Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
rydsbat

Problem med Johnson 70HK -1997 -Dör!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Johnson 2-takt på 70HK från 1997 som spökar.

 

Den har gått okej hela sommaren förutom att den dör när den är varm precis när man lägger i växeln. Då måste man vara snabb på gasen, det är precis som att den inte gick riktigt på alla cylindrar men sen släppte det och den gick bra. Detta har bara skett när man just lägger in växeln och den är varm. På högre farter har den fram tills igår gått super bra! Den startar alltid lätt direkt efter. Testade att trolla med den men det gick inte. Det går kanske 10-20 sekunder innan den dör. Den hostar inte när den dör utan det är mer att den går lägre och lägre i varv för att sedan tillslut dö.

 

Igår var vi ute och då började motorn även att gå dåligt vid högre farter. Nu känns den orklös och det låter som att den inte går på alla cylindrar. Den startar lätt men nu kommer båten inte upp i plan då motorn verkar ha tappat all kraft :( Vad kan det vara för fel?

 

I våras rengjordes förgasarna, nya tändstift, ny bränsleslang med ny pump och nya kopplingar. Även nytt bränslefilter. Bra kylstråle. Ryker inte alls mycket som vissa 2-taktare kan göra. Det jag har noterat är att själva bränsleblåsan inte riktigt blir hård, man kan pumpa och pumpa men den känns inte som andra blåsor jag har haft. Så har den vart sen den var ny i våras. Inget jag har brytt mig om eftersom den alltid har startat lätt och gått helt okej. Vet inte alls om det har någon betydelse men något jag har haft i tankarna.

 

Tack för alla kloka råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev rydsbat:

Hej,

 

Jag har en Johnson 2-takt på 70HK från 1997 som spökar.

 

Den har gått okej hela sommaren förutom att den dör när den är varm precis när man lägger i växeln. Då måste man vara snabb på gasen, det är precis som att den inte gick riktigt på alla cylindrar men sen släppte det och den gick bra. Detta har bara skett när man just lägger in växeln och den är varm. På högre farter har den fram tills igår gått super bra! Den startar alltid lätt direkt efter. Testade att trolla med den men det gick inte. Det går kanske 10-20 sekunder innan den dör. Den hostar inte när den dör utan det är mer att den går lägre och lägre i varv för att sedan tillslut dö.

 

Igår var vi ute och då började motorn även att gå dåligt vid högre farter. Nu känns den orklös och det låter som att den inte går på alla cylindrar. Den startar lätt men nu kommer båten inte upp i plan då motorn verkar ha tappat all kraft :( Vad kan det vara för fel?

 

I våras rengjordes förgasarna, nya tändstift, ny bränsleslang med ny pump och nya kopplingar. Även nytt bränslefilter. Bra kylstråle. Ryker inte alls mycket som vissa 2-taktare kan göra. Det jag har noterat är att själva bränsleblåsan inte riktigt blir hård, man kan pumpa och pumpa men den känns inte som andra blåsor jag har haft. Så har den vart sen den var ny i våras. Inget jag har brytt mig om eftersom den alltid har startat lätt och gått helt okej. Vet inte alls om det har någon betydelse men något jag har haft i tankarna.

 

Tack för alla kloka råd och tips.

Förmodligen så är detta två separata fel som du beskriver. Att den dör när du lägger i växeln beror antingen igensatt lågfartsmunstycke eller  dåligt inställd förgasare. Jag skulle börja med rengöringen och om detta inte hjälper så skulle jag justera blandningsskruvarna och tomgångskruven.

Det andra felet att den tappat ork är troligen att den har gått in i Slow läge. Detta brukar bero på något fel i kylningen eller oljetryck.  Börja med att dra ut kontakterna till temp-switchen och se om den går bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Kan det ha kommit smuts i förgasarna redan trots att jag rengjorde dom i våras? Eller dom kanske inte vart riktigt rengjorda? Såg att blandskruvarna på förgasarna var inte lika inställda, så även kanske en inställning där behövs. Vart sitter tomgångsskruven?

 

Hum kan kanske vara Slow läget. Igår var det första gången som vi skulle åka vattenskidor med båten så det vart mycket från friläge -> fullgas osv. Det gick bra till en början men efter 5-6 ggr som vi hade gjort detta så blev det sådär. Dvs gick inte att gasa på med motorn. Det kommer kylvattnet från motorn men Impellern kanske behövs att byta för att få ännu bättre kyla? Hur/var drar jag ut kontakten till Temp-Switchen?

 

Tack igen.

Redigerad av rydsbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har motorn verkligen ett slow/limp-home läge? Jag skulle tro att det bara gäller modernare motorer med insprutning/databoxar. Om inte så har det ju inget med det att göra?

 

Om du har servicemanualen till motorn bör det stå hur många varv justeringsskruvarna ska ut, men de ändrar ju sig inte bara sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Har motorn verkligen ett slow/limp-home läge? Jag skulle tro att det bara gäller modernare motorer med insprutning/databoxar. Om inte så har det ju inget med det att göra?

Nix, OMC har haft S.L.O.W. mode funktion i Switchboxen långt innan det blev vanligt med sprut. Vet dock inte om denna motor har denna funktion.

Men, det skall åtföljas av en ljudsignal. Jag lutar mer åt att problemet är att bränsleledningen melan tanken och sugsidan på bränslepumpen inte är helt tät så att den tar in luft i soppan. Under alla förhållande måste det vidtas åtgärder så att blåsan beter sig normal.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får testa med en annan blåsa och slang i helgen. Köpte en dyr OMC slang bara för att det skulle vara bra kvalitet ! Typiskt om det hade vart den det är fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att det har runnit ut lite ur förgasarna se bilden. Kladdigt under, det var helt torrt i somras när vi hade gjort rent förgasarna

71373E60-F0BF-4480-877A-00AB3AA289C6.jpeg

Redigerad av rydsbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev rydsbat:

Tack för ditt svar.

 

Kan det ha kommit smuts i förgasarna redan trots att jag rengjorde dom i våras? Eller dom kanske inte vart riktigt rengjorda? Såg att blandskruvarna på förgasarna var inte lika inställda, så även kanske en inställning där behövs. Vart sitter tomgångsskruven?

 

Hum kan kanske vara Slow läget. Igår var det första gången som vi skulle åka vattenskidor med båten så det vart mycket från friläge -> fullgas osv. Det gick bra till en början men efter 5-6 ggr som vi hade gjort detta så blev det sådär. Dvs gick inte att gasa på med motorn. Det kommer kylvattnet från motorn men Impellern kanske behövs att byta för att få ännu bättre kyla? Hur/var drar jag ut kontakten till Temp-Switchen?

 

Tack igen.

Du kan dra ut tändstiften efter att motorn har självdött och se vilka som är torra respektive blöta, det kanske inte är alla förgasare som måste rengöras. Det som normalt brukar göra att tomgången blir dålig är att lågfartsmunstycket sätts igen. Detta munstycke brukar ha lite olika placering så den kan vara lite svårare att lokalisera än huvudmunstycket som brukar finnas i centrum. 
 

slow mode kan man hitta på betydligt äldre motorer än din, jag hade det på min Yamaha från 1989 t.ex. och som guestsson skriver så brukar det ackompanjeras av ett tjutande, såvida summern fungerar. Om motorn drar ner kraften med hjälp av slow mode så borde dens beteende kunna beskrivas som repetitivt. Dvs att samma sak händer varje gång du gasar så dras varvet ner på samma sätt. Om den beter sig olika varje gång du gasar så är det säkert kopplat till någonting annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...