Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
hella1

Optimax 90, problem

Rekommendera Poster

Hej

 

Har problem med min OPTIMAX 90 från -08.  

Går okej på tomgång och kan gasa upp till 4000 RPM, över det så varnar den.  Check engine.  detta är utan drivning.

Tog ut båten på en liten sväng och allt funkar på låga varv, vid gaspågrag så går det bra upp till ca 2000 rpm sen händer ingenting ?

Förra året hade jag vatten i soppan, tömde tank och fyllde nytt.....då gick den ok. har inte kört den föränns nu och då kommer dessa problem.

Kan det ha med bensintillförsel att göra.........såg rent o fint ut när jag bytte filter i år.

Har även gjort rent stiften och den startar direkt......båten är en Ryds 511 GTS -06

 

Tacksam för tips

 

Mvh Anders

 

Redigerad av hella1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför valde du att kalla tråden "Hamnkapten"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-20 vid 08:57 skrev hella1:

Hej

 

Har problem med min OPTIMAX 90 från -08.  

Går okej på tomgång och kan gasa upp till 4000 RPM, över det så varnar den.  Check engine.  detta är utan drivning.

Tog ut båten på en liten sväng och allt funkar på låga varv, vid gaspågrag så går det bra upp till ca 2000 rpm sen händer ingenting ?

Förra året hade jag vatten i soppan, tömde tank och fyllde nytt.....då gick den ok. har inte kört den föränns nu och då kommer dessa problem.

Kan det ha med bensintillförsel att göra.........såg rent o fint ut när jag bytte filter i år.

Har även gjort rent stiften och den startar direkt......båten är en Ryds 511 GTS -06

 

Tacksam för tips

 

Mvh Anders

 

Vad menar du med sen händer ingenting? Ligger den kvar och bludrar på 2000rpm? Får du något felmeddelande när detta inträffar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger kvar på ca 2000 rpm, inget felmedelande.....i det läget borde den vara på ca 4500 rpm.

Funderar på om det kan ha med trollningsfunktionen att göra....att den skulle ha låst sig eller nåt ?

Inte proffs på detta 😟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolarna brukar spöka på optimax motorerna. Prova rycka ur tändhattarna en efter en under tomgång och se någon av dem inte påverkar gången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...