Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Antinolucardo

Anpassning av masten för travare

Rekommendera Poster

När man monterar travare på storseglet istället för replik så blir det dumt med rännan i masten. Masten på min Magnum (jag har en gammal svart) har en skåra 1,5-2 dm lång som är till för mata in repliket. Funkar inte så bra med travare. Är det någon som har en bra lösning på detta ? Bra = billig, alltså inte köpa grejer på Selden ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag med har en gammal svart Gullmars mast på min Magnum. När jag nu igår provseglade med mina nymonterade travare så satte jag ett spännband vid övre delen av den breda rännan för att simmulera en stopp. Tyckte ändå fast seglet hängde lite högt i masten från bommen att det blev ljusår lättare att hantera seglet när man revar själv med travare än utan. Har tillverkat en stopp till rännan ala gardin stångs modell som får duga tills någon kan beskriva en bättre lösning typ den lösning du söker :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

P-O, du kan komma ner i min båt och se hur jag har löst detta på Prajm Tajm. Nu har jag en köpt variant men idén finns ju där för egna lösningar. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul det finns lösningar för ränne glipan. Skall kolla ned i din båt om jag är på västkusten någon gång. Min hemma hamn ligger ju i Hjälmaren så jag seglar ju först österut via Hjälmare kanal :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

På min har jag monterat finska Isomats variant på segelinförare i plast som fungerar perfekt till Seldéns mast. Och till P-O kan jag meddela att Antinolucardo oxå heter P-O, det var han jag först och främst avsåg med min inbjudan då han ligger på samma brygga som jag gör med min båt.;-) Men vid besök i Göteborg är även du välkommen.:-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så det kan bli ibland :-) . Tackar för inbjudan och det skall jag komma ihåg om jag är i farvattnen runt Göteborg :-) Om någon timme är det semester så det skall bli skönt och hoppas värmen står sig så skall det bli många fina segelturer fram över :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...