Gaidin 298 Postad 20 Augusti , 2020 12 timmar sedan skrev Mackey: Bara en fråga. Hur många av er här på MG har ropat upp något större fartyg - eller mindre för den delen - i svenskt vatten för att förvissa er om hur ni ska korsa era väg eller mötas. Jag har aldrig hört någon sådan trafik, men jag lyssnar ju inte så mycket... Om ni inte dryftar detta, vad använder ni då apparaten till? Vår VHF är i stort sett tyst på alla kanaler utom när det är väderleksrapport. På väg hem från Gotland till Västervik i somras mötte jag en tanker från söder som skulle komma lite väl nära oss och vi skulle befinna oss framför dem. Ropade upp och kollade så det var OK att vi passerade ca 5 kabellängder framför dem, de girade fem grader styrbord. Det är nog enda gången jag ropat upp någon i Sverige. För ett par år sedan blev jag jagad av ett lastfartyg utanför farleden (Drogden) och trodde de skulle ramma mig. Ropade upp flera gånger, fick inget svar men sedan girade de och det stod en glad gubbe akterut på fartyget och vinkade glatt när de passerade 50 meter från oss... Förra året seglade jag till Skottland, där var VHF mer eller mindre nödvändigt för att få komma in i större hamnar med smala inlopp, de var som flygledare och dirigerade trafiken. Ett ständigt pratande på kanal 16, vilket kunde vara irriterande men jag vågade inte stänga av den då vi blev uppropade emellanåt. På väg hem över Nordsjön var det fint att kunna ropa upp oljeplattformar och andra fartyg för att få en uppdaterad väderprognos. Jag skall ju långsegla med start nästa år så jag anser min VHF, inkl mina två bärbara, som mycket viktig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 20 Augusti , 2020 42 minuter sedan skrev Gaidin: För ett par år sedan blev jag jagad av ett lastfartyg utanför farleden (Drogden) och trodde de skulle ramma mig. Ropade upp flera gånger, fick inget svar men sedan girade de och det stod en glad gubbe akterut på fartyget och vinkade glatt när de passerade 50 meter från oss... På danska sidan... Hmmm Han var säkert "pissefull" och tänkte "Du er mere tosset end bonderøv." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 Augusti , 2020 När jag hade båten i Ernemar (Oskarshamn) så ropades det tio minuter före att fartyg skulle in eller ut så att det inte skulle bli möte i den trånga leden. Jag tycker lite trafik på VHF:en är en trevlig påminnelse om det gemensamma på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 Augusti , 2020 Vi använder den mest för att ropa upp broar och slussar i Göta älv vår och höst. Senaste turen nedför älven ville inte motorn starta i en av slussarna. Då var det bra att ha radion. En motorbåt hörde vår konversation på VHF:en med Sjöfartsverket och backade tillbaka för att hjälpa oss (fantastiskt agerande), men tack och lov startade motorn efter en pinsam minut. Just det att alla hör är en av de stora fördelarna med VHF. Givetvis alla som har sin radio på, men det har ju alla eftersom man är skyldig att ha den i gång när man är på väg. Senaste gången VHF:en var bra att ha var för att ropa upp Sweden traffic då en fyr inte behagade lysa. 6 timmar sedan skrev BSven: Jag tycker lite trafik på VHF:en är en trevlig påminnelse om det gemensamma på sjön. Jag håller med. Tyvärr verkar "radioångest" vara en inte helt ovanlig åkomma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 20 Augusti , 2020 17 minuter sedan skrev McLasse: Jag håller med. Tyvärr verkar "radioångest" vara en inte helt ovanlig åkomma. Vi som gillar det får väl skaffa kortvåg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 Augusti , 2020 15 minuter sedan skrev BSven: Vi som gillar det får väl skaffa kortvåg. Jag är sugen att ta LRC. Har ingen egentlig nytta av det just nu, men det vore kul. 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 429 Postad 4 September , 2020 (redigerade) Över Nordsjön blev vi uppropade vid 2 tillfällen av fartyg som vi redan sett på AISen, de bad oss att gira pga att de hade en flera sjömil lång seismologisk mätkabel på släp. Oljeriggarna höll vi på tryggt avstånd så inget anrop. Saknar man VHF på Nordsjön finns det alltid vaktbåtar som kommer att genskjuta dig innan det går åt pipsvängen. Men som andra redan har skrivit är VHF kommunikation standard i många hamnar utanför Svedala. I hemmavattnet passerar vi ofta lederna in till Göteborg, VTS trafiken avlyssnar vi på VHFen för att inte vara på fel ställe när snabba fartyg ångar fram. Jag ser en fördel med både fast VHF med antenn i masttoppen och handhållen, fast för längre avstånd och handhållen för korta avstånd. När vi seglar med andra båtar är den fasta inställd på 16 och den handhållna på någon ship2ship kanal för då hör vi bara fritidsbåtar nära oss (på sommaren kan det bli lite mycket ointressant pladder på ship2ship kanalerna som vi slipper höra med liten kort antenn). Redigerad 4 September , 2020 av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser