Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Harry-Boy

Krok i abborren

Rekommendera Poster

Hej! Fick en abborre igår som jag tänkte kroka av försiktigt och släppa tillbaka, men upptäckte då att den redan hade en krok djupt inne i munnen med ca. 15 cm lina. Tror inte att den hade slitit av lina då den var för liten för att kunna göra detta, utan det troliga är att någon bara har knipsat av linan för att slippa ta rätt på fisken. Var varsam med vår natur och våra djur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare inlägg . nog för att man kan släppa tillbaka fisken om man inte skall äta upp den.Men då skall den vara fri från skador.Själv fick jag upp en Gädda som det satt fast ett snöre på och i ena änden en glasburk,Fattar inte vilka människor som kan göra så mot ett levande djur Kentha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sambo fick för flera år sedan upp en gädda på gäddsax, i den gäddan fanns en annan gäddsax med initialerna LD, vilket var hennes fars sax, som han hade blivit av med vintern innan. Så det med Abborren betyder inte att någon knipsat linan, utan haft för klen lina. //Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant,oftast finns det ju nybörjare som låser fast bromsen så linan går av. Kentha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det gör inte ett snöre och en glasburk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kallegurra Aktersnurra

Det är ju levande djur vi pratar om, klart dom ska behandlas efter det. Fiskar man ska man väl ta vara på fisken för att ha den till mat, inget annat,  fiska och kasta tillbaks är borde ju vara djurplågeri, så vida den nu inte är så liten att den är under minimimått. Visst är det trevligt och fiska, både sport och avkoppling och fyller frysen, utövar själv detta, men dom som sportfiskar och kastar tillbaks, de förstår då inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Att fisken sprattlar betyder inte att den lever. Det är ganska ofta som fiskar sprattlar till lite efter att den är död. Samma sak med hönor. De springer ju tom runt efter att man har nackat dem. Och inte lever de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...