Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Steffesmat

Beg Segel till Prima Vent 21 foot önskas

Rekommendera Poster

Hej!

Båten jag tar över har inget segel (stulet) det är en Prima Vent 21 footare. Någon som har segel liggandes mån tro... Eller tips till detsamma!

//Steffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel till sådana båtar brukar få gå tills de är helt slut. Att hitta segel är därför lite som att vinna på lotteri. 
Kolla om någon aktiv kappseglingsklass kan ha segel med liknande mått som kan tänkas passa. Där byter man segel oftare. Typ 606, CB66 eller så kanske (kan inte måtten...). 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter_K! Det var väl därför som det blev stulet tillsammans med lilla motorn. Jag kollar upp det du skrev! 

🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du mäter mastliket från bommen och upp till toppen och även bommens längd är det lättare att hitta passande segel till din Primvent 21:a.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-23 vid 13:37 skrev Peter_K:

Segel till sådana båtar brukar få gå tills de är helt slut. Att hitta segel är därför lite som att vinna på lotteri. 
Kolla om någon aktiv kappseglingsklass kan ha segel med liknande mått som kan tänkas passa. Där byter man segel oftare. Typ 606, CB66 eller så kanske (kan inte måtten...). 

Såg också nu att modellen även kallas PrimVent, min fråga vänder sig mest till din förmåga att ungefär sikta på segelmodell. Lång erfarenhet gissar jag eller kan jag söka i så fall, HUR?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-23 vid 13:15 skrev Peka67:

På sailguide finns denna kommentar.

Screenshot_20200823-131120_Chrome.jpg.1c13be0426b970ef24f0de3c62917a03.jpg

Tack så hjärtligt! 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ser modellen ut, denna båt är från nätet! 

primvent-21.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev pseudonym:

Om du mäter mastliket från bommen och upp till toppen och även bommens längd är det lättare att hitta passande segel till din Primvent 21:a.

Mäter dikt? eller kan det vara en cm diff?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten diff åt minushållet gör ju inget, det är ju värre om seglet skulle bli för stort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med hjälp av båtens längd och den här skissen får man följande (ungefärliga) mått för riggen:
J: 200 cm
I: 695 cm
E: 265 cm
P: 630 cm

primvent_aloa_21.jpg.d5d8c60cb7e8a3b691f7eb62870228db.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Steffesmat:

Mäter dikt? eller kan det vara en cm diff?

Dra av 10-15 cm på liken, det brukar vara lagom. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Steffesmat:

Såg också nu att modellen även kallas PrimVent, min fråga vänder sig mest till din förmåga att ungefär sikta på segelmodell. Lång erfarenhet gissar jag eller kan jag söka i så fall, HUR?

Du får göra arbetet manuellt; kolla på Seglarförbundets hemsida vilka aktiva klassförbund som finns där. 
En annan variant är att söka på Blocket eller kolla på segelmakarnas hemsida om de har något liggande som passar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försegel från Seacat bör funka hyfsat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan skrev raol:

Försegel från Seacat bör funka hyfsat.

Problemet är bara att ingen byter förseglet på sin Seacat innan det är så slut att det ramlar i småbitar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Med hjälp av båtens längd och den här skissen får man följande (ungefärliga) mått för riggen:
J: 200 cm
I: 695 cm
E: 265 cm
P: 630 cm

primvent_aloa_21.jpg.d5d8c60cb7e8a3b691f7eb62870228db.jpg

Stort tack för din vänlighet... Jag kollar upp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Problemet är bara att ingen byter förseglet på sin Seacat innan det är så slut att det ramlar i småbitar...

Det finns garanterat segel som funkar bättre än inget segel alls. Om en Seacat skrotas kan det bli segel över. Vi sålde vår Seacat för fyra år sen och visst, det var inga segel att vinna tävlingar med, men de dög för att få upp båten i bra fart utan några extrema krängningar. Alla är inte kappseglare.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett helt nytt storsegel till en Albin 57 som aldrig är använt. Jag vill minnas att måtten är 6,70 x 2,40 med en yta på 9,5 m2. Det ligger fortfarande i sin segelsäck. Inga segelmärken, Pris 5000:- Även  en ny gennaker på cirka 25 m2 helt enfärgad vit, pris 4500:-

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev raol:

Det finns garanterat segel som funkar bättre än inget segel alls. Om en Seacat skrotas kan det bli segel över. Vi sålde vår Seacat för fyra år sen och visst, det var inga segel att vinna tävlingar med, men de dög för att få upp båten i bra fart utan några extrema krängningar. Alla är inte kappseglare.

Du missförstår mig. 
Jag menar att andrahandsmarknaden för segel från små, billiga båtar är nära noll eftersom nästan ingen köper nya förrän de verkligen måste, dvs när de ramlar i bitar. 

Troligtvis var seglen du fick med båten original, och de används säkert fortfarande, och den som köpte båten har säkert inga planer på att köpa nya så de gamla kommer ut på marknaden. 

Jag vet detta för jag har letat begagnade segel, men fått ge upp. Men - ibland kan man ju ha en otrolig tur att hitta segel i OK skick till salu, och som dessutom passar. Hittde en fin begagnad spinnaker till min båt efter bara 2,5 års letande!

🙂 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar inte att de ska komma från folk som byter, utan från båtar som skrotas. Man kan höra med de firmor som hanterar skrotning av båtar. Jag vet inte i vilken omfattning de hanterar segel, men några telefonsamtal är ju ingen stor investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev raol:

Jag menar inte att de ska komma från folk som byter, utan från båtar som skrotas. Man kan höra med de firmor som hanterar skrotning av båtar. Jag vet inte i vilken omfattning de hanterar segel, men några telefonsamtal är ju ingen stor investering.

Tja... har man en väldig tur, så... vem vet. 
Allt jag säger är att det är svårt att hitta begagnade segel till små segelbåtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag har ett helt nytt storsegel till en Albin 57 som aldrig är använt. Jag vill minnas att måtten är 6,70 x 2,40 med en yta på 9,5 m2. Det ligger fortfarande i sin segelsäck. Inga segelmärken, Pris 5000:- Även  en ny gennaker på cirka 25 m2 helt enfärgad vit, pris 4500:-

Hej! Måste kolla om måtten kan stämma kanske blir för stort, har för mig att Albin är större. Men det är vad jag tror återkommer gärna. 🙂 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack kanon! Förstår hur det kan ligga till... Jag provar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev raol:

Hej! Ny här och startare av denna tråd, hur hittar jag sådana firmor, verkar utmärkt ställe. Då Prim tillverkades endast i 250 ex så borde det finnas någonstans...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-24 vid 19:32 skrev Peter_K:

Dra av 10-15 cm på liken, det brukar vara lagom. 

Hej Peter_K jag mätt nu. Masten är hela din längd 7,65 likgången hamnar runt 6,35-40 bommen är 2,50 ... borde kunna hitta segel ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-24 vid 21:35 skrev pseudonym:

Hej! Mätt mast och bom! Måtten låter hyfsat... lite tunt i plånboken nu.. jagar uppläggningsplats för hyfsad peng i Åkersberga (vissa mariner tar galet mkt.. ) letar just nu för fullt. Återkommer Göran om det är ok!

//😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Jag ska ta upp min primvent 21 i eftermiddag och se över om den är värd att laga eller inte. Om du kan ge mig ett bra pris (5k) för alla tre segel (som är i ganska begagnat skick men kompletta.) så kan du få köpa dom av mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev Primvent021:

Hej! 

Jag ska ta upp min primvent 21 i eftermiddag och se över om den är värd att laga eller inte. Om du kan ge mig ett bra pris (5k) för alla tre segel (som är i ganska begagnat skick men kompletta.) så kan du få köpa dom av mig. 

För 5.000 kr borde hela båten ingå i segelaffären om de är "i ganska begagnat skick"...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

59 minuter sedan skrev Peter_K:

För 5.000 kr borde hela båten ingå i segelaffären om de är "i ganska begagnat skick"...

Jaa jag har lite prutmån med i priset och jag kan slänga in resten av båten om nu någon skulle önska den haha.

Vilken summa tycker du är rimlig? Om intresse finns och skrotning blir aktuell så kan du definitivt få plocka andra delar som kan vara intressanta från båten också. 

Redigerad av Primvent021

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...