Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
raol

Bälgbyte segelbåtsdrev (VP) - intervall i verkligheten?

Rekommendera Poster

Nyligen har ett kompispar skaffat segelbåt och jag har hjälpt dem under processen.

Den de nu har köpt har en relativt ny motor, ca 10 år, med s-drev och då bälg. VP rekommenderar bälgbyte vart sjunde år. Samtidigt läser jag inlägg här och var där folk bytt och tycker att bälgen de monterat bort varit i utmärkt skick, även flera år över tiden.

Jag har bett dem kolla med säljaren om bälgen har bytts sen motorn installerades, men har inte hunnit få svar från dem.

Mina funderingar är:
1. Förekommer det, mer än i extremt sällsynta fall, att bälgar brister pga "ålder"?
2. Hur ofta byter folk dem i praktiken (för jag betvivlar att majoriteten byter så ofta som vart sjunde år med tanke på att det nästan motsvarar en nyinstallation av motor i omfattning)?

Här öppnar jag för gissningar och anektodisk bevisföring, förstås. Men så mycket mer finns väl inte att gå på... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt bälgen var 10. år, oftast i sammanhang med annat arbete vid drev.

Inga problem med bälgen, mer att vara säker..  ;)

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Nyligen har ett kompispar skaffat segelbåt och jag har hjälpt dem under processen.

Den de nu har köpt har en relativt ny motor, ca 10 år, med s-drev och då bälg. VP rekommenderar bälgbyte vart sjunde år. Samtidigt läser jag inlägg här och var där folk bytt och tycker att bälgen de monterat bort varit i utmärkt skick, även flera år över tiden.

Jag har bett dem kolla med säljaren om bälgen har bytts sen motorn installerades, men har inte hunnit få svar från dem.

Mina funderingar är:
1. Förekommer det, mer än i extremt sällsynta fall, att bälgar brister pga "ålder"?
2. Hur ofta byter folk dem i praktiken (för jag betvivlar att majoriteten byter så ofta som vart sjunde år med tanke på att det nästan motsvarar en nyinstallation av motor i omfattning)?

Här öppnar jag för gissningar och anektodisk bevisföring, förstås. Men så mycket mer finns väl inte att gå på... :)

Såvitt det har blivit publikt har aldrig någonsin en bälg till ett Volvo segelbåtsdrev i en skandinavisk båt (på land kallt och mörkt mer än halva året) börjat läcka signifikant, även om bälgen varit 30 år eller mer.

Några saker skall noteras:

Om man lossat klämringen ovanpå bälgen och skadat lacken så kan den ha börjat rosta undertill och småläckage kan sakta börja. (Kan ske när man byter bälg)

Om man råkar få lyftslinget under propelleraxel etc. vid båtupptagning så kan bälgen utsättas för onormalt stor töjning, vilket kan skada den eller bringa den ur klämringarnas grepp.

Det tycks ha varit högre åldringsbeständighet hos bälgarna de första c:a 10 åren, sen förbjöds vissa kemiklaier i gummiblandningen av miljöskäl, medan de lite nyare åldras en aning. 

Jag har undersökt en bälg med småsprickor i själva ytan. Den var 14 år, och skulle i skandinaviskt bruk troligen överleva lika länge till. 
https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=10866&p=114143&hilit=bälg#p114143

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Jag har svårt att tro att bälgen på ett S-drev någonsin går sönder om den inte utsätts för olämpliga kemikalier. Den sitter mörkt, ofta svalt och skyddat så vad skulle göra att den brister förutom det Seawolf nämnt?
  2. Om jag minns rätt var vår bälg från 1994 när vi bytte motor 2016. Den kändes mjuk och fräsch.

Jag tycker inte bälgbytet är så komplicerat. När man väl sätter igång och vet hur man ska göra tror inte jag det tar så lång tid för de flesta, men det känns absolut jobbigt att sätta igång med bytet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så kanske inte så kritiskt att byta enligt VP:s rekommendationer då...

 

Det här paret kommer inte att göra jobbet själv, det kan jag garantera efter att ha kollat på några videor som visar proceduren. Så för deras del blir ett bälgbyte nåt en båtservicefirma får ta hand om, och det lär bli dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Så för deras del blir ett bälgbyte nåt en båtservicefirma får ta hand om, och det lär bli dyrt.

Det beror nog på båtmodell.

 

Jag bedömer att jag fixar bytet på en dag på vår båt så kanske fyra timmar för en båtmekaniker. 4000:- kronor för jobbet och 3000:- kronor för material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Det beror nog på båtmodell.

 

Jag bedömer att jag fixar bytet på en dag på vår båt så kanske fyra timmar för en båtmekaniker. 4000:- kronor för jobbet och 3000:- kronor för material.

Ok, det är ju ändå hanterbart. Jag trodde det skulle handla om 4-5 gånger det beloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag gjorde jobbet själv på två kvällar (4 timmar med bälten, gjorde lite annat också). Det var första gången för mig men har gott om plats runt motorn. Klarar man byta däck på bilen fixar man jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FIATX19:

Klarar man byta däck på bilen fixar man jobbet.

Möjligen krävs det lite större vighet...

Kanske en arm med två armbågar och lite allmänt ormanlag i kroppen. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, bälg är inget detta par kommer att byta på egen hand. Motorn är inte enkel att arbeta runt i den här båten. Jag har också en kass rygg sen förra sommaren och kan inte hjälpa dem alls. Så för deras del är det enda alternativet att anlita en firma för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en firma som faktiskt skriver ut pris, och det verkar ju stämma ganska bra med vad Mackey skrev.

 

Citat

Byte av gummibälg Volvo penta s110,120,130 inklusive material.10200 kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ”proffs” från ett känt företag gjorde bälgbyte och vid sjösättningen (i Fiskebäck, VF) visade det sig läcka, med andra ord var med vid sjösättningen efter bälgbyte och lita aldrig till 100% på någon. Båten fick ställas på land för att fixa läckaget.

 

Gillar Yanmar drev med dubbla bälgar och fuktsensor mellan bälgarna.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...