newwave 7 Postad 23 Augusti , 2020 (redigerade) Hej, på min gamla md5 så har tempmätaren och tempgivaren aldrig fungerat. Eftersom det är en viktig funktion att motorn inte går varm så tänkte jag försöka få Ordning på det. Kan någon ge tips på om det går att mäta eller hur jag kan kontrollera Givaren på motorn? själva instrumentet har både lampa och analogt instrument men inget fungerar och lampan lyser ej när tändningen är på. Dock så ser det ut som ett ormbo med kablar vid instrumenten så jag vill röra så lite som möjligt. stort tack på förhand Redigerad 23 Augusti , 2020 av newwave Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 23 Augusti , 2020 Kan konstatera att lampan är hel och inte kopplad till jord. Hittar inte ens jordkabeln så gissar att någon har varit här och felsökt tidigare. Den ger 12 v när tändningen är på så gissar att kabelvägen är hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 23 Augusti , 2020 Lampan jordas via tempvakten som sitter på motorn. Normalt finns ingen tempmätare på MD5. Var sitter det för givare på motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 23 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev Rollen: Lampan jordas via tempvakten som sitter på motorn. Normalt finns ingen tempmätare på MD5. Var sitter det för givare på motorn? Vet inte vad det är för givare. Har ingen bild på min motor men tog en från nätet där jag markerat var givaren sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 23 Augusti , 2020 30 minuter sedan skrev newwave: Vet inte vad det är för givare. Har ingen bild på min motor men tog en från nätet där jag markerat var givaren sitter. Jag vet inte heller om det är en tempgivare eller en oljetrycksgivare som du markerat på bilden. Tempgivare kan man kolla genom att ansluta en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med hett vatten, och så ser man om resistansen ändras. Om du skulle stoppa ned oljetrycksgivaren i en kastrull så gör det ingenting, den klarar det, men du får inget utslag på mätinstrumentet. Men om du skruvar ur markerad givare och den är oljig längst ut är det sannolikt oljetrycksgivaren. Tempgivare sitter i anslutning till en kylkanal på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newwave 7 Postad 23 Augusti , 2020 (redigerade) 37 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag vet inte heller om det är en tempgivare eller en oljetrycksgivare som du markerat på bilden. Tempgivare kan man kolla genom att ansluta en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med hett vatten, och så ser man om resistansen ändras. Om du skulle stoppa ned oljetrycksgivaren i en kastrull så gör det ingenting, den klarar det, men du får inget utslag på mätinstrumentet. Men om du skruvar ur markerad givare och den är oljig längst ut är det sannolikt oljetrycksgivaren. Tempgivare sitter i anslutning till en kylkanal på motorn. Kabeln är markerad ned ”temp” så jag förutsätter at det är en tempgivare. Jag har en till givare på andra sida toppen där termostaten sitter. Tänkte att det är oljetrycksgivaren. Markerade platsen i bilden nedan. Obs ej bild på min motor Redigerad 23 Augusti , 2020 av newwave Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Augusti , 2020 23 timmar sedan skrev newwave: Kabeln är markerad ned ”temp” så jag förutsätter at det är en tempgivare. Jag har en till givare på andra sida toppen där termostaten sitter. Tänkte att det är oljetrycksgivaren. Markerade platsen i bilden nedan. Obs ej bild på min motor Men kör då ”kastrulltestet” eller det är enklare kanske att värma på med en varmluftspistol. Ohm-meterns/multimeterns testsladdar kopplas till anslutningen i mitten och givarens gods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser