Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst Satori

Serie- parallellkoppling av solpanel

Rekommendera Poster

Gäst Satori

Har för avsikt att placera två 26W solpaneler på en justerbar stång i aktern. Har införskaffat en MaxPower regulator för att ladda 2 st parallellkopplade 12 V/75 Ah batterier och undrar nu om jag vinner på att seriekoppla solcellerna och låta regulatorn omvandla överspänningen till ström. Vilket vinner jag mest på. Serie eller parallellkoppling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför seriekoppla två små paneler när du kan köpa en 50W panel för ca 3000:- och få ut samma effekt. Det låter krångligt för mig att hantera två paneler? Själv har jag en 50W panel med en MaxPower regulator. //Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satori om du serie kopplar så får du 24 volt och 26 w Paralell och du har 12 volt 52 w. Under förutsättning att ingen panel är skuggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var just denna överspänning på 24 V som jag tänkte att regulatorn skulle omvandla till ström. Och då är frågan om det är effektivare att låta regulatorn omvandla överspänning till ström än att ligga kvar på 12V (parallellkopplat). Enligt leverantören av MaxPower regulator har denna förmågan att omvandla överspänning till ström vilket är en viktig komponent när det gäller att ladda batterierna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paralellkoppla Du får mindre laddning vid serie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...