Holsson 0 Postad 17 Augusti , 2020 Hej Som ny medlem tänkte jag konsultera all den klokskap som finns här Vi har lite oplanerat blivit med båt och dessutom en motorbåt Som gammal för detta seglare är det en stor sak Vi köpte en Fjord 21 DC från 70-talet någon gång i den sitter en nyrenoverad Mercruiser rak 6:a chevy250 och ett Alpha One drev Problemet är att motorn inte varvar ur och att den är väldigt seg upp i planing , maxfarten ligger runt 17 knop Förmodligen är inte propellern anpassad för vare sig båt eller motor Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium Hur ska man veta vad man ska börja med Tacksam för alla tankar i frågan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 17 Augusti , 2020 Börja med att leta instansade nummer på propellern, siffrorna talar om vad det är för stigning på den. Utan dessa är det svårt att veta var man ska börja för att hitta rätt. Vad är det för effekt på motorn och utväxling på drevet? Alpha 1 finns med olika utväxlingar men jag tror 1:1.6 är vanligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 17 Augusti , 2020 Hej Jag har ingen aning om utväxling men motorn är på 165 hk Kan man se på drevet vilken utväxling ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 18 Augusti , 2020 17 timmar sedan skrev Holsson: Min fråga är var börjar man, hur får man koll på vad det är för prop som sitter på , den är svart och verkar vara i aluminium Som gusvo085 skriver, normalt så är propellerns storlek och stigning instansat i propellern. Börja med att kolla där. Är det 3 eller 4 blad? Vad varvar motorn idag och vet du motorns maxvartal/WOT range? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 18 Augusti , 2020 Utväxlingen står på dekaler på drevet, vanligen under bottenfärger dekaler sitter på styrbord, övre delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Augusti , 2020 Enklast är ju att först ta reda på stigningen på befintlig propeller. Sedan säger tumregeln att motorns maxvarv ska öka cirka 200 rpm för varje tum som man minskar stigningen på propellern. Som redan skrivits så brukar stigningen vara instansad i propellern. Man kan få skrapa bort färg för att kunna läsa siffrorna. Om propellern är lika gammal som båten så måste man antagligen dra bort ytterligare 1-2 tum från stigningen om man köper nytt eftersom modernare propellrar har en effektivare form så att de "slirar" mindre i vattnet. Det vet jag av egen erfarenhet. Om du köper propeller från en bra firma så får du byta utan kostnad om du köpt fel stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 18 Augusti , 2020 Det är en gammal båt och motor , varvräknaren funkar inte men det märks att den inte varvar ur som den ska. Det är en trebladig propeller som nog är i aluminium för den är ganska kraftig i godset Ska kolla om det finns några dekaler som visar utväxlingen . Återkommer i frågan Skulle helst ha en fyrbladig propeller när jag byter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 18 Augusti , 2020 Är inte originalmotorn i båten Tydligen har någon satt i denna motorn som ska vara renoverad för några år sedan men det är en gammal motor. Drevet hör nog ihop med motorn Om jag förstått det hela rätt så har det varit en BMW motor i från början. Ska ut till båten imorgon , ska kolla efter ledtrådar då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Augusti , 2020 (redigerade) Laga varvräknaren eller koppla in en extern varvräknare på tändspolen så att du jobbar med fakta istället för gissningar. Det är varken dyrt eller svårt att fixa till en varvräknare på en gammal bensinmotor. Varvräknaren är nog det viktigaste instrumentet i en motorbåt. Redigerad 18 Augusti , 2020 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 18 Augusti , 2020 Ja det är på gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser