Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
50sman

Hur löser jag det här - ingen läsbar "timing decal" Mercury 80 HP 1978

Rekommendera Poster

Episod 7.

Nu har jag kommit till det sista i min motorresa. 

Idag tänkte jag verifiera/justera tändning vs first carburator pick up innan det sista med att ställa in max advance och tomgång. 

För max advance finns dekalen kvar så det kommer att funka men för tomgångstuning ser det värre ut går inte att tyda något ur det här, se bild:

IMG_20200821_190201.jpg.9671e097db07c30d8cb07b848355ffaa.jpg

Enligt manual skall man sätta timing till 2Btdc till 2 atdc när man justerar first carburator pick up. Hur farao löser man det? 

Det finns 2 dekaler. Den ena enligt ovan och den andra så här (där kan man se från 16?? ->27 grader) 

IMG_20200821_191315.jpg.1d302cb956af8e8cf1080ada6ba90b09.jpg

Förslag? Eller någon som har en liknande motor som kan ta en bild så jag kan lista ut det hela? 

Om jag nu inte får det rätt på tomgång men rätt på max. Vad kan hända om den står några grader fel på tomgång (annat än att den kan gå dåligt förstås) men kan jag pajja något om jag ser till att max är 27 grader genom att justera in stoppet rätt? Förstår att syftet med att få till det rätt vid tomgång är synkning förgasare first pick up och tändning men om allt blir rätt vid max borde det väl vara ok (om man nu har tomgång) 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tdc är 1 på topp, vill du enkelt hitta exakt tdc och låsa den låsa den slå sönder ett stift och gänga i en m8 bult. eller förlångt stift och räkna taggar.

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger några grader fel vid tomgång betyder inte så mycket annat än den går lite sämre på tomgång än annars. Inget går sönder. Gå gärna ner några grader på topp. Det spar motorn och du kommer inte märka skillnaden. För tidig tändning kan vara svår att märka och ställa till med dyra skador på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.Tackar tackar. Better safe than Sorry så jag tar tipset och ser till att ha lite lägre på max ignition. 

Jag pular lite så gott jag kan på tomgång (håller på och letar på nätet efter en bild) och ser till att lägga mig på typ 25 grader på max stopp om jag kan få till det hela på tomgång. 

Jag har fortfarande problem med växel i och tomgång. Iom att jag ännu inte har fått min varvräknare så vet jag inte hur jag ligger på tomgångsvarv. 

Den startar lätt och snurrar fint på tomgång. Kör jag full patte går den också bra. Drar Rel lite soppa så mitt egentliga problem kan vara för låg tomgång helt enkelt eller vad tror ni. 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Eile:

tdc är 1 på topp, vill du enkelt hitta exakt tdc och låsa den låsa den slå sönder ett stift och gänga i en m8 bult. eller förlångt stift och räkna taggar.

Tack. 

Har sett den där men den hjälper inte så mycket då han har kvar alla markeringarna på svänghjulet vilket jag inte har (som är mitt problem). 

Även om jag hittar TDC så vet jag inte när jag har rätt first throttle engagement så jag får rätt sync mellan tomgångsspjällläge och tändning. 

Men som jag skrev i förra inlägget - jag kan leva med orolig tomgång så länge som den inte dör när jag lägger i växel och samtidigt veta att den är ok på maxtändning (och där har jag en markering). 

Som jag skrev tidigare - den startar lätt och går fint när jag väl kommer iväg men det är just att komma iväg som kräver 2 försök och det kanske beror på att jag helt enkelt har för låg tomgång. 

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev guestsson:

Om du ligger några grader fel vid tomgång betyder inte så mycket annat än den går lite sämre på tomgång än annars. Inget går sönder. Gå gärna ner några grader på topp. Det spar motorn och du kommer inte märka skillnaden. För tidig tändning kan vara svår att märka och ställa till med dyra skador på motorn.

Måste fråga. Du skriver - gå ned några gradrr - betyder det att jag borde gå till 25-26 grader BTDC istället för specad 27? Borde vara så tycker jag för 28 är ju tidigare eller?

\T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

 

Kommer du inte iväg direkt pröva istället med att stegvis öppna blandskruvarna 5 minuter- (5 minuter om du tänker dig ett klockvarv på 60 minuter) ang lågfartständningen så har du väl tdc uppmärkt är det väl inte så svårt att se några grader, du märker det även på gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

Måste fråga. Du skriver - gå ned några gradrr - betyder det att jag borde gå till 25-26 grader BTDC istället för specad 27? Borde vara så tycker jag för 28 är ju tidigare eller?

\T

Yepp, minska förställningen till 25.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev guestsson:

@50sman har du hittat denna tråd?

 

 

Tackar. Nu är det klart.

Problemet kvarstår dock med att jag inte har ngn läsbar timing decal så jag får sätta .464 med egen markering och TDC då har jag ngt att utgå ifrån.

Som jag har förstått det hela så justeras tomgången genom att man flyttar tändpunkten på den här modellen så jag måste då avvakta tills jag får en varvräknare så jag vet var jag är.

Enligt spec skall varvtal obelastad vara 750 rpm och då bör det hela ligga inom 2 BTDC till 2 ATDC. Höjjer jag tomgången så kommer det hela att röra sig mot "högre" BTDC. Som jag skrev tidigare - jag kan leva med pruttig tomgång så länge jag kommer iväg när jag lägger i växel.

I länken (som jag tackar för) förstår jag vad han menar med "spelet" dvs innan spjället aktiveras. Man justerar in så att spjällen precis nuddas av first carburator pickup när du har rätt idle inställning dvs 750 rpm och mellan 2 BTDC till 2 ATDC men som sagt det är av mindre vikt när du gasar på. Det viktiga där är att inte gå högre än 25-26 BTDC och det är en no brainer för där har jag en läsbar dekal för.

Jag är dock lite orolig för att det är ngt ytterligare knas då de "linjer" jag ser hoppar framåt och tillbaka lite. Om det beror på att jag har alldeles för låg tomgång vet jag inte. Skall testa det idag.

Fråga! Om jag likväl inte kan få i växel utan att den dör om jag nu "tokhöjjer" tomgången (inte för högt så växelhuset tar stryk) - kan det vara tändningsrelaterat eller handlar det mer om att finlira med lågfartsnålarna?

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Eile:

Kommer du inte iväg direkt pröva istället med att stegvis öppna blandskruvarna 5 minuter- (5 minuter om du tänker dig ett klockvarv på 60 minuter) ang lågfartständningen så har du väl tdc uppmärkt är det väl inte så svårt att se några grader, du märker det även på gången. 

Tackar.

Som jag skrev ovan - jag får göra ett eget märke för TDC och .464 så vet jag var jag är :)

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev 50sman:

Fråga! Om jag likväl inte kan få i växel utan att den dör om jag nu "tokhöjjer" tomgången (inte för högt så växelhuset tar stryk) - kan det vara tändningsrelaterat eller handlar det mer om att finlira med lågfartsnålarna?

Du kan bara ställa tändningen rätt, funkar det inte då så kan du justera förgasarna. Mer går inte att göra. Det är bara en av de skalor du fotat som är aktuell den med 27 grader och .0464 läsbart.

Jag tycker att denna skala borde gå att tyda. Om du vill kalibera visarnålen så har jag en mikrometer, Tar dock några dagar innan jag har den tillgänglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Du kan bara ställa tändningen rätt, funkar det inte då så kan du justera förgasarna. Mer går inte att göra. Det är bara en av de skalor du fotat som är aktuell den med 27 grader och .0464 läsbart.

Jag tycker att denna skala borde gå att tyda. Om du vill kalibera visarnålen så har jag en mikrometer, Tar dock några dagar innan jag har den tillgänglig.

Ahh. Nu ser jag att det står 464 och inte 16. Då borde nästa vara TDC och den sista är 27 tydligt. 

Bra. 

Bor du i Skåne? 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev 50sman:

Ahh. Nu ser jag att det står 464 och inte 16. Då borde nästa vara TDC och den sista är 27 tydligt. 

Bra. 

Bor du i Skåne? 

/T

Nu finns det väl i o.f.s. ingen anledning att utgå ifrån att visarnålen står fel, men messa mig din adress så skickar jag den per post om du är intresserad. Men räkna inte med att ha den innan fredag nästa vecka. Om du känner någon i grannskapet som meckar gamla moppar så har de säkert en sådan. Gamla moppemotorer brukar nämligen ha tändpunkten specad med ett avstånd från ÖD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missar något men varför kan du inte bara leta upp toppläget på vanligt sätt och sen flytta visarmarkeringen om det behövs?    ang hoppande strobljus så kan det tyda på trigger fel, kolla de övriga cylindrarna.  ang varvtal tomgång mm så ska det vara lågt och motorn gå rent och bra utan någon påverkan på spjälen /öppning om du har samma förgasare som jag har på min 4cyl 800-80, rätt inställd kör jag heldagar på tomgång utan problem har dock bara justerat tändning efter eget tycke.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Eile:

Vet inte om jag missar något men varför kan du inte bara leta upp toppläget på vanligt sätt och sen flytta visarmarkeringen om det behövs?

Kolvhastigheten som funktion av vinkelhastigheten dv/dω är som lägst vid dödpunkterna. Det finns alltså ingen sämre vinkel man kan välja för att kalibrera visarmarkeringen. Detta är ett skäl till att Mercury specar att kalibrera visaren med kolven 0,464 tum under ÖD. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Eile:

Vet inte om jag missar något men varför kan du inte bara leta upp toppläget på vanligt sätt och sen flytta visarmarkeringen om det behövs?    ang hoppande strobljus så kan det tyda på trigger fel, kolla de övriga cylindrarna.  ang varvtal tomgång mm så ska det vara lågt och motorn gå rent och bra utan någon påverkan på spjälen /öppning om du har samma förgasare som jag har på min 4cyl 800-80, rätt inställd kör jag heldagar på tomgång utan problem har dock bara justerat tändning efter eget tycke.     

Nej då. Du har inte missat ngt utan det är jag som har varit rörig. Nu är allt klart.

Jag kommer att leta upp TDC och .464 sedan justera nålen  (om det behövs).

Sedan justera in tomgång så att jag ligger mellan 2BTDC och 2 ATDC. Därefter leta efter rätt lågfartsinställning  med belastning. Sista sak blir att sätta max stop på 25-26 grader.

Den går bra på tomgång som det är - igår stod den på tomgång i 15 min utan problem. Den startar lätt och varvar lätt.

Det som jag har problem med är att den dör när jag lägger i växeln och jag hoppas att det är lågfartsnåls relaterat men iom att den dör så blir det lite moment 22.

Så innan jag sätter igång med det vill jag vara säker på att tändningen är OK. Skulle nu mina tändinställning/verifiering inte fungera - ja då har jag nog ett elfel som jag bör fixa först.

Men mina minnen från moppetiden är att om motorn går bra på alla varv så brukar det inte vara något tändningsfel.

Som jag har förstått det hela så ställer man tomgången på den här motormodellen genom att flytta tändpunkten därav vill jag starta från factory setting med .464 som kalibreringspunkt, ställa tomgång till 750 rpm och verifiera att den står mellan 2 till 2 grader BTDC/ATDC. Därefter ställa in primary pickup avståndet mha av triggerskruven. När allt är OK börja med lågfart.

Skulle det inte funka så får jag gå över till fingerspitsgehful och "leka" runt med tomgång/triggerskruven tills jag kan lägga i en växel och justera lågfartsnålarna. Men efter att ha tittat runt på nätet/youtube ett tag nu så verkar det som om jag har något annat fel trots att den går bra när jag väl kommer iväg för jag har sett exempel på motorer som knappt går på tomgång men likväl puttrar iväg när växel läggs i.

I värsta fall kan det vara att min motor helt enkelt är slut tyvärr.

Jag kan köpa om den inte varvar fullt eller går lite orent på högre varav då jag mest "luffar" till mina fiskepunkter men jag vill att den inte skall dö varje ggn jag läger i växel 1:a ggn. 2:a ggn så dör den inte då båten har ju fått lite momentum från första försöket.

Finns ju en outsider (long shot) kvar och det är det sitter helt felpropeller på men som jag skrev - en long shot .

 

En annan sak som hände senast var att den inte ville starta när jag skulle åka hem. Tog av kåpan och då hade den ena lågfartsnålen åkt ut?!?

När jag bottnar den så känns det OK men redan efter ett varv ut känns det som om den inte är så påverkad av fjädern. Jämför jag med den nedre så är den lika lång, tjock och har samma spriralvarv. Använder jag den nedre fjädern uppe så blir det ingen skillnad.Lustigt är det. Jag funderar på att sätta på lite gängtätning så man får lite större motstånd.

 

/T 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha råkat ut för en motor där någon tidigare klåpare varit framme, så kolla om inte de små fasta munstycken är uppborrade vilket verkar vara något folk gjorde på dessa förgasare. Tog ett tag innan jag märkte att man gjort det på min, ny kostade bara några tior.  Tändningen har mindre påverkan för att komma i väg utan stopp, fetare bränsleblandning tänder tidigare och enklare än mager och därför behöver du fetare blandning om du får tjuvstopp.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eile:

Du kan ju ha råkat ut för en motor där någon tidigare klåpare varit framme, så kolla om inte de små fasta munstycken är uppborrade vilket verkar vara något folk gjorde på dessa förgasare. Tog ett tag innan jag märkte att man gjort det på min, ny kostade bara några tior.  Tändningen har mindre påverkan för att komma i väg utan stopp, fetare bränsleblandning tänder tidigare och enklare än mager och därför behöver du fetare blandning om du får tjuvstopp.    

Tackar.

Klåpare har haft motorn någon gång historiskt med tanke på hur skicket har varit på den.

Bara alla brytmärken vid växelhuset visar att de inte har förstått hur man tar av det :)

  I morgon FM skall jag reda ut det här med att komma iväg. Jag har båda batterierna fulladdade och klara så nu .. :)

Jag får avvakta lite med själva "elen" då jag vill ha koll på rpm och varvräknaren kommer nästa vecka. I morgon skall jag bara se om jag kan komma iväg genom att leka med nålarna och lite med tomgången. Jag kommer att köra med 5 minuters justering som du föreslog :)

Jag får göra en quick and dirty för tillfället då min bror kommer ned i veckan och vill fiska.

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan max strypt och till för fet blandning är det 1/4 varv så de är rätt känsligt, men se även till att  båda spjälen öppnar samtidigt,  kör ej med 95 oktan för då riskerar du att gummidelar sväller, fladrigt och för stort soppamembran ger rätt dålig pumpverkan.   Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eile:

Mellan max strypt och till för fet blandning är det 1/4 varv så de är rätt känsligt, men se även till att  båda spjälen öppnar samtidigt,  kör ej med 95 oktan för då riskerar du att gummidelar sväller, fladrigt och för stort soppamembran ger rätt dålig pumpverkan.   Lycka till. 

Å fan. Är det så känsligt. Tidigare har jag snurrat 1/4 varv varje ggn - det kan förklara en hel del :)

Jag tar med mig det här till i morgon och testar med "5 min metoden" :) .

Spjällen har jag koll på - de stod helt fel förut men nu är de "syncrona".

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var iväg i söndags.

Körde lite med stroboskop och det såg väl "Ok" ut.

Lekte runt med lågfartsnålarna genom att jag först ställde in dem mellan de två positionerna då motorn gick orent dvs CW och CCW. Blev ca 1 1/4 dels varv ut.

Sedan lade jag i växel och den dog i princip direkt. Ökade på med 1/10 och upprepade ett parr ggr. Till slut ruttnade jag och öppnade med 1/4.

Det jag kunde märka var att ju mer jag öppnade ju mer "villig" var motorn att "klara" att få växel och samtidigt så gick den sämre och sämre på tomgång. Till slut fick jag choka igång den vid varje försök för att till slut inte ens vilja starta pga att nålarna var ute så långt. Skruvade jag in dem till start position så kickade den igång direkt.

Jag blir inte klok på det här. Tog några filmsnuttar: 

 

Jag planerar att ta upp den till helgen igen och köra igenom hela elsystemet/tändning - kan det vara tändningsrelaterat? Den går som sagt bra när jag kommer iväg vilket jag gör 2a ggn jag lägger i växeln (efter att jag har fått starta om den) för då har båten fått lite fart framåt. Om jag drar i full gas från tomgång så drar den iväg helt jämt upp till "topspeed" utan problem.

Jag kan också ligga och "fisa" länge utan att den surar ned sig. Tycker också att den är ganska bensin"snål" i jmf med min förra båt som hade en 75 hp.

Kan propellern vara en bov? Den förra ägaren/ägarna har kört i med den flera ggr. Kanske ett blad/flera blad är "snea"?

Eller är det troligast att det är bränslerelaterat? Jag provade att höja tomgången men det hjälpte inte. Det jag inte har rett ut fullt är den sk "trigger" skruven. I manualen står det att man skall justera den så att förgasarnas primary/first pickup nuddar - det gör den inte nu. Som jag förstår det så ändrar man att spjällen öppnar tidigare i relation till tändningen men det sker först när du drar ned gasreglaget efter tomgång. Kanske jag skall justera så att spjällen precis öppnar på tomgång så den får lite mer "soppa" för det känns som om den är "svag" just i det ögonblicket som propellern skall börja ta tag i vattnet.? Jag vet inte.

Jag börjar bli lite trött nu så jag är tacksam för alla ideer.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låter magert och "för fint" på tomgången så lite väl magert.    Har du kollat så inte lufttillskott munstyckena är uppborrade?  Tändningen låter helt ok men låt spjällen börja öppna något mer innan den får mer förtändning.    Hur är det med bränsletrycket , finns slangfilter plocka bort det, kolla även membranet så det är färskt. Flotöravståndet kan spela in om det är för lågt.  Snurrar växelhuset lätt verkar nästan tvärt stopp på videon när du lägger i växeln.   Prova även med att när den går fint på tomgång manuellt flytta triggern sakta utan att röra spjällen så inte det bara är kabelglapp på just ett ställe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eile:

Den låter magert och "för fint" på tomgången så lite väl magert.    Har du kollat så inte lufttillskott munstyckena är uppborrade?  Tändningen låter helt ok men låt spjällen börja öppna något mer innan den får mer förtändning.    Hur är det med bränsletrycket , finns slangfilter plocka bort det, kolla även membranet så det är färskt. Flotöravståndet kan spela in om det är för lågt.  Snurrar växelhuset lätt verkar nästan tvärt stopp på videon när du lägger i växeln.   Prova även med att när den går fint på tomgång manuellt flytta triggern sakta utan att röra spjällen så inte det bara är kabelglapp på just ett ställe. 

Tackar. Jag skall kolla. När du skriver om "lufttillskott" menar du att man reglerar lufttillförsel med de två lågfartsnålarna och inte mängden bränsle?

Det konstiga är att även om jag drar ut skruvarna så långt jag kan dvs så att jag precis får igång motorn så vill den ändå inte - då borde ju blandningen vara "fet". Om de nu är uppborrade och de egentligen reglerar luften och inte bränslemängden borde man ju skruva nålarna innåt istället för ut eller tänker jag helt fel här?

Jag skall justera in spjällen så att de öppnar mer nu är de inställda att de inte öppnar alls förens jag drar på gas.

Tänkte på den här skruven - gul pil. Då ändras inte tändningen utan enbart throttle armen.

image.png.8d97baff1ac6f14cca711bf64a6a0db5.png

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandningsskruv ger mer bränsle, luft munstycket sitter på andra sida en bit in i hålet, eller saknar du dem då har du nog lösningen på problemet. Motorn ska kunna gå på tomgång gå att växla på tomgång utan att spjällen är öppna, lagom luft och bränsle får den via munstyckena plus spjällens lilla hål.    Den gula är väl trigger påverkan minns inte så noga min bara går och går utan problem.

 

Vad hände om du påverkade triggerförställningen när den gick på tomgång, tvärdog så är det kabelglapp när kabeln rör sig under svänghjulet. Har själv haft ett sånt fel tog lång tid att hitta samt förutsakade även ett onödigt köp av cdi box som nu blivit hyllvärmare.     

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att den inte ens är nära att orka dra runt propellern. Kan det bero på val av propeller eller dåligt lager runt propelleraxeln? Är propellern lätt att snurra på med avstängd motor och växeln i neutral? Det låter som att tomgången är ganska hög i filmerna. Kan det vara så att lågfarts inte fungerar alls eller väldigt dåligt och att motorn överlever genom att suga bränsle genom huvudmunstycket, något som den klara av så länge varvtalet är högt, men så fort varvtalet går ner när du läget i växeln så orkar den inte suga längre!?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Blandningsskruv ger mer bränsle, luft munstycket sitter på andra sida en bit in i hålet, eller saknar du dem då har du nog lösningen på problemet. Motorn ska kunna gå på tomgång gå att växla på tomgång utan att spjällen är öppna, lagom luft och bränsle får den via munstyckena plus spjällens lilla hål.    Den gula är väl trigger påverkan minns inte så noga min bara går och går utan problem.

 

Vad hände om du påverkade triggerförställningen när den gick på tomgång, tvärdog så är det kabelglapp när kabeln rör sig under svänghjulet. Har själv haft ett sånt fel tog lång tid att hitta samt förutsakade även ett onödigt köp av cdi box som nu blivit hyllvärmare.     

 

Du menar det munstycket som sitter lite "inne" i förgasaren till vänster. Får ta loss och kolla.

Luft.thumb.JPG.560cd01c4e269d38d2f43fc4429727c9.JPG

Rör jag triggerförställning så ändras tomgången.

 

Om den drar tjuvluft på andra sidan förgasaren dvs inne vid cylindern. Skulle det kunna orsaka symptom som det här?

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Det ser ut som att den inte ens är nära att orka dra runt propellern. Kan det bero på val av propeller eller dåligt lager runt propelleraxeln? Är propellern lätt att snurra på med avstängd motor och växeln i neutral? Det låter som att tomgången är ganska hög i filmerna. Kan det vara så att lågfarts inte fungerar alls eller väldigt dåligt och att motorn överlever genom att suga bränsle genom huvudmunstycket, något som den klara av så länge varvtalet är högt, men så fort varvtalet går ner när du läget i växeln så orkar den inte suga längre!?

Propellern är lätt att snurra i neutral - inget motstånd alls känns. Däremot är den i ganska dåligt skick efter att de förra ägarna har stött i den i diverse, okända, saker. Jag var inne på om ett eller flera blad har fått sig en kyss så stigningar eller vinklar har ändrat sig?

Skruvar jag på lågfart så reagerar motorn dvs om jag bottnar dem och sedan ut 1 1/2 och sedan därifrån kör CCW och CW så når jag "ändpunkter" då den börjar gå orent och vill dö så för mig verkar det som om jag kan ändra blandningen genom att vrida på nålarna.

Tomgången är satt efter "hörsel" till vad jag tror är typ 800 rpm så den kan mycket väl vara för hög. I de senaste testerna tänkte jag att om den är lite högre så kanske det skulle hjälpa. vanligvis har jag lägre tomgång. Jag har inte fått varvräknaren ännu och jag har inte hunnit att köpa en multimeter som kan mäta hertz för då kan jag räkna ut det teoretiska varvet (tror jag) om jag bara får rätt på hur många pulser den har. Någon som vet?

 

Skumt är det för den går som sagt bra när jag kör med den och den kommer iväg på 2a försöket eller om jag först "startar" med elmotorn så den får lite framåtfart.

Dock om jag lägger mig på lägsta möjliga gas när jag skall lägga till så dör den till slut om jag inte "duttar" upp gasen lite å då blir det en rolig "lägga till upplevelse" igen :).

Man kan väl typ isolera det hela till bränsle för jag vill inte börja riva i det elektriska i onödan.

Det mesta känns mycket bättre efter att jag har lagat och bytt prylar. Tidigare var det alltid en liten oljepöl / vattenblandat vid ingången till förgasarna och nedanför men nu är det rent och fint. Inget vatten kommer in i cylinder 3/4 längre så allt verkar vara OK men likväl :)

824624295_fgsss01.JPG.1680e8f98a0d961f7659fbf624436f44.JPG1919046273_fgsss02.JPG.2cf38505aa4654bcafb4a732c0542417.JPG

 

Blåsan blir stenhård efter 2-3 tryckningar och inget läck.

Ny soppa, ny bensintank, rengjorda förgasare (här kan jag kanske har gjort ngt fel men jag tror inte det)

Det enda som är lite "lustigt" är att den övre lågfartsnålen har väldigt lite "motstånd" från fjädern när jag skruvar på den. den hade t.o.m skruvat ut sig själv en gång och höll på att trilla ut. såg det när den inte startade ute på vattnet och jag tog av kåpan. Jag har provat att ta den fjädern från den nedre men det känns lika dant. Den nedre nålen - där känns det "tögt" och fint dvs man känner att fjädern ger motstånd.

'

/T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har nu varit ute och kollat min av ren nyfikenhet, man minns ju inte hur allt ser ut. Jag har justerat min på känn och tomgång spjällen helt stängda och gaspickupen ligger inte an däremot rör sig förtändningen direkt vid efter när växel är ilagd och innan den börjar ta gas, tomgångständning just innan den vill gå ner i varv pga av tändningen.  Kollade även märkningarna 9-6-3-0-5 -10  ett streck finns framför 9 så nollan är exakt i mitten av skalan.   Gas och trigger armen är justerad så att de ligger nästan helt parallellt .DSC02137.JPG.e43c002f98639118bcfc5c9eda7d6730.JPGDSC02138.JPG.7ce9507e5a71260d2c0292e280cc9351.JPG 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eile:

Hej har nu varit ute och kollat min av ren nyfikenhet, man minns ju inte hur allt ser ut. Jag har justerat min på känn och tomgång spjällen helt stängda och gaspickupen ligger inte an däremot rör sig förtändningen direkt vid efter när växel är ilagd och innan den börjar ta gas, tomgångständning just innan den vill gå ner i varv pga av tändningen.  Kollade även märkningarna 9-6-3-0-5 -10  ett streck finns framför 9 så nollan är exakt i mitten av skalan.   Gas och trigger armen är justerad så att de ligger nästan helt parallellt ev diff på 0,5 mm nyper nästan i änden. DSC02137.JPG.e43c002f98639118bcfc5c9eda7d6730.JPGDSC02138.JPG.7ce9507e5a71260d2c0292e280cc9351.JPG 

Tackar så mycket. Engagemanget uppskattas enormt mycket. Jag skall kolla det där med om förtändningen rör sig när jag lägger i växel eller om den står still. Kollar också avstånd .

Nu när jag tänker på det så är handkontrollen lite "knepig". När jag gasar åker handgasen upp sakta för att till slut låsa lite så jag inte kan ge full gas. Jag måste då trycka ned handgasen för att kunna gasa vidare. Kan det vara som så att det är knas med just gaswire/växelwire syncen i den så att det inte sker ngn rörelse just vid iläggande av växel? Hur kollar man det? Om jag rör justering bak vid motorn så ändrar jag egentligen bara "start" positionen. Jag har dessutiom alltid tyckt att jag måste röra reglaget väldigt mycket för full gas typ till 08-08.30?

 

I'll be back.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...