larban 68 Postad 21 Augusti , 2020 Efter att ha kört motorn i flera omgångar under dagen startade vi upp för att gå in i hamn. Motorn gick ganska kort därefter varm och jag kände bränd doft från avgaserna. Hann stänga av innan den kom upp högt på röda markeringen. seglade i lä o la ankar för att undersöka motorn. Kunde inte hitta några fel o startade upp igen. Nu kylde den som den skulle och vi fortsatte som om under hänt. Motor Md3b sötvattenkyld med ny cirkulationspump. gjorde en utökad koll, samt bytte impulser (oskadd) igår. Rensade kylare o bytte kylväska, rensade sjövattenkretsen med oxalsyra. vad hände egentligen? Har inte hittat några fel. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 21 Augusti , 2020 skräp som täckte sjövatten intaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 21 Augusti , 2020 Skräp i vattenintaget, som släppte när du stoppade motorn. ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 21 Augusti , 2020 Typ en manet eller nåt grönt. Brukar höras på avgasljudet om avgasröret mynnar ovan vattenytan. Blir då inget blurpljud. Lossa slangen för kylvattnet där den går in i avgassystemet vid knäet. Håll för slangstosen. Hinner inte bli varmt för ett kortare test. Ned med slangen i en bytta och kolla om det kommer kylvatten. Kör inte för länge bara... Kommer vatten så kyls motorn. Det som kan bli för varmt i s f är delar av avgassystemet. Ni som har S-drev, får förklara vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 Augusti , 2020 (redigerade) Jo så måste det varit, nåt som fastnat i sjövattensystemet. det finns gott om saker som kan fastna såhär i algblomningstider. Redigerad 21 Augusti , 2020 av larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser