jag har pest på min båt från 79. Inte speciellt orolig. Nästa höst kommer jag att hyvla bort all Gelcoat, med en gelcoatpeeler. Tvätta som ovan och sen om två år rolla på 7 lager epoxi. Fukten i min båt ligger instängd i Gelcoaten och i plasten strax innanför. Nya blåsor varje höst, som punktera på vätska och luktar ingefära. Förre ägaren fick båten levererad för 15 år sedan per trailer. Renslipad på bottenfärg och ala gropar spackla. Ser detta när jag skrapar bort färg med många blåsor. Redigerad 27 Augusti , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 27 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev Stan: I början av 70-talet när plasten kom stort, så kanske den inte var så bra. Det är nog mer ett båtboom-problem. Hög efterfrågan gjorde att man slarvade och inte lät plasten härda tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 27 Augusti , 2020 Det var nog mest de s.k. fint gjorda båtarna med handupplagda mattor som drabbades av plastpest. De enklare sprutade laminaten/skroven verkar ha klarat sig bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kevin90 0 Postad 27 Augusti , 2020 Hej, tack för all feedback. ok, så detta är inte plastpest, utan något annat - vet inte om det är goda eller dåliga nyheter dock. Båten har varit torrlagd i ett år redan, förstör man inte denna ”torrperiod” om jag börjar skölja båten med vatten igen? Båten är som sagt precis blästrad, räcker det inte med att pilla bort löst material, göra rent ordentligt med aceton på utsatta ställen, spacklar detta med typ international epoxyspackel, slipar, spacklar, slipar och sen kör 5-7 lager epoxifärg/primer utanpå detta? Kan jag anse detta vara korrekt gjort och inte något man behöver ligga sömnlös över att det är fusklagat...? 🙂 Om jag lagar alla hål och skador nu i dagarna, kan båten stå på vinterförvaring utomhus på trailer då, utan att Det blästrade skrovet tar skada av vinterhalvåret och allt vad detta innebär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 27 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Kevin90: Om jag lagar alla hål och skador nu i dagarna, kan båten stå på vinterförvaring utomhus på trailer då, utan att Det blästrade skrovet tar skada av vinterhalvåret och allt vad detta innebär? Skrovet tar inte skada, men du måste tvätta och slipa det innan du sätter igång att lägga på epoxi. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att man inte rekommenderar tvätt med aceton. Minns inte varför, men kanske för att inget blir bättre av att gnida runt smutsen. Slipa först, damma av och tvätta sedan med aceton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 27 Augusti , 2020 Jag tycker det ser ut som om blästringen gjort dessa små kratrar. Isf är det bara att lägga på gelcoat/epoxi efter rengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev Kevin90: Båten har varit torrlagd i ett år redan, förstör man inte denna ”torrperiod” om jag börjar skölja båten med vatten igen? Nu kan jag inte se varför du skulle behöva skölja båten, sköljer gör man för att få bort salter ur de öppnade blåsorna vid s.k böldpest, men nej du förstör inte någon torrperiod. 9 timmar sedan skrev Kevin90: Båten är som sagt precis blästrad, räcker det inte med att pilla bort löst material, göra rent ordentligt med aceton på utsatta ställen Om du vill spackla igen skönhetsfläckarna nu så ja. Annars kan jag inte se varför du skulle tvätta rent i detta skede. 9 timmar sedan skrev Kevin90: 5-7 lager epoxifärg/primer utanpå detta? Varför? Skall du ha båten liggande i året runt i framtiden? Skrovet är byggt i plast, inte i wellpapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 28 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Varför? Skall du ha båten liggande i året runt i framtiden? Skrovet är byggt i plast, inte i wellpapp. Det är inte bara båtar som ligger i året runt som kan drabbas av böldpest. Sedan tycker jag att TS ska göra klart hela jobbet nu i höst istället för att vänta till våren. Vädret kan ställa till det och försena sjösättningen ordentligt om man har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 28 Augusti , 2020 45 minuter sedan skrev Mackey: Det är inte bara båtar som ligger i året runt som kan drabbas av böldpest. Helt rätt. Känner du till något fall där en trailerbåt drabbats av böldpest? Vad jag försöker säga är att det finns en utbregg hysteri angående plasts känslighet mor väta och fukt, sannolikt odlad av försäljare och tillverkare av epoxi-produkter. Du ksn läsa tidigare i tråden om oro för att dagg skall förstöra ett båtskrov. 46 minuter sedan skrev Mackey: Sedan tycker jag att TS ska göra klart hela jobbet nu i höst istället för att vänta till våren. Vädret kan ställa till det och försena sjösättningen ordentligt om man har otur. Det tycker jag också baserat på de argument du framför. Dock inte av rädsla för att dagg skall förstöra båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 31 Augusti , 2020 (redigerade) 2020-08-26 vid 22:36 skrev Stan: Är det någon som träffat på en båt byggd efter 2000 som har fått plast pest? Är inte det ett 70 och 80-tals problem ? I början av 70-talet när plasten kom stort, så kanske den inte var så bra. 30 år senare hade man lärt sig en del. Ja, mitt varv hävdar att det mest rör sig om äldre båtar från 70- och 80-talet och som gärna ligger i länge, inte sällan året-runt båtar. I de allra flesta fall så plockar vi ju upp båtarna på vintern så de får torka ut. Redigerad 31 Augusti , 2020 av MinbusNimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 31 Augusti , 2020 1 minut sedan skrev MinbusNimbus: Är det någon som träffat på en båt byggd efter 2000 som har fått plast pest? Nej, troligen inte. En båt som är mellan ett och 20 år får sällan plastpest eftersom osmosskador tar lång tid att utveckla. Plastpest är egentligen två typer av skador, dels den sk. böldpesten som blir som håligheter i skrovets yta och dels delaminering som är betydligt värre och svårare att upptäcka. Receptet - lite förenklat - mot plastpest (både bölder och delaminering) under själva tillverkningen är att styrenet tar sig ut under härdningen och att det inte finns några fickor i plasten dit styrenet kan vandra. Kanske har tillverkarna bättre koll på att inga fickor bildas i laminatet idag än tidigare, men det är svårt att undvika dessa helt. Styrenet kan man inte göra något åt, det är en restprodukt vid härdning av polyester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser