Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Therese_N

Motorfäste Misil II

Rekommendera Poster

Jag har en Misil II med ett gammalt skruttigt motorfäste. Modell som på lånade bilden, men inte lika fin.... 😪

Både träplattan och fästena är spruckna och måste bytas, men till vad?

Går det ens att renovera den här modellen av motorfäste eller är det "enklaste" att byta?

motorfäste.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misil 2 är ensam om sitt fäste, så du har två val:

1. Renovera. Oklart hur allt är trasigt utan en bild, men allt brukar gå att fixa eller byta. Mekanisk verkstad, smed som arbetar i rostfritt kan hjälpa. Trä är enklare, hela skogar finns med reservdelar. 

2. Demontera och sätt ett standardfäste i aktern från närmaste båttillbehörsfirma. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Misil 2 är ensam om sitt fäste, så du har två val:

1. Renovera. Oklart hur allt är trasigt utan en bild, men allt brukar gå att fixa eller byta. Mekanisk verkstad, smed som arbetar i rostfritt kan hjälpa. Trä är enklare, hela skogar finns med reservdelar. 

2. Demontera och sätt ett standardfäste i aktern från närmaste båttillbehörsfirma. 

Träplattan på mitt fäste är inte original, så träslag = mindre bra. Vet inte ens vad jag bör byta till... 

De fyra plastfästena som sitter fast i rören har också gjort sitt. Har försökt hitta ersättare, men vet knappt var jag bör börja leta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Therese_N:

Träplattan på mitt fäste är inte original, så träslag = mindre bra. Vet inte ens vad jag bör byta till... 

De fyra plastfästena som sitter fast i rören har också gjort sitt. Har försökt hitta ersättare, men vet knappt var jag bör börja leta. 

En mekanisk verkstad kan svarva nya plastfästen. Eller om du känner en gubbe med svarv i källaren. Eller en lärare med tillgång till tekniksal. 
Du behöver måtta lite, och sedan ger du dem de gamla ihop med en skiss. Beställ några extra; det som kostar pengar är startkostnaden. 

Träslag väljer du med plånboken. 
Teak kräver ingen behandling, men är dyyyrt. Ek, furu (kvistfri), mahogny eller annat kräver lackning för att hålla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...