Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
RikardE

Seriebyggd modern båt för långsegling?

Rekommendera Poster

Ni med erfarenhet av att segla på de stora haven. Vad tror ni om att segla långt med en seriebyggd båt, Hanse/Beneteau eller liknande på 40 fot? Det är ganska vanliga båtar i ARC. Visst är säkert en traditionell Malö/HR/Najad båtar mer sjövärdiga i form av längre köl och centerkockpit, men dom är långsammare än en modernare båt. 

En Hanse är mer platt i underkroppen - vilket även de nyare HR bärjar anamma. Lite snabbare, men stampigare. Kanske större möjligheter att segla ifrån ett uppkommet oväder med en modernare mer snabb båt.

Visst är en modernare båt mer öppen inne - en traditionell långseglingsbåt är mer trång inne så den ska bli säkrare under seglingen. 

Med dagens kommunikation med satteliet så kan man enkelt få bra väderprognoser - vilket kan göra att man kan slippa ifrån oväder i större utsträckning än tidigare. 


Tänker att det är större möjlighet att man kommer iväg med en båt man har än om man ska sälja, köpa en ny och börja om från bärjan med utrustning. 

Sen är ju en större del av långsegling ankringstiden (om man inte seglar nonstop runt) däri kanske en modernare båt är lite lugnare iom den stor platt yta mot vattnet. 


Ni som seglat över vad har ni seglat med? Hur resonerar ni kring ovan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara seglat som paying crew från Panama till Tahiti (ca. 5000 M), men kanske kan bidra ändå.

 

På stillahavssidan av Panama låg många långfärdsseglare och många seriebyggda båtar.

I ARC:en är det ju lite säkrare att segla - än ensam över oceanen - så över Atlanten mha. ARC:en bör det i 999 fall av 1000 vara helt säkert att använda ett seriebygge.

 

På de stora oceanerna är våglängden så lång att det inte är någon risk för att få stampig gång. Den stora risken är att båten slås omkull i brytande vågor.

 

En traditionell rätt oskyddad sittbrunn är inte ett drömscenario när vågorna ständigt bryter in akter ifrån. 

En sådan här skulle jag inte ge mig ut i.

image.png.c2f7a2dfc85add43ef7050988083d56d.png

 

Denna är okej för mig, men en CC är ju bättre.

image.png

 

 

Man seglar inte ifrån ett oväder med en vanlig fritidsbåt, tror man måste göra 12 knop i snitt för att kunna lyckas. Däremot kan man kanske komma i en lite bättre position och få en något lindrigare "omskakning".

 

Det viktigaste är nog att ha ett "trångt" pentry så att man kan laga mat.

Utan mat blir det inte bra.

 

Jag har svårt att tro att man kan hålla sig ifrån oväder när man väl är ute till havs ens med bra prognoser, men man hinner ju förbereda sig bättre med bättre och tidigare prognoser.

 

När man ligger för ankar tror jag inte det är någon större skillnad vilken skrovform man har. Är det lugnt så ligger man still, är det vågor så gungar det. Större vågor ger mera gung.

 

Mitt bästa bidrag är nog att föreslå att ni seglar som paying crew någon månad för att få lite känsla för långsegling innan ni sätter igång ett eget projekt.

Jag och min fru kommer troligen att segla som paying crew igen, men vi har inget intresse av att segla jorden runt.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen större erfarenhet av havssegling med de båtar du nämner men jag tror att vi överkomplicerar saken. I de tidiga Ostar så var 20-25 fotare, folkbåtar, havsfidror, plywoodbyggen det normala. Vi seglar på samma hav med samma vindar och vågor men idag är 40-50 fot det normala. 
Självklart finns det olämpliga båtar i sammanhanget men som du säger, den båt du har är med största sannolikhet helt lämplig, förutsatt rätt utrusning och underhåll naturligtvis men det kanske är här det brister? Vi har så mycket prylar och utrustning som måste fungera för att vi skall kunna hantera båten att varje frånfall riskerar att orsaka en nödsituation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade om båtstorlek med några rävar på Oceanseglingsklubben och de konstaterade att båtens storlek inte har så stor betydelse när vågorna är mer än 10 meter höga.

 

När vi seglade över Stilla havet var det en nordisk (norsk tror jag) båt som sjönk.

Det var inte direkt något dåligt väder utan spadrodrets infästning fick en skada - oklart av vad - och till slut klarade de inte av att hålla båten flytande. De hann få hjälp, men hela deras hem ligger numera på 3000 meters djup.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hanse-400-2010-for-sale-istria-croatia-001.jpg.d1c5bd5ad9778c1db6fc4686a88834c0.jpg

 

Såhär ska aktern se ut. 

Vet många Hanse som kört runt med denna typ av cockpit. 

Visst en CC är att föredra, hade jag varit ekonomiskt obunden hade jag köpt mig en Amel eller liknande, nu har vi ju den vi har och är sugna på att testa. 

 

Ang roder så har jag hört om och sett en Jeanneau som tappade sitt roder ute, dom snickrade ett eget som hjälpte dom fram. Väl framme på destinationen så beställdes och monterades ett nytt. 

 

Allt kan hända - det kan ju även hända saker här hemma i skandinavien.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev RikardE:

Ang roder så har jag hört om och sett en Jeanneau som tappade sitt roder ute, dom snickrade ett eget som hjälpte dom fram. Väl framme på destinationen så beställdes och monterades ett nytt. 

Om roderskadan inte förstör skrovet är det ett mindre problem. Det funkar att styra med släplinor också eftersom det mest är fråga om undanvindssegling.

 

Generellt är spadroder inte den bästa lösningen på en jordenruntseglare, men det funkar oftast bra. Många seglar som sagt vanliga båtar.

 

Den största risken tror jag är att man inte ser - eller vill se - att man utsätter sig fara.

Med bra förberedelser klarar man sig (nästan) alltid även om båten går förlorad.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fällbar badplattform skulle jag aldrig vilja ha, har klivit av och på Hanse 371 då vi svajade i sjö med stora vågor, funkade att kliva av och på i rätt ögonblick.

En fällbar badplattform blir struligare då båten guppen i vågorna.

vi bytte vår Hanse 342 till en traditionell skrovform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Om roderskadan inte förstör skrovet är det ett mindre problem. Det funkar att styra med släplinor också eftersom det mest är fråga om undanvindssegling.

 

Generellt är spadroder inte den bästa lösningen på en jordenruntseglare, men det funkar oftast bra. Många seglar som sagt vanliga båtar.

 

Den största risken tror jag är att man inte ser - eller vill se - att man utsätter sig fara.

Med bra förberedelser klarar man sig (nästan) alltid även om båten går förlorad.

Absolut är det viktigt att vara medveten om Att det finns faror och att man förberett sig väl för vad man ska göra Om något händer. Det bör man även öva på i lugnt väder hemma. 

 

Att båten har rätt utrustning och är väl underhållen är en hygienfaktor för mig - jag har alltid full koll på mina båtar och utrustningen, underhåller dessa minutiöst - så jag kan känna mig säker och trygg i största möjliga utsträckning och minimera risken för att något händer. 

När man minutiöst underhåller ser man snabbt om något börjar hända - är allt lite Hawaii så ser man inte om något börjar gå sönder osv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

Ni med erfarenhet av att segla på de stora haven. Vad tror ni om att segla långt med en seriebyggd båt, Hanse/Beneteau eller liknande på 40 fot? Det är ganska vanliga båtar i ARC. Visst är säkert en traditionell Malö/HR/Najad båtar mer sjövärdiga i form av längre köl och centerkockpit, men dom är långsammare än en modernare båt. 

En Hanse är mer platt i underkroppen - vilket även de nyare HR bärjar anamma. Lite snabbare, men stampigare. Kanske större möjligheter att segla ifrån ett uppkommet oväder med en modernare mer snabb båt.

Visst är en modernare båt mer öppen inne - en traditionell långseglingsbåt är mer trång inne så den ska bli säkrare under seglingen. 

Med dagens kommunikation med satteliet så kan man enkelt få bra väderprognoser - vilket kan göra att man kan slippa ifrån oväder i större utsträckning än tidigare. 


Tänker att det är större möjlighet att man kommer iväg med en båt man har än om man ska sälja, köpa en ny och börja om från bärjan med utrustning. 

Sen är ju en större del av långsegling ankringstiden (om man inte seglar nonstop runt) däri kanske en modernare båt är lite lugnare iom den stor platt yta mot vattnet. 


Ni som seglat över vad har ni seglat med? Hur resonerar ni kring ovan? 

Jag läser just nu Anders Erikssons bok om sin segling non-stop runt jorden. Han resonerar där om moderna båtar för havssegling och tycker att många inte är byggda för detta. Han menar att det sker många incidenter på t.ex. ARC som enligt honom inte borde hända om båten hade varit dimensionerad rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var några artiklar i "På Kryss" för något år sedan om nödreparationer. 
Ur minnet var ett av fallen var en stor båt med ett antal personer ombord som tappade rodret halvvägs till Azorerna. De flesta "passagerare" ville kalla på hjälp och överge båten, jag tror några faktiskt gjorde det också, medan skepparen och någon mer satte igång med att försöka skapa någon form av nödstyrning.
Den mentala inställningen och förberedelsen här är ju något att fundera över.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MarkusF:

Jag läser just nu Anders Erikssons bok om sin segling non-stop runt jorden. Han resonerar där om moderna båtar för havssegling och tycker att många inte är byggda för detta. Han menar att det sker många incidenter på t.ex. ARC som enligt honom inte borde hända om båten hade varit dimensionerad rätt. 

Vad heter boken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man tur kan man segla med nästan vad som helst över Atlanten till Karibien. 

Rolf Eliasson skrev för många år sedan artiklar om hans syn på hur en längeseglingsbåt bör se ut mtp komfort och säkerhet, publicerades i På Kryss. 

Det finns många underbara bobåtar men som passar mindre bra på en böljande ocean, stora ytor är en säkerhetsrisk, typ stor bred båt med salong där det saknas grabbhandtag och långt mellan fast inredning. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

En fällbar badplattform skulle jag aldrig vilja ha, har klivit av och på Hanse 371 då vi svajade i sjö med stora vågor, funkade att kliva av och på i rätt ögonblick.

En fällbar badplattform blir struligare då båten guppen i vågorna.

vi bytte vår Hanse 342 till en traditionell skrovform.

Inte varit med om sjö som är så stökig att sjön skulle vika badplattformen när man ligger i hamn - då hade jag stannat på båten.. Kanske är värre i marionr utanför Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UStora fällbara badplattformar funkar fint i en spegelblank badvik och på båtutställningar (gärna med blommor och fruktfat på ett bord utan kant).

 

Tänk dig en jordenruntseglare som nästan alltid ligger på svaj och det går vågor vilket gör att häcken guppar upp och ner, har man otur slår vågorna i undersidan på plattformen....

Vår båt har en integrerad badplattform (liksom tex Hanse 371 som vi seglat mycket med i Kroatien med svajförtöjningar som under dagtid varit utsatt för böljor i bla populära Primosten), funkar okej att kliva ned i dingen.

 

Vår badstege är även en säkerhetsstege som är lätt att mha kort tamp fälla ned från vattnet, på breda fällbara badplattformar kan badstegen oftast enbart fällas ut när plattformen är nere, verkar svårt att kunna få fram stegen från vattnet när badplattformen är uppfälld.

 

Nu under semestern såg jag en 38 fots charterbåt som förtöjde med aktern mot kaj, och lät båten tryckas mot bred nedfälld badlattform med en fender emellan.

Jag är tveksam till att gångjärn och infästningar tål trycket av en 8 tons segelbåt när det blåser kuling, på sikt knäcks något.

 

Därför är jag inte positiv till dessa breda nedfällbara badplattformar, andra får jättegärna skaffa sådana båtar.

 

Har befintlig båt fällbar plattform går det att komplettera med nödstege som är utdragbar från ett ”rör” i aktern.

 

# # #

 

Angående nödroder är det inte lätt att improvisera och få en fungerande lösning för grov sjö.

En engelsk båttidning gjorde praktiska prov och deras försök med olika lösningar gick inget vidare.

 

ARCen kräver väl ett nödroder.

 

Om vi väljer att gå över Atlanten efter Medelhavet blir det ett vindroder som även funkar som nödroder.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Angående nödroder är det inte lätt att improvisera och få en fungerande lösning för grov sjö.

En engelsk båttidning gjorde praktiska prov och deras försök med olika lösningar gick inget vidare.

I senaste "Golden Globe"- tävlingen var deltagarna tvungna att sätta och segla med sin nödrigg ett antal sjömil innan de fick starta. Man borde göra detsamma med sitt tänkta nödroder.
De flesta monterade däcksöglor midskepps som fäste för två spirbommar som riggades som ett A med en liten fock. Tänk då på att inte ha spirbommarna stuvade längs masten så att de går överbord tillsammans med resten av riggen!
Norrmannen som totalhavererade sin OE32 använde denna för att ta sig till närmaste hamn.

731086872_AreWig.jpg.c5b752ddf62269db05b78419cc370655.jpg

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så har moderna båtar tre stora svagheter (och en mindre) som man bör känna till innan man ger sig ut på de stora haven.

 

Väl tilltagen bredd och djup köl gör att moderna båtar har en överlägsen statisk stabilitet, vilket är bra upp till en viss våghöjd. Efter det får stabiliteten motsatt effekt, då båten vill rulla runt, istället för att kana i sidled.

 

En bred akter är sårbar för vågor snett bakifrån som får mycket kontaktyta att överföra energi till att trycka båten i sidled, och orsaka en broach (och ev nedslag).

 

Ett djupt roder utsätts för stora belastningar och går lättare av. Jag skulle själv föredra dubbla roder på en modern båt, mindre belastning samt att man fortfarande har ett roder kvar om ena går sönder.

 

Sedan kan jag inte låta bli att dra lite på smilbanden när jag tänker tillbaka på de, som tyckte att Maxi 77 hade för stor sittbrunn, vilket gjorde den olämplig för öppet hav. Så betänk då hur en modern båt reder sig med en vattenfylld sittbrunn.

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peka67:

Sedan kan jag inte låta bli att dra lite på smilbanden när jag tänker tillbaka på de, som tyckte att Maxi 77 hade för stor sittbrunn, vilket gjorde den olämplig för öppet hav. Så betänk då hur en modern båt reder sig med en vattenfylld sittbrunn.

Jo, något/några ton vatten i sittbrunnen lär ju påverka en del.

Det är därför viktigt att ha en rejäl öppning i sittbrunnen så att den töms ganska fort när den blivit vattenfylld. Helt öppen akter gillar jag inte eftersom risken att saker och/eller personer ramlar ut blir onödigt stor.

 

Rena havskappseglingsmasiner har öppen akter (av någon anledning), men de ska ju bara funka för kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Mackey:

Rena havskappseglingsmasiner har öppen akter (av någon anledning), men de ska ju bara funka för kappsegling.

Japp, en cruising variant på samma båt kommer inte upp i samma fart, och har därmed svårare att förhindra att vågor (förr eller senare) slår in över aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, något/några ton vatten i sittbrunnen lär ju påverka en del.

Det är därför viktigt att ha en rejäl öppning i sittbrunnen så att den töms ganska fort när den blivit vattenfylld. Helt öppen akter gillar jag inte eftersom risken att saker och/eller personer ramlar ut blir onödigt stor.

Jag har funderat på det där. Om man har två normala självlänsar på 1 1/2". hur lång tid tar det att tömma en kubikmeter vatten? Det känns som att man borde sätta dit ytterligare ett par självlänsar lite högre upp...

 

Citat

Rena havskappseglingsmasiner har öppen akter (av någon anledning), men de ska ju bara funka för kappsegling.

Det är väl så att när de pressar högt i vind så stänker det så mycket från fören att det måste ut lika fort. Det är ett större problem än en upphinnande våg akterifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man till ex vår båt med fällbar badbrygga så är det gott om glipa runt, tillsammans med självläns gör att vatten rinner ut snabbt. 

 

Det är ju alltid lätt att se till vad som är optimalt för ett visst syfte. Sen är ju möjligheten att komma iväg en annan. Skall man leta efter/vänta på den perfekta båten och utrusta den så kanske man aldrig kommer iväg, man kanske inte har råd att åka när man köpt den perfekta båten att åka i.
Då kanske det är bättre att ta det man ha och åka. Många som åkt resonerar ju defacto på det sättet - ta det du har - setill att det är sjövärdigt och dra. 

Ett annat alternativ är att köpa en av många som ligger färdiga i Grenada - folk som köpt/utrustat och tröttnat - fortsätta därifrån likväl som man kan segla från Sverige och över - inte riktigt samma romantiska dröm - men kanske ett sätt att göra det möjligt - så det blir av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev RikardE:

Då kanske det är bättre att ta det man ha och åka. Många som åkt resonerar ju defacto på det sättet - ta det du har - setill att det är sjövärdigt och dra. 

Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT!
Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg? 
Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart! 
Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart!
Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart!
Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av.


(Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)

Redigerad av BSven
  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev RikardE:

Vad heter boken? 

"Allt väl ombord". Det är hans blogg som har kommit ut i bokform. Riktigt trevlig läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Jag har funderat på det där. Om man har två normala självlänsar på 1 1/2". hur lång tid tar det att tömma en kubikmeter vatten? Det känns som att man borde sätta dit ytterligare ett par självlänsar lite högre upp...

Jag har varit inne på samma tanke själv, särskilt på en båt som hade durken nära vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fokuserar vi på stora vågor eller hål i skrovet. Jag har byggt min båt så att den är, om inte osänkbar så väldigt "trögsänkt". En överlevnadsdräkt och stanna kvar i den delvis vattenfyllda båten ser jag som min främsta strategi.
Det som gör att jag behöver en livflotte, även om båten hade varit osänkbar, är brand. Får man inte hejd på en brand ombord inom några minuter så kommer först röken och sedan elden att tvinga dig att kliva överbord. Båten kommer sedan att brinna ner tills den sjunker.
Låg flytvästen i ett stuvfack i ruffen?
Glömde du att trycka på DSC?
Är mitt uppe på rufftaket ett bra ställe att ha livflotten?
Yachting Monthly's crash test gör mig även tveksam till pulversläckare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

tveksam till pulversläckare.

Nej, pulversläckare är verkligen inget lämpligt alternativ vid långsegling.

Ingen vill väl förstöra sin motor, el och instrument eller hela båten 1000 M från närmaste hamn...

Nära kusten är ett par pulversläckare smidigt och effektivt och de tål minusgrader. Navigation till närmaste hamn och sanering löser sig...

 

Så här skulle jag troligen ha utrustat min egen båt om jag skulle vilja långsegla.

  • En rejäl CO2-släckare fast monterad för att släcka en brand i motorrummet,
  • en skumsläckare för övriga större bränder,
  • en MAUS för en lite större brand i pentryt,
  • en brandfilt för lite mindre bränder och
  • en 6 kg pulversläckare att använda om inget annat har fungerat.

Kanske skulle jag dubblera någon släckare eller komplettera med en 2 kg pulversläckare i någon del av båten som har långt (lång tid) till en släckare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kanske kan vara ett komplement, använder samma kolsyrepatron som SodaStream.

Screenshot_20200822-221344_Gallery.thumb.jpg.93f95838882d7503c328fe364a199697.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt två stycken MAUS för samma pengar och avser, som Mackey föreslår, att skaffa en tvåkilos kolsyresläckare till motorrummet och kanske en skumsläckare också.
Magnus Reslow har en kul intervju där han berättar om sitt möte med Irländska kustbevakningen. Han hade en (1) hink till allt. Länspump var hinken - vatten inifrån och ut, brandsläckare var hinken - vatten utifrån och in. En länspump extra med en lös sugslang man slänger överbord och ett strilmunstycke i andra änden kanske?
Däremot så skall man kanske tänka en gång till innan man stoppar litiumbatterier i båten?
Jag såg att Swedol hade en särskild släckare för litiumbatterier men det är nog hopplöst att släcka det ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Detta kanske kan vara ett komplement, använder samma kolsyrepatron som SodaStream.

Screenshot_20200822-221344_Gallery.thumb.jpg.93f95838882d7503c328fe364a199697.jpg

Den har jag också tittat på. Skulle vara perfekt att ha i "köket". Tyvärr är de på tok för dyra.

 

Nu har jag 2 st 6 kg pulversläckare (det lär inte gå att se ett dugg om man drar fart på dem). En i köket och en i förpiken. I köket hänger även en brandfilt.

 

Toan är enda stället man inte kommer ut annat än genom dörren så vi har även en 2 kg pulver där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som brandsläckare är en hink med vatten inte att förakta, heller... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-22 vid 11:12 skrev BSven:

Det var väl det som ditt ursprungliga inlägg handlade om? Om du HAR en båt så känner du till dess egenskaper, styrkor och svagheter. Fixa det absolut viktigaste ur säkerhetssynpunkt så ÄR den bra att ge sig iväg med. Sedan gör vi nördar det som vi gör bäst, idissla detaljer om vad som gör en båt PERFEKT!
Visst, en OE32 eller Joshua kanske har en lämpligare utformning än din Jeanneau, Bavaria, Hanse men då kanske du förlorar den seglingsglädje som är hela orsaken till att du vill iväg? 
Bekymrar det dig att din sittbrunn är för stor? Köp en stor kylbox eller dynbox och remma fast ordentligt. Mer förvaring och mindre sittbrunn - klart! 
Salongen är så stor? Sätt dit några grabbräcken här och var - klart!
Är badplattformen olämplig för på/avstigning i sjögång? Skruva dit valfri badstege som du tror på - klart!
Den perfekta båten kan man fundera över medan man är ute och byta till senare om det känns motiverat men det skall inte vara en förutsättning för att ge sig av.


(Skrivet av en som ägnat fem år åt att bygga den perfekta långfärdsbåten inför en segling till Gotland...)

Varför skulle man förlora seglingsglädjen i en Joshua eller OE 32?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...