liinden 1 Postad 23 Augusti , 2020 Är det någon som känner till om det finns regelverk för att färdas på Europas kanalvägar som kräver dokumentation på båtens vikt och motorstyrka att visa upp för myndigheter? Jag har en 6 tons segelbåt och tänkte byta ut en gammal MD11 på 23 hk mot en ny 30 hk maskin, men när jag pratade med en motorfirma sa han att jag kanske borde satsa på 40hk för att få komma in. Jag förstår att det kan vara mycket motström och att det är praktiskt med starka maskiner så man håller lite hastighet, men är det ett regelkrav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Augusti , 2020 SXK medelhavsseglare vet det mesta om hur man tar sej ner till Medelhavet https://www.medelhav.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roffej 2 Postad 19 Februari , 2022 2020-08-23 vid 12:05 skrev liinden: Är det någon som känner till om det finns regelverk för att färdas på Europas kanalvägar som kräver dokumentation på båtens vikt och motorstyrka att visa upp för myndigheter? Jag har en 6 tons segelbåt och tänkte byta ut en gammal MD11 på 23 hk mot en ny 30 hk maskin, men när jag pratade med en motorfirma sa han att jag kanske borde satsa på 40hk för att få komma in. Jag förstår att det kan vara mycket motström och att det är praktiskt med starka maskiner så man håller lite hastighet, men är det ett regelkrav? Hej. Det finns inga regler som vi har stött på på vår resa från VISBY till GREKLAND genom europas kanaler. Vi började i Polen på oder genom Berlin till Holland. I Holland vill de ibland se papper, försäkring och ägardokument. Genom Paris och ut i Marseille. Problemen du möter om du skall uppström rhen. Strömmen kan vara många knop och massor med pråmar som kommer i 15 kn medströms. Gäller att ha motorstyrka för att kunna styra undan. Vi körde med en 44 fots mototbåt. En fantastisk resa. Donau är också ström och stor brist på dieselmackar söderut. Rolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 Februari , 2022 Frågan är väl hur mycket mer fart man får på en segelbåt med större motor. Både 23 och 30 hk bör räcka mer än väl för att nå "skrovfart", och därefter handlar det om tiondels knop extra. En segelbåt på sex ton, då gissar jag ca 35-38 fot, vilket bör ge en övre fartgräns på strax över sju knop för motor. Jag tror inte ens att en hundrahästare skulle få upp båten i tio knop... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 19 Februari , 2022 12 timmar sedan skrev raol: En segelbåt på sex ton, då gissar jag ca 35-38 fot, vilket bör ge en övre fartgräns på strax över sju knop för motor. Lite fortare tror jag, men inte mycket. Vår 9,5 m båt går 7,3 knop som max med en 25 hk motor. 7,5 m i vattenlinjen. Skrovhastigheten = √7,5 x 2,43 = 6,65 knop En båt med 9 m i vattenlinjen har en skrovfart på 7,3 knop och bör gå att pressa upp i 8 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Februari , 2022 7 timmar sedan skrev Mackey: Lite fortare tror jag, men inte mycket. Vår 9,5 m båt går 7,3 knop som max med en 25 hk motor. 7,5 m i vattenlinjen. Skrovhastigheten = √7,5 x 2,43 = 6,65 knop En båt med 9 m i vattenlinjen har en skrovfart på 7,3 knop och bör gå att pressa upp i 8 knop. Tja, det är ju inte så enkelt som att stoppa in siffror i en formel i verkligheten. Skrovform och vikt i förhållande till "våt" yta spelar stor roll, i synnerhet för lättare båtar. Formeln är egentligen bara rimlig för att jämföra två båtar med identiskt formade skrov, bara olika stora. Men min poäng är ändå att man inte kan övermotorisera och hoppas på att få ut flera knop högre fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 Februari , 2022 1 timme sedan skrev raol: Men min poäng är ändå att man inte kan övermotorisera och hoppas på att få ut flera knop högre fart. Håller med om det. Min poäng är att man troligen har en övre fartgräns runt åtta knop snarare än straxt över sju knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 20 Februari , 2022 Nu är det inte farten som ska öka Utan kunna bibehålla fart vid motvind å motström som gäller vid kanaler = styrfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Februari , 2022 5 minuter sedan skrev Vegabjorn: Nu är det inte farten som ska öka Utan kunna bibehålla fart vid motvind å motström som gäller vid kanaler = styrfart Farten genom vattnet avgör styrfart, och den påverkas inte av strömmen. Motvinden blir faktiskt svagare ju långsammare farten är över grund, så bör inte heller vara ett bekymmer, om det inte är ett bekymmer annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 20 Februari , 2022 Ja styrfart var nog fel ord Har man fördålig motor så kommer man knappast framåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Februari , 2022 6 minuter sedan skrev Vegabjorn: Ja styrfart var nog fel ord Har man fördålig motor så kommer man knappast framåt Jo, exakt, men om skrovet inte kan tillåta högre fart så hjälper det inte att (inom rimliga gränser) slänga hästkrafter på problemet. Det var det som var min poäng. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 Februari , 2022 Noonsight är ofta en bra informationskälla. https://www.noonsite.com/report/france-netherlands-germany-useful-information-on-the-inland-waterways-of-europe/ Jag ser inget om motorstyrka, men många andra regler mm. att följa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 21 Februari , 2022 2020-08-23 vid 12:05 skrev liinden: Är det någon som känner till om det finns regelverk för att färdas på Europas kanalvägar som kräver dokumentation på båtens vikt och motorstyrka att visa upp för myndigheter? Jag kan inte påminna mig att jag sett något om motorstyrka i CEVNI. CEVNI finns att ladda ner som PDF och den skall du ha ett ex av ombord. Det är ok att ha den digitalt (om jag inte missat något fatalt). Bla Article 1.10 i CEVNI handlar om dokumentation som skall medförs ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 21 Februari , 2022 Länge har man väl haft som tumregel 5 hk per ton när man dimensionerat motorer för segelbåtar. Går man långt bak i tiden (70-80 tal) så låg man ofta under detta men det anses nog av många som undermotoriserat idag. Det betyder i det här fallet att man bör sikta på något omkring 30hk. Skulle man ställa krav på 5hk per ton för kanalerna så skulle nog många äldre båtar bli bannlysta. Det låter osannolikt i mina öron för då hade man nog hört varningar från många håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser