richard021 0 Postad 23 Augusti , 2020 Har fått ett fel till. första gången jag la i båten har jag för mig att tomgången och växeln gick bra. Men nu är tomgången för hög och jag misstänker att det är därför växeln går trögt i och ur. Men från där gasvajern fäster inne i motorn upp till toppen på motorn sitter 3 st justerskruvar vad går varje skriv till? någon bör vara tomgångsskruv? skruvade på den mittersta igår och den gick på låg tomgång när den va nystartad, sen blev tomgången högre och växeln blev trög igen. eftersom tomgången blir så hög så blir det jobbigt att lägga till för att båten går för fort på lägsta gasnivå på frammåtväxeln. optimax 150 hk -05 (tror att det är rätt årsmodell, blåa dekaler) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richard021 0 Postad 25 Augusti , 2020 (redigerade) Har provkört igen. Tomgången är bra när jag startar motorn kall. Sen när jag åkt några minuter så blir tomgången högre och växeln trög. Redigerad 25 Augusti , 2020 av richard021 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Augusti , 2020 (redigerade) De problem du beskriver kan helt eller delvis bero på att gaskabeln behöver justeras i motoränden. Ev kan det räcka med att sänka tomgången med stoppskruven som utgör gasstopp i denna beskrivning. Skruven dör man skall justera spelet. https://www.manualslib.com/manual/1099342/Mercury-150.html?page=75#manual Redigerad 25 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser