Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Macsailor

Tips om hyra av segelbåtstrailer

Rekommendera Poster

Behöver få fatt i en segelbåtstrailer till en segelbåt (plastad Belkingeeka) som behöver transporteras från Limhamn till Linköpingstrakten. Båten är ca 5,7 m lång och ca 2 meter bred. Vet dock inte vikten. Någon som har något tips om var man kan hyra eller låna (önskedröm kanske) en trailer som inte kräver BE-körkort?

Hade inte semestern varit slut, så hade man ju kunnat segla ostkusten upp, men nu ligger båten på land och jag är semesterlös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske nån som kan segla skutan dit? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för mått och vikt på denna Blekingeeka?

Troligen kan man köra med en båttrailer och det behövs nog inte en speciell segelbåtstrailer.

Är Blekingeekan liten kanske även ett vanligt släp eller biltrailer duger. En liten vagga i trä snickras till och placeras på släpet.

Är det en sån här Blekingeeka? Ser riktigt mysigt ut:

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en trävagga, men de nuvarande båtägarna avråder från att använda sig av den under transport med släp eller trailer. 

Kanske om man kan få fatt i en bra vagga, samt ett passande släp, så kanske det skulle kunna gå utan en speciell segelbåtstrailer?

Tyvärr känner jag ingen som kan segla hem den och då den tydligen inte har varit i sjön den senaste säsongen eller två så behöver den lite upprustning innan den blir i segelbart skick. Saknas el, lanternor, ankare m m.

Bifogar en bild på båten. Fenkölad, där kölen sticker ca 0,9 meter. Då jag inte sett båten själv på plats, får jag gå på de nuvarande ägarnas uppgifter. 

8D1B85CB-695E-48EC-8CA8-F32CB05B2E92.jpeg

Redigerad av Macsailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev per_62:

Är det en sån här Blekingeeka? Ser riktigt mysigt ut:

Trävarianten är vacker. Min kommande är dock av plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaggan som båten står på nu kan ju användas som mall för att bygga en ny i lite kraftigare virke. Den nya vaggan borde gå att anpassa lite så den går att använda på en vanlig släpkärra alt bilsläp om vaggan blir för stor.

Vaggan på bilden ser väldigt lång ut.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev McLasse:

Vaggan som båten står på nu kan ju användas som mall för att bygga en ny i lite kraftigare virke. Den nya vaggan borde gå att anpassa lite så den går att använda på en vanlig släpkärra alt bilsläp om vaggan blir för stor.

Vaggan på bilden ser väldigt lång ut.

Jo, det stämmer. Använda den nuvarande som mall vid byggande av en ny, stadigare vagga. Problemet är bara den att jag befinner mig ca 43 mil från båt och vagga just nu och det blir svårt att hinna bygga en vagga på plats innan jag ska transportera hem den till Linköping. 

Håller med dig om att vaggan ser ovanligt lång ut, speciellt för en sådan här pass liten båt. Den ser ut att vara uppemot tre meter lång. Borde väl räcka med två meter?

Hittade en bra ritning på en vagga här Båtvagga. Borde väl kunna göra en ny med hjälp av mått från den gamla vaggan från de nuvarande ägarna. Mått och några foto. Eller vad tror du och ni andra som läser inlägget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var bor båten? Jag hyr ut min segelbåtstrailer på Hygglo

Borde finnas fler med liknande trailers man kan låna

Men min kan dras med de flesta lite mindre (eller äldre) personbilarna. Själv drar jag den med min muskel-clio.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Macsailor:

... 

8D1B85CB-695E-48EC-8CA8-F32CB05B2E92.jpeg

Vill inte vara negativ men är det värt besväret att transportera den 43 mil? Borde det inte finns bättre båtar närmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Dava:

Vill inte vara negativ men är det värt besväret att transportera den 43 mil? Borde det inte finns bättre båtar närmare?

Det var inte en negativ invändning, utan snarare en rimlig sådan. Jag landade själv till den insikten igår kväll och beslöt mig därför att ge upp försöken att hitta en vagn till denna specifika båt. Bättre att lägga kraft och energi på att hitta en (bättre) båt på närmare håll. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Macsailor:

Det var inte en negativ invändning, utan snarare en rimlig sådan. Jag landade själv till den insikten igår kväll och beslöt mig därför att ge upp försöken att hitta en vagn till denna specifika båt. Bättre att lägga kraft och energi på att hitta en (bättre) båt på närmare håll. 

Vad har du egentligen för krav på båt? Den enda egenskap jag kan se båten ovan uppfylla är att den är udda på ett nostalgiskt sätt.

Den lär segla dåligt, vara för liten för mer än övernattning och för rank för att kunna vara ute mer än tre vuxna åt gången...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev Dava:

Vad har du egentligen för krav på båt? Den enda egenskap jag kan se båten ovan uppfylla är att den är udda på ett nostalgiskt sätt.

Den lär segla dåligt, vara för liten för mer än övernattning och för rank för att kunna vara ute mer än tre vuxna åt gången...

Ja, det kan man undra. Var nog lite för nostalgisk när det gällde den båten. Tänkte nog på Blekingeekorna hemifrån mina gamla hemtrakter.

Hade nog tänkt mig en båt som jag kan ha i en sjö som är i närheten av sommarstugan. Då passar en lite enklare båt, typ Stortriss eller någon annan båt i liknande storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...