claver 0 Postad 19 Augusti , 2020 (redigerade) Kan börja med att säga att jag är väldigt novis på motorer och hålla på med dem/felsöka så därför hoppas jag på lite hjälp här 😃 Det gäller en Yamaha 90hk Autolube 1990 Jag och min bror bytte båt nu somras och har spenderat ett par timmar på sjön, vi fick information ifrån säljaren att när motorn är upptiltad så kan den läcka olja vilket den gjorde vid transport på kärra så vi har haft motorn nere hela tiden, men den verkligen dricker upp olja på löpande varv, på ca 10 timmars körning så har vi fyllt på 3L utan någon synligt läckage vad vi kan se under huven Motorn har gått bra (förutom problemet med oljan) men nu i helgen när vi skulle åka så märkte vi att när vi låg på lågvarv <2000 så lät den konstigt samt kändes som den slirade, vid högre varvtal så var de inga konstigheter Finns de nå slags inställningar man kan göra för att ställa in hur oljan pumpas in eller gör den det per automatik när bränslet går in i motorn? Lite orolig för att den låter konstigt vid lågvarv som att den inte får någon smörjning, ska man bara lösa det med att blanda in 2% olja direkt i bensintanken och även fylla på i oljetanken i motorn? Eller är det bara att lämna in på varv och se glad ut när räkningen kommer ? Mycket frågor och rörigt men är som sagt helt okunnig på motorer tyvärr Tacksam för alla sorts tips 😃 // Daniel Redigerad 19 Augusti , 2020 av claver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 20 Augusti , 2020 Har du testat att koppla bort autolube-funktionen? Annars är det ett bra första alternativ, dvs blanda oljan direkt i tanken. Då slipper du även läckaget. Det finns flera enkla guider på hur du gör detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claver 0 Postad 20 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Ljung_Gbg: Har du testat att koppla bort autolube-funktionen? Annars är det ett bra första alternativ, dvs blanda oljan direkt i tanken. Då slipper du även läckaget. Det finns flera enkla guider på hur du gör detta. Hejsan och tackar för svar Nej inte testat något än då problemet vid lågvarv upptäcktes på vägen hem, ska blanda i olja direkt i bensinen och hoppas på att problemet på lågvarv försvinner så får jag ge mig på att koppla bort autoluben i vintern när båten står på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 20 Augusti , 2020 Hej, Jag skulle inte blanda olja i bensinen och köra med autolube. Med din förbrukning kan det bli för mycket olja mm. Borde det inte ryka något fruktansvärt när du kör? Oljefläckar på vattnet? Problemen på lågvarv kunna förvärras med mer olja? Här är en länk till hur du kopplar förbi autolube på yamaha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claver 0 Postad 20 Augusti , 2020 Hejsan Nej, ryker inte något som är värt att nämna vad jag anser, varken vid start eller vid körning, inte sett nå oljefläckar på vattnet (kollat ofta, både före och efter körning) Kollade en bit in på videon, funderar om jag ska försöka ta mig en titt på "armen" som förser motorn med olja beroende på hur man gasar Tackar för svaren 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljung_Gbg 28 Postad 20 Augusti , 2020 Armen går att justera och det ska finnas markeringar som visar normalläget (iallafall på mercury). Om markeringarna inte överrensstämmer kan det vara felet, dvs att den blandar för mycket olja. Men jag tycker ändå att det borde märkas när man kör. 3l olja motsvarar 150l bensin (50/1), jag antar att du borde veta om du förbrukat så pass mycket... Sen kan oljepumpen vara trasig också, och då är det nog bäst att koppla ur pumpen helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claver 0 Postad 21 Augusti , 2020 Ska kolla på armen så får jag se om responsen på den funkar som den ska, annars får jag som du föreslagit koppla bort autoluben helt enkelt 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser