patriktornkvist 0 Postad 23 Augusti , 2020 Har en Ryds 500HT med en Mercury 60hK EFI (4t) (el/hydraul-tilt på motorn) och på den sitter även trimplan som har lagt av. De går inte längre att justera trimplanen med knapparna från förarplats . Troligen har tryckoljan läckt ut och det finns inte några påfyllninngipplar vad jag kunna hitta. Ska jag bara ta bort de gamla trimplanen? Såg reklam för smarttabs som verkar bra om reklamen är sann, de ska ju vara självjusterande - är de bra? Kan man i så fall återanvända plattorna för befintliga trimplan och bara ersätta kolvarna med smarttabs "fjärdrar"? Eller om går smarttabs så byter man allt? Hur sätter man igen hål efter de gamla trimplanen och gamla kolvarna så det blir tätt och hållbart? https://www.watski.se/Smart-Tab-kit-komposit--115vT Är smarttabs bara för att snabbare plana eller kompenserar de även för om båten är snedbelastad i sidled? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Augusti , 2020 Vad är det för fabrikat på dina nuvarande trimplan? Klart det går att fylla på Hydraulolja om det nu är hydrauliska trimplan och inte elektriska. Smarttab kan du glömma ger inget direkt mervärde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 24 Augusti , 2020 Kan det kanske vara så att de är elektriska, men de beter sig som jag tror att nästan tomma hydrauliska beter sig. Trycker jag på knappen för att trimma upp eller ner så händer först ingenting, sedan inget och sne tar trimplanet ett rejält skutt och flyttar sig rejält. Låter i mina amatöröron som hydrauliska med för lite olja men mycket möjligt jag har fel. Något enkelt sätt att se skilland på elektriska versus hydrauliska? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 24 Augusti , 2020 Hydraulpump och slangar är ett bra tecken på hydrauliska varianten.....😀 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 25 Augusti , 2020 Smart tabs är väl bara för att plana lättare, de ligger ju och vill trycka ner fören hela tiden. Kompenserar nog inte för lutning såvida inte ett av den hamnar i luften och det andra vill trycka ner. Tror nog mera på att reparera befintliga eller byta till andra justerbara. Är det el-hydrauliska så finns det slangar från cylindrarna, kolla både utanför akterspegeln och innanför. Dessa går till någon form av anordning med pump, behållare och ventiler. Bennett är vanligt. Då är det ihopbyggt. Sen sladdar till knappar. Börja där och se. Hittar du något fabrikat eller typskylt när du ändå letar så kommer det göra nytta. Sen kanske den samlade förmågan här kan tipsa vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 25 Augusti , 2020 15 timmar sedan skrev patriktornkvist: Kan det kanske vara så att de är elektriska, men de beter sig som jag tror att nästan tomma hydrauliska beter sig. Trycker jag på knappen för att trimma upp eller ner så händer först ingenting, sedan inget och sne tar trimplanet ett rejält skutt och flyttar sig rejält. Låter i mina amatöröron som hydrauliska med för lite olja men mycket möjligt jag har fel. Något enkelt sätt att se skilland på elektriska versus hydrauliska? /Patrik Ungefär så gjorde mina el-hydrauliska när det var luft i. Jag kollade oljan, sen körde jag ett och ett in och ut upprepade gånger tills luften försvunnit. Sen nästa. Jag hade rätt mängd olja så hur luften kommit in begrep jag aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 26 Augusti , 2020 (redigerade) Jag vet inte hur jag ska kolla oljan i mina men jag kan ju prova att motionera dem ut och in ett antal gånger och se om det hjälper. Jag inte sett några tryckoljeslangar (inte utvändigt i alla fall) utan ser mer ut att vara "helt inkapslade" i sig själva så vitt jag kan se. Några tips på hur man kollar oljan då? Ska också leta om jag kan se fabrikat eller liknande. Redigerad 26 Augusti , 2020 av patriktornkvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Augusti , 2020 (redigerade) Om dom är hydrauliska så kan slangarna gå igenom övre fästat på trimplanskolven, syns då inte från utsidan. Men på insidan från övre fästet går det en slang till en pumpmotor och en oljebehållare vilken kan sitta nära eller långtifrån akterspegeln. Kolla om du ser några slangar på insidan av akterspegeln i höjd med övre cylinderfästet, om du hittar dessa följ dom så hittar du pump och behållare. Även om det är tomt på olja så går pumpmotorn vilket bör höras. Kan ju även vara en säkring som löst ut. Nu kan det ju vara så att trimplanen är enbart elektriska. Då innehåller cylindarna en stegmotor plus en gängad kolv. Då har du bara ett par kablar ut från övre fästet. I det fallet så får du börja mäta lite spänningar och kolla säkringar Redigerad 26 Augusti , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 26 Augusti , 2020 Om det är en säkring som löst ut så hör man ju inget ”elektriskt ljud” när man trycker på knapparna. Under trimplanens manöverpanel är det vanligt på flera fabrikat att det finns en hängsäkring på pluskabeln från batteriet. Det är inte alla som känner till den säkringens existens. Så skruva loss den lilla panelen med upp/ned-knapparna och kolla om det hänger en liten cylinderformad säkringshållare på en av kablarna, och kolla om den säkringen är hel, det brukar vara en glasrörssäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser