Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Skuten

Hur skruva solpanelshållare i skrovet?

Rekommendera Poster

I botten på min NOA-solpanelshållare finns en fot med 4 skruvhål som alltså är tänkt att skruvas rakt ned i däck.

 

Hur gör man det på "rätt sätt"?

 

Förborrar?

Genomgående bult och mutter?

Eller vanlig träskruv rakt ned i skrovet?

Tätar med sikaflex?

 

 

Ursäkta okunskapen. Vill inte förstöra båten

 

 😗IMG_20200820_133343.thumb.jpg.a1cc60069ee02ef8568b680126213b83.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Skuten:

Förborrar?

Genomgående bult och mutter?

Eller vanlig träskruv rakt ned i skrovet?

Tätar med sikaflex?

 

 

Ursäkta okunskapen. Vill inte förstöra båten

 

 😗

Förborrar - ja.

Genomgående - ja, om du kommer åt undersidan, materialet är hyfsat tunt och det inte blir fult därinne.

Träskruv - nja, vad har du för skrov ? Men RF träskruv alt. självgängande kan fungera bra.

Täta - JA. En liten klick i skruvhålen som får jäsa ut runt skruven när du drar åt som tätar dem.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skrovet=skrovet, eller är skrovet=däcket, som består av sandwich-laminat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, IngemarE said:

Förborrar - ja.

Genomgående - ja, om du kommer åt undersidan, materialet är hyfsat tunt och det inte blir fult därinne.

Träskruv - nja, vad har du för skrov ? Men RF träskruv alt. självgängande kan fungera bra.

Täta - JA. En liten klick i skruvhålen som får jäsa ut runt skruven när du drar åt som tätar dem.

Tack för svaret! 

Har som sagt aldrig utfört något liknande innan. Är materialet jämförbart med trä dvs att man förborrar något mindre än skruven? Eller finns det risk för sprickbildning?

Materialet lära vara sandwichlaminat med något distansmaterial.

 

19 minutes ago, Peter_K said:

Är skrovet=skrovet, eller är skrovet=däcket, som består av sandwich-laminat..?

Sorry. Menar däcket, som alltså består av sandwichlaminat med något distansmaterial - divinycell. Har ingen uppfattning om hur tjockt det sammanlagda godset är.

 

Brukar det vara svårt att få hållfasthet om man inte väljer genomgående bult med mutter? Jag misstänker att det bli svårt att få till praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för svaret! 

Har som sagt aldrig utfört något liknande innan. Är materialet jämförbart med trä dvs att man förborrar något mindre än skruven? Eller finns det risk för sprickbildning?

Förborra någon tiondel större än kärndiametern på skruven och försänk hålet med en 90-graders försänkare.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Skuten:

Sorry. Menar däcket, som alltså består av sandwichlaminat med något distansmaterial - divinycell. Har ingen uppfattning om hur tjockt det sammanlagda godset är.

 

Brukar det vara svårt att få hållfasthet om man inte väljer genomgående bult med mutter? Jag misstänker att det bli svårt att få till praktiskt.

Misstänkte det.
Det blir lite annorlunda då.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken belastning det blir på fästet är också rätt avgörande.

 

Är det en sådan här?

image.png.545b2b7161ddea943b63fe69e97bee54.png

 

Hur sitter den fast förutom i däcket?

Hur lång är stången?

Hur mycket väger panelen?

 

Om det är någon annan hållare, hur ser den ut och hur är den i sådana fall infäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Mackey said:

Vilken belastning det blir på fästet är också rätt avgörande.

 

Är det en sådan här?

image.png.545b2b7161ddea943b63fe69e97bee54.png

 

Hur sitter den fast förutom i däcket?

Hur lång är stången?

Hur mycket väger panelen?

 

Om det är någon annan hållare, hur ser den ut och hur är den i sådana fall infäst?

 

Japp, det är en sån. Den är 185cm lång. Den fästs också i pushpit med ett Noa-vridfäste.

Panelen är tyvärr ganska stor - en 80w på 6,8kg. 80w var det som rekommenderades som max för fästet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter den i pushpiten så behöver du väl knappast skruva i däcket. Har själv haft en sådan, dock med en 50W på utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 50 W panel "på stolpe" med fästen i pullpiten och jag tror en 80 W panel skulle funka, men där går nog gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Japp, det är en sån. Den är 185cm lång. Den fästs också i pushpit med ett Noa-vridfäste.

Panelen är tyvärr ganska stor - en 80w på 6,8kg. 80w var det som rekommenderades som max för fästet.

Då får du i princip ingen belastning upp från däcket så då klarar dig utan genomgående skruvar. Skruvarna uppgift är att se till att fästet inte glider i sidled.

 

Om du lägger Sikaflex under hela fästet skulle du troligen klara dig utan skruvar, men pröva inte det. Lägg gärna Sika under hela fästet, men använd skruvarna också.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att få skruvhålen täta så du inte får in vatten i kärnan.

 

Jag hade borrat lite större hål ner till undre plastlagret (inte igenom detta), fyllt med epoxy (så det blir en epoxyplugg i hålet) och sedan borrat och skruvat i epoxypluggen. Inte för hållfasthet utan för att täta mot väta.

 

Gör sedan som Kane skrev:

 

5 timmar sedan skrev Kane:

Förborra någon tiondel större än kärndiametern på skruven och försänk hålet med en 90-graders försänkare.

Borrar man för litet hål för skruven är det risk att epoxypluggen spricker.

Att försänka är smart för då får du mycket bättre tätning (även att du slipper ytsprickor i däcket om du struntar i epixypluggvarianten).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, tackar för råden här!

Får se om jag jag kör epoxyvarienten (säkrast?) eller enbart sikaflex (smidigast). Det är ju trots allt en 40 år gammal båt och sannolikt är övriga ingrepp inte optimalt utförda.

 

Sen är det ju fråga vilken skruvtyp man skall använda ihop med aluminiumfoten för att undvika korrosion. Ser att det varit uppe för diskussion tidigare. Kommit förslag om nylonbrickor eller A2 skruvar. Hur illa tror ni det blir med vanliga rostfria? Det nämns ju inget från NOA i någon manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver limma fast plattan i däcket föreslår jag att du tätar med butyltejp istället. Butyl åldras i princip inte och är demonterbart.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A2 är rostfritt, A4 är syrafast. 
Jag hade valt det senare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut originalskruvarna (förzinkade) som har en benägenhet att rosta fast i min NOA-ställning för vinterförvaring mot syrafasta A4. Nu får jag i stället en svart oxid som missfärgar aluminiumet och ibland även plasten intill. Bättre än rost men inte helt bra ändå skulle jag säga. Det bästa vore om du kunde isolera skruvarna med något så att dom inte har metallisk kontakt med aluminiumet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ABC:

Det bästa vore om du kunde isolera skruvarna med något så att dom inte har metallisk kontakt med aluminiumet.

Ted-Gel, https://www.tefgel.com/contain.php?param=tefgel_infor

 

Det ger en skyddande film och tätar så att vatten (electrolyt) inte kommer åt mellan de olika metallerna. Dyrt, men jag tycker det funkar och det verkar FMV och (flyg)SAAB också göra. Produkten finns med i "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmedel" och det finns en SAAB-standard för produkten.

 

Sådär 20 - 30 kr/g kostar det i Sverige, billigare "utomlands".

Jag har en 57 g burk så om någon som finns i Stockholm vill pröva så skicka ett PM.

(Jag förbehåller mig rätten att säga nej om det blir för många som vill pröva.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mejlade med NOA och dom sa att jag skulle ha A4 utan problem.

 

Nästa problem:

 

Hålet i NOA-stången där kabeln ska dras invändigt är alldeles för litet för kabeln (twin 4,5mm2). Vågar man borra ett större hål utan att vara rädd för att påverka hållfastheten?

IMG_20200830_161417.thumb.jpg.c17996f22b23ba43ab1e56e28ea71d74.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Peter_K said:

Det beror väl på hur stort hål du borrar..?

Ja du ser ju befintligt hål och kabeln i bild...

Jag tänkte mig ett ungefär lika stort hål som det befintliga precis "jämte" som att dom tangerar varandra. 

 

Men jag vill ju undvika att hela stången viker sig om det friskar i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Skuten:

Mejlade med NOA och dom sa att jag skulle ha A4 utan problem.

 

Nästa problem:

 

Hålet i NOA-stången där kabeln ska dras invändigt är alldeles för litet för kabeln (twin 4,5mm2). Vågar man borra ett större hål utan att vara rädd för att påverka hållfastheten?

IMG_20200830_161417.thumb.jpg.c17996f22b23ba43ab1e56e28ea71d74.jpg

Självfallet påverkas hållfastheten, men frågan är om det spelar någon roll.

Det kan beror lite på var hålet sitter och hur den övriga infästningen av stången ser ut.

Hur ser hela montaget ut och var ska ett eller ev. flera hål göras större?

 

Jag skulle nog våga borra ett hål jämte, men jag vill inte påstå att det går hur bra som helst.

 

Kanske viktigare att fråga NOA om detta än om de rostfria skruvarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 17:38 skrev Skuten:

Mejlade med NOA och dom sa att jag skulle ha A4 utan problem.

 

Nästa problem:

 

Hålet i NOA-stången där kabeln ska dras invändigt är alldeles för litet för kabeln (twin 4,5mm2). Vågar man borra ett större hål utan att vara rädd för att påverka hållfastheten?

IMG_20200830_161417.thumb.jpg.c17996f22b23ba43ab1e56e28ea71d74.jpg

Du kan inte gå in via den svarta plastpluggen nertill på röret? Där är ju inget som påverkar hållfastheten. Annars kanske du kan dela sladden och borra ett lika stort fast inte bredvid utan "90 gradersvinkel" till befintliga hålet. En sladd i varje hål. Det påverkar hållfastheten mycket lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 18:28 skrev Skuten:

Ja du ser ju befintligt hål och kabeln i bild...

Jag tänkte mig ett ungefär lika stort hål som det befintliga precis "jämte" som att dom tangerar varandra. 

 

Men jag vill ju undvika att hela stången viker sig om det friskar i.

 

Jag hade nog valt att borra hålet ovanför eller under befintligt hål. Som jag ser det påverkar det hållfastheten mindre än om du borrar bredvid.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...