Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
RBack

Laddningslampa och den där lektrisen

Rekommendera Poster

Lektris (betoning på e och alla vokaler korta) = elektricitet här i Österbotten.

Funderar en smula på det där med laddning av batteri och den där laddlampan.

Om jag inte varvar upp ordentligt och bara puttrar ut ur hamnen och kör helt normalt så slocknar aldrig laddningslampan - inte ens när jag kör med max gaspådrag.

Då utgår jag från att batteriet alltså inte laddas.

 

Men om jag slår ur backslaget och varvar upp motorn så slocknar laddlampan och börjar inte lysa igen även om motorn går ner till tomgång eller när jag kör på lägre varv.
Då utgår jag från att batteriet laddas.

 

Jag kan förvisso få mina antaganden bekräftade genom att  köra länge med lysande laddlampa och så småningom få tömt batteri, eller köra med icke lysande laddlampa och ha ett batteri som håller hela säsongen.

Men jag är liksom intresserad av vad det är som sker när jag varvar upp och som gör så att laddlampan därefter inte bryr sig om att lysa även när varven går ner radikalt... samt få bekräftat att detta är helt normalt och att jag håller batteriet vid liv på detta sätt.
Eller finns det risk att batteriet inte laddas tillräckligt även om laddlampan slocknat?

 

Visserligen har jag alltid ett laddat reservbatteri just in case. Men helst vill man förstås ha grejerna i skick.

Det har nämligen tidigare varit en del bekymmer med laddningen - fåniga bekymmer med missad kontakt vid generatorn (eller en gammal Bosch-alternator) och en löskontakt vid själva laddlampan. Så jag har hunnit tömma batterier vid ett antal tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju berätta vad det är för grejer så får man vettigare svar/gissningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde när jag läste rubriken att du hade med en tant som provläste nya böcker för ett förlag, men det var fel. Nästa off-topic: såg en gång på en finlandsbåt en tetra med kaffegrädde där hopfogningen av förpackningen blivit så att det stod "RÄDDE". Aha tänkte vi, svenska blir finska om man tar bort första bokstaven, stämmer ju med din lektris. Senare har jag fått höra att det inte var så dumt tänkt, kan du verifiera det?

 

On-topic: Prova att ha en voltmeter/multimeter ständigt inkopplad så får du nog svar på en del av dina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min motor måste varvas upp för att laddningen skall starta.

Varför? Ingen aning, men det haver funkat de senaste 20 åren.

Gissningsvis så är det regulatorn som måste ha en "hög" spänning för att starta laddningen.

Har en voltmeter ständigt inkopplad, när jag varvat upp ökar spänningen.

Simma lugnt och fortsätt att varva upp innan du kastar loss.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla att drivremmen är spänd och att den inte slirar.

Om det inte hjälper, mäter du spänningen över batteriet med motorn igång och med avstängd motor.

Det bästa är att greppa kabeln mellan generatorn och batteriet med käftarna på en tångamamperemeter, då ser du hur mycket ström som passerar i kabeln. Det finns billiga kombinerade tångamepere/multimetrar på Biltema, Claes och Kjell. Se bara till att den kan mäta LIKSTRÖM, de billigaste klarar nämligen inte det.

Sedan kan du kolla laddningslampan, om den lyser eller om den bara glöder.

 

Efter det kan jag förklara hur en växelströmsgenerator funkar, om nu det är en sådan du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Man kan ju berätta vad det är för grejer så får man vettigare svar/gissningar

Aha? Du tänker så?

Finns viss logik i det ska jag medge.

Jag skyller mitt aningen faktabefriade inlägg med hastigt påkallad behandling av en undulat vilket stal min koncentration och orsakade informationsbrist.

- Motor: Parsons Pike Marine (Industrivariant av Ford Trader / Fordson Super Major 1962)

- Bosch "3 pin" alternator anno dazumal (har inte sett någon modellbeteckning)

 

1 timme sedan skrev trewq:

Trodde när jag läste rubriken att du hade med en tant som provläste nya böcker för ett förlag, men det var fel. Nästa off-topic: såg en gång på en finlandsbåt en tetra med kaffegrädde där hopfogningen av förpackningen blivit så att det stod "RÄDDE". Aha tänkte vi, svenska blir finska om man tar bort första bokstaven, stämmer ju med din lektris. Senare har jag fått höra att det inte var så dumt tänkt, kan du verifiera det?

 

On-topic: Prova att ha en voltmeter/multimeter ständigt inkopplad så får du nog svar på en del av dina frågor.

Den tänkta tanken kan tyvärr sågas vid fotknölarna. Vore det så prima hade jag säkert lärt mig finska mycket lättare också.
Men "lektris" är dock inte finska. Det är en österbottnisk dialektal form av ordet elektricitet. Lektris är dock ganska uniformt över hela Österbotten trots att dialekterna varierar stort från ort till ort.

 

1 timme sedan skrev Lasse-L:

Även min motor måste varvas upp för att laddningen skall starta.

Varför? Ingen aning, men det haver funkat de senaste 20 åren.

Gissningsvis så är det regulatorn som måste ha en "hög" spänning för att starta laddningen.

Har en voltmeter ständigt inkopplad, när jag varvat upp ökar spänningen.

Simma lugnt och fortsätt att varva upp innan du kastar loss.

 

Precis! 

Så det är någon spänningstopp som liksom behöver starta det hela och sedan laddar det på som det ska även om man "varvar ner"?

.. ungefär som att en strömpropp lossnar i kablarna och elektriciteten börjar rinna till ner i batteriet.

Tippar någon lektris-kille snart kommer in och styr upp terminologin här.

Jag simmar lugnt och varvar upp. Är egentligen föga bekymrad över fenomenet, men vill ha lite koll på processen bara.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Börja med att kolla att drivremmen är spänd och att den inte slirar.

Om det inte hjälper, mäter du spänningen över batteriet med motorn igång och med avstängd motor.

Det bästa är att greppa kabeln mellan generatorn och batteriet med käftarna på en tångamamperemeter, då ser du hur mycket ström som passerar i kabeln. Det finns billiga kombinerade tångamepere/multimetrar på Biltema, Claes och Kjell. Se bara till att den kan mäta LIKSTRÖM, de billigaste klarar nämligen inte det.

Sedan kan du kolla laddningslampan, om den lyser eller om den bara glöder.

 

Efter det kan jag förklara hur en växelströmsgenerator funkar, om nu det är en sådan du har.

Jo jag ska införskaffa något som mäter och håller koll på detta.

Nä laddningslampan brukar inte glöda. Den lyser antingen klart eller inte alls. 

Drivremmen är tight. Inget slirande.

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har en gammal typ an ”laddningsregulator” som jag hellre kallar för ”laddningsrelä” en elektromekanisk antik grunka som har alldeles för mycket ”hysteres” alltså fördröjningen mellan tillslag och frånslag.

Ta några bilder på generatorn och regulatorn så kanske vi kan gissa vad det är för grejer du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev RBack:

Jo jag ska införskaffa något som mäter och håller koll på detta.

Nä laddningslampan brukar inte glöda. Den lyser antingen klart eller inte alls. 

Drivremmen är tight. Inget slirande.

Vad bra, men ta några bilder och lägg ut, om det nu är gamla grejer du har så vi vet vad vi pratar om och inte bara konfabulerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn behöver s.k.fältspänning för att börja ladda när generatorn laddar genererar den fältspänningen själv. Normal procedur är att man gasat lite i friläge till laddningslampan slocknar. Sedan sköter generatorn det själv. Inget att oroa sig för så länge du kan släcka lampan med lite gaspådrag i friläge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske förtydliga lite angående de gånger batteriet laddade ur.

Då lyste ingen lampa någon gång - och det berodde på en felaktigt kopplad kabel från generatorn. Men jag var ouppmärksam vid start och borde ha noterat att lampan inte lyste då strömmen kopplades på heller.

 

När kopplingen blev korrekt så började lampan lysa så som den ska, men kräver alltså en rejäl (men kort) uppvarvning av motorn (utan ikopplat backslag/växel) för att slockna. 

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är helt normalt.

Generatorn behöver ström genom fältlindningen för att ladda. Initialt fixas det via strömmen genom laddlampan, men denna är inte speciellt hög utan generatorn kräver ett visst varv för att börja ge laddström. Men så fort den gör det kommer dioder internt i generatorn att göra att laddlampans ström inte behövs. Har den väl börjat ladda så gör den alltså det ner till mycket lägre varv än som behövdes vid "start".

 

bild.png.b4dfcf5f6119d78502b0eff53321add5.png

 

Man kan minska behovet av att "putta till" på gasen genom att byta till en starkare laddlampa dvs med högre effekt, men en sådan blir också varmare.

 

Moderna regulatorer/generatorer sköter ofta förmagnetiseringen och fältlindningen på annat sätt och laddlampan fungerar på dessa bara som indikatorlampa.

 

Edit: Andra hann före....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra, men ta några bilder och lägg ut, om det nu är gamla grejer du har så vi vet vad vi pratar om och inte bara konfabulerar.

Jäpp. Bilder blir det en annan dag. 

Försökte nyss hitta bild av samma Bosch-mojäng på nätet, men har hittills gått bet. Vet att jag hittade några då när jag letade kopplingsschema för dessa "Bosch-generatorer" med tre kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Detta är helt normalt.

Generatorn behöver ström genom fältlindningen... etc.

 

Tackar!

Koncis  och prima beskrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Moderna regulatorer/generatorer sköter ofta förmagnetiseringen och fältlindningen på annat sätt och laddlampan fungerar på dessa bara som indikatorlampa.

Kan du beskriva hur modern en "modern" generator fungerar? Tänker på senaste generationen av VP. Har dom mer intelligens än dom gamla stendumma som alltid lägger laddspänningen på 14.2 Volt och för evigt? Det är ju inte speciellt bra i en båt som kör längre sträckor med redan fulladdade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är helt enkelt att du gubbkör. Ta modell av mopopojkan i byin, varva som om fenomenet tomgång aldrig existerat.

Med en båt som din är det lätt hänt att motorn inte någonsin körs på de varvtal som den tänktes för när den sitter i en traktor eller en lastbil. 

Om du vill avhjälpa problemet så kan du än en gång lära av mopopojkan i byin; dreva! Byt endera remskivan så du får lite mer varv på generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Faderullan:

Problemet är helt enkelt att du gubbkör. Ta modell av mopopojkan i byin, varva som om fenomenet tomgång aldrig existerat.

Med en båt som din är det lätt hänt att motorn inte någonsin körs på de varvtal som den tänktes för när den sitter i en traktor eller en lastbil. 

Om du vill avhjälpa problemet så kan du än en gång lära av mopopojkan i byin; dreva! Byt endera remskivan så du får lite mer varv på generatorn.

Värkar grömt stressot po na vis. An måst jo tänk po bLåodtryttje å. He sluotar me na nitro-tagas om an ska haald på som mopopojkan. Ska blåodtryttje stig så ska e va åt ti som int kan haald hastiheitsbegrensningan i hamnan å som måst press se teett föbii i halvplan så ja måst böri plåck upp allt löst som ha fLuji runt i bååtin. Lejdär fuL nåo ti nitro he å föschtåss.

Men visst. Mindre remskiva på generatorn kunde vara något. Men den är ganska liten redan. Större remskiva till motoraxeln är kanske inte det lättaste att hitta. Det skulle förresten påverka vattenpumpen också - som är på samma rem.
(eller så är det lite overkill om allt ändå fungerar)

 

Men en vacker dag ska någon solcell också monteras - förutsatt att jag hittar någon installationslösning som inte sabbar aerodynamiken - eller designen - för mycket.

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det TS skriver inledningsvis, från min eget skuta med en Mitsubishi 70 A bilgenerator.

 

Jag vill helt enkel inte att generatorn börjar ladda förrän jag själv vill. 

Därför har jag lagt in en strömbrytare i serie med laddlampan, som normalt ger fältström till generatorn, när tänd ingen slås på.

 

Utan tillräcklig ström genom lampan. I gen laddning. (TS kanske har fel lampa. För svag. ) 

 

Nåväl om jag inte slår till min strömbrytare, men varvar upp motorn/generatorn, så startar laddningen ändå... Känns detta igen? 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RBack:

Kanske förtydliga lite angående de gånger batteriet laddade ur.

Då lyste ingen lampa någon gång - och det berodde på en felaktigt kopplad kabel från generatorn. Men jag var ouppmärksam vid start och borde ha noterat att lampan inte lyste då strömmen kopplades på heller.

 

När kopplingen blev korrekt så började lampan lysa så som den ska, men kräver alltså en rejäl (men kort) uppvarvning av motorn (utan ikopplat backslag/växel) för att slockna. 

Jag har några (alldeles för många) gamla bilar, några med likströmsgenerator, dom beter sig precis på det viset, ja generatorerna då alltså, för att utesluta hänsyftningsfel.
 

Det är anledningen till att jag vill se en bild, för att se om du har en växelströmmars eller något annat.

Likströmsgeneratorer i allmänhet känns igen på att dom är cylinderformade omkring Ø10cm och ca 30 cm långa, växelströmmarna är kortare och har större diameter.

Sedan, på gamla båtmotorer kan man ju råka på kombinerade startmotorer/generatorer, och dom är ju kompromissernas triumf, alltså dom laddar inte direkt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Kan du beskriva hur modern en "modern" generator fungerar? Tänker på senaste generationen av VP. Har dom mer intelligens än dom gamla stendumma som alltid lägger laddspänningen på 14.2 Volt och för evigt? Det är ju inte speciellt bra i en båt som kör längre sträckor med redan fulladdade batterier.

De som jag sprungit på - i första hand japanska - har även anslutning för +tändning, och en mer intelligent regulator sköter fältströmmen redan från början och direkt från denna spänning. Laddlampan styrs av en transistorutgång (open drain/open collector) och hålls jordad (=lampa tänd) tills elektroniken i den smartare regulatorn märker att det laddar. Ofta börjar de också ladda vid mycket låga varvtal då fältlindningen kan få flera ampere av regulatorn.

 

Om det däremot finns intelligenta när det gäller utspänningen tror jag mindre på. För egentligen är det inte så lätt för generatorn att veta om batterierna är fulladdade eller inte, då den inte har en aning om strömmen den lämnar slukas av batterierna eller något annat.

I en modern bil t ex drar "allt annat" inte sällan 15-25A, och i en båt kan det ju vara allt möjligt från 0 till massor. Av den anledningen är faktiskt inte en supersmart laddare med åtta olika moder och allt vad de kan ha speciellt mycket bättre i en båt än en mycket simpel som bara har t ex "fullt ös" (lite över 14V) och ett lägre läge (13,x) när strömmen blivit väldigt låg. För oavsett kommer den aldrig så smarta laddare att ösa på spänning trots fulladdade batterier om man kör med lite prylar påslagna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-21 vid 21:32 skrev Georg_Ohm:

Vad bra, men ta några bilder och lägg ut, om det nu är gamla grejer du har så vi vet vad vi pratar om och inte bara konfabulerar.

 

Jag har ljugit. 

Men jag lovar att det inte handlar om att jag ville undanhålla det faktum att generatorn är av det tidvis bespottade märket Lucas. Det var bara en simpel blackout då när inläggen skrevs.

Dessutom är det jättelätt att blanda mellan Bosch och Lucas. C och s finns i båda namnen och det är lika många bokstäver. Vem blandar t.ex. inte ständigt mellan Granada och Cortina eller mellan Volvo Sonett och Saab Duett

Generatorn - eller alternator som Lucas kallar dem - ser alltså ut så här.

Har inte sett någon typbeteckning på den, men det finns många ACR-modeller att välja mellan.

 

IMG_1540.webcopy.jpg.edcbbec516bccfcf23dbe86a12607392.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som yrkesman inom lektrisbranschen hyser jag en hereditär, själasund och innerlig aversion gentemot tillverkaren av föremålet på bilden. Eftersom jag vet att RBack hyser en viss aversion gentemot slit-och-släng och antagligen inte vill byta ut något som nästan fungerar kan jag ge två råd:

1. För att ta dig tryggt genom resten av säsongen så vore det en smal sak att byta kabelskorna och spreja någon form av kontaktrengörande medel på generatorns kontakter.

2. När säsongen är över och båten står på land så skruvar du loss generatorn och ägnar vintern åt att öppna den för att kolla hur kolen och släpringarna ser ut. Nya kol lär du hitta på den lokala (grannstadens) biltillbehörshandlare eller på nätet. Ser släpringarna repiga ut kan du slipa upp dem så de blir släta igen.

 

I och med ovan nämnda åtgärder kan det hända att nästa sommar inte tillbringas i laddlampans sken.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Faderullan:

 

1. För att ta dig tryggt genom resten av säsongen så vore det en smal sak att byta kabelskorna och spreja någon form av kontaktrengörande medel på generatorns kontakter.

 

Haha!

Jo, jag noterade den anmärkningsvärda konditionen på kabelskorna när bilden hade tagits och reaktionen var onekligen att dessa ska bytas. Det där är ett mörkt skrymsle som inte ägnats okulärbesiktning på en tid och förfallet har uppenbarligen inte tagit paus med de där kablarna. Det var lättare att knyckla in telefonen för en bild än att komma åt att se med ögonen där under Bowman.

 

Jag trodde faktiskt de redan var bytta och någorlunda nya - men uppenbarligen inte. Kabelskor och den absoluta merparten av alla kablar fixades upp och drogs om för några år sedan. Men just dessa två verkar ha återanvänts.

 

Det är faktiskt inte heller omöjligt att det blir en ny och fräsch lektrisalstrande mackapär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något generellt tips gällande lämplig ny elektricitetsalstrande grunka för en dylik gammal diesel?

 

Finns ju många alternativ och tankarna går förstås mot den där klassiska "zonen" där hållbarhet och pris möts. Exakt var den zonen ligger (nivå-mässigt) har jag inte koll på, men tippar att här finns många som har exempel att ge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...