FinaKillen 49 Postad 18 Augusti , 2020 Jag ska göra oljebyte i mitt backslag, MS3C, till hösten. I boken står klart och tydligt att det ska vara "samma olja som i motorn". Motorn (TMD 30) ska enligt boken ha SAE 20/30. Efter att ha läst världens längsta oljetråd här på MG så hällde jag i våras i Granngårdens Agrol 15W/40 i motorn. Detta gjorde jag efter att ha blivit övertygad om att mycket har hänt sedan motorn tillverkades, och den oljan skulle vara bättre än den raka olja som rekommenderas i boken. (någon ny diskussion om det önskas inte, min fråga gäller backslaget) Tidigare ägare har haft i Volvo Pentas transmissionsolja SAE 80W90 i backslaget. Backslaget funkar kanon, som en dröm faktiskt. Jag fick också med några liter transmissionsolja när jag köpte båten. Så till min fundering. Bör jag fortsätta att köra med transmissionsolja i backslaget eller ska jag följa boken och ha i motorolja? (När jag skriver det här hör jag ju hur dum frågan är. Givetvis bör jag följa boken. Men jag skäms inte, så jag ställer frågan ändå) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Augusti , 2020 (redigerade) Det spelar nog inte så stor roll om du kör med en 80W90 GL4 eller den motorolja du haft. Att man tidigare rekommenderat motorolja betyder att kontakttrycket i backslaget är lågt och att kravet på EP egenskaper är lågt. Gärna med syntetisk bas, men jag skulle undvika GL5 klassade oljor. Redigerad 18 Augusti , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 18 Augusti , 2020 Antagligen skriver tillverkaren att det ska vara samma typ av olja i backslaget som det är i motorn därför att de inte vill att man häller i just transmissionolja då dessa oftast innehåller tillsatser som kan skada lagermetaller etc. Är det 80w-90 GL1 du har kan du dock fortsätta med den. Men är det GL4 eller GL5 så är den olämplig i backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 Augusti , 2020 Oljan måste upp i rejäl temperatur innan den skadar gulmetall, inget man kan uppnå i det marina. Viktigare än allt annat är att kolla flytbarheten, idag finns dvs super oljor som är upp emot 4 gånger "trögare" trotts samma sae tal mm så lusläs data bladet och jämför 40 graders värdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 18 Augusti , 2020 FinaKillen kanske har gasreglaget i botten i flera timmar i sträck när vädret suger och frugan är sur, vi har ingen aning om temperaturen på hans backslag.😜 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 18 Augusti , 2020 Tack för all hjälp. Det är GL5 som använts, så då är det inga tveksamheter längre. Jag kör i motorolja istället. Om någon vill ha 2,5 liter transmissionsolja så är det bara höra av sig. Hämtas i Trosa eller Huddinge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Augusti , 2020 Agrol 0W 40 låter rimligt, men inte oljor av typ 0W 30 och 5W 30, risken är stor att dessa innehåller för lite av de tillsatser lite äldre kontsruktioner är beroende av. Om det är Classic oljan så tycker jag att specen ser helt rätt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 Augusti , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Gripen72: FinaKillen kanske har gasreglaget i botten i flera timmar i sträck när vädret suger och frugan är sur, vi har ingen aning om temperaturen på hans backslag.😜 11:00 gl4-5 Redigerad 18 Augusti , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 18 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev guestsson: Agrol 0W 40 låter rimligt, men inte oljor av typ 0W 30 och 5W 30, risken är stor att dessa innehåller för lite av de tillsatser lite äldre kontsruktioner är beroende av. Om det är Classic oljan så tycker jag att specen ser helt rätt ut. Du får ursäkta mig, men jag hänger inte med. I motorn kör jag Agrol Mega Truck 15w/40. Glömde skriva att det var Mega truck i min fråga. Bör jag eller bör jag inte ha den i backslaget? Ska jag istället köpa en motorolja 0W-40? Hittar igen Agrol 0w-40 som du nämner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 Augusti , 2020 16 minuter sedan skrev FinaKillen: Du får ursäkta mig, men jag hänger inte med. I motorn kör jag Agrol Mega Truck 15w/40. Glömde skriva att det var Mega truck i min fråga. Bör jag eller bör jag inte ha den i backslaget? Ska jag istället köpa en motorolja 0W-40? Hittar igen Agrol 0w-40 som du nämner. Sorry skrev fel 15W 40 skulle det vara. Rekommenderas den till äldre dieslar så är det säkert inga problem. Lågviskösa oljor typ 0W 30 är ofta bränslebesparande och för att spara katalysatorn delvis befriade från en del tillsatser äldre motorer är beroende av. En sådan är zink, som spelar en roll i att hindra kontakt metall metall om oljefilmen brister. Jag inbillar mig att detta kan ha betydelse också i ett backslag. I moderna motorer har man konstruerat bort behovet av dessa tillsatser. Men, jag skulle nog ringa Agrol och fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser