Boko57 4 Postad 18 Augusti , 2020 Jag har en AQ171 motor med tillhörande instrumentbräda. Eftersom generatorn är ny så skulle jag vilja kontrollera att den laddar som den ska. Problemet är dock att det finns ingen laddlampa på panelen och det sitter ett motstånd från D+ på generatorn som väl ersätter laddlampan? Konstig konstruktion faktiskt. Hur checka man enklast generatorn laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 351 Postad 18 Augusti , 2020 Multimeter, mät spänningen över polerna. Om det är högre spänning än vad batterierna ger (över 12.7 V) så laddar generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 18 Augusti , 2020 strålande! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Augusti , 2020 Har en voltmeter som sätts i ett ciguttag, och där får den sitta tills jag behöver uttaget till något annat. Har koll på spänningen hela tiden. Såg att det nu finns sådana mätare med usb-uttag också för en struntsumma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 18 Augusti , 2020 Det är en bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 18 Augusti , 2020 Köp en tångamperemeter. T ex Biltemas. 500 - 600 kr. Innehåller öven multimeterfunktioner så du kan mäta spänning, resistans o s v. Vissa t o m temperatur, med sensor. Ställ in på ADC, likström. Nyp fast käftarna över ledningen från B+. Helt ofarligt, och läs av vad instrumentet visar. Alltså laddströmmen. Nyp fast runt grova kabeln till batteriet, så kan du kolla hur mycket ström som går in i batteriet och även ut. T ex hur mycket kylskåpet förbrukar. En annan "ej förstörande" mätning är VDC, likspänning. Kan inte förstöra instrument eller utrustning. Bara att mäta från t ex motorblocket, vad du nu vill, t ex spänningen på batteriets PLUSPOL, på var sida om en strömbrytare, säkring o s v. Värre är det med t ex risistansmätning. Finns det spänning i de punkter du tänker mäta på, så blir det i regel att köpa nytt instrument. Men ADC (mätning med käftarna) och VDC är ofarligt. Om man mäter på annat än 12 V, så ska man inte vidröra mätprobarnas mätstift! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 18 Augusti , 2020 26 minuter sedan skrev trewq: Har en voltmeter som sätts i ett ciguttag, och där får den sitta tills jag behöver uttaget till något annat. Har koll på spänningen hela tiden. Såg att det nu finns sådana mätare med usb-uttag också för en struntsumma Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Augusti , 2020 En tångamperemeter som är kombinerad med enkel multimeter är helt klart överlägsen vid denna typen av kontroll! En sådan skall du ha ombord! Den visar hela sanningen, eller i alla fall så nära sanningen man kan komma. Följ @Hybros förslag, med det tillägget att se till att du köper ett instrument som kan mäta LIKSTRÖM, (DCA, direct current ampere) alla billiga kan inte det, dom mäter växelström, växelspänning och motstånd/resistans, liksom likspänning, men inte likström, så kolla det noga innan köp! Jag skriver det då jag i hastigheten köpte fel en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 18 Augusti , 2020 Tack för alla goda råd. En liten multimeter så det blir till att åka ned och mäta senare idag. Dock förstår jag fortfarande varför Volvo Penta inte hade en laddlampa på sin instrumentpanel för AQ171. Mycket märkligt för utan ström i startbatteriet ute på sjön blir det ju inte särskilt kul . . . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev Pirayan: Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. Nej den visar inte hela sanningen. Men den visar det jag vill veta: 1. Om generatorn laddar 2. Finns det skäl att stänga av värmare när man har somnat för att spara ström. Men med det nyss tillagda batteriet faller punkt 2 bort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 185 Postad 18 Augusti , 2020 Lowrance ekolod/GPS navigatorer har voltmeter som används för att kolla batterispänningen och om generator laddar. Hos mig visar den mellan 13.7 och 14.0 V när det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFalk666 1 Postad 18 Augusti , 2020 12 timmar sedan skrev Pirayan: Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. Då är det ett tecken på att ström matningen till instrumtpanelen är förklen om det blir spänningsfall pga lite mätare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 19 Augusti , 2020 7 timmar sedan skrev JohanFalk666: Då är det ett tecken på att ström matningen till instrumtpanelen är förklen om det blir spänningsfall pga lite mätare Hallåj Spänningsfall av mätaren av mätaren har jag inte. Jag har dock inte full kräm vid panelen då jag har plotter, stereo m.m, m.m där. Så vid panelen visas lägre kräm en vid 2andra ställen jag har koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFalk666 1 Postad 23 Augusti , 2020 2020-08-19 vid 05:48 skrev Pirayan: Hallåj Spänningsfall av mätaren av mätaren har jag inte. Jag har dock inte full kräm vid panelen då jag har plotter, stereo m.m, m.m där. Så vid panelen visas lägre kräm en vid 2andra ställen jag har koll. Då tyder det att du har ett spänningsfall pga alla saker du driver. Byt till kraftigare matningskabel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser