Kroka 0 Postad 17 Augusti , 2020 Hej! Kommer att vinterförvara min båt i varmhall i vinter. Kommer ej vara under 10 grader varmt hela vintern. Det sitter en Volvo Penta V8 5.7 GXi i båten. Detta är första sommaren jag har båt och vill gärna att ni delar med er hur ni gör/tycker att man ska göra. Tacksam för bra svar. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 17 Augusti , 2020 Gör likadant med motorn som om den skulle stått ute. Motorn bör rostskyddas. mvh Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 17 Augusti , 2020 Instämmer. Vi ligger i varmhall men varvet konserverar ändå. Den hallen håller 16 grader. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 17 Augusti , 2020 En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 17 Augusti , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev joelfrodin: En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. Så tänkte jag också, en varmhall kan relativt snabbt bli en iskallhall. Redigerad 17 Augusti , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joabor 6 Postad 17 Augusti , 2020 Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd). Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Augusti , 2020 (redigerade) 18 minuter sedan skrev Joabor: Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd). Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge? Är väl inte bara en säkerhetsåtgärd, men en bilmotor som sitter som en inombordare behöver korrisionsskydd, därför vill man köra igenom limpor och block för att motverka detta med glykol, samt förhindra frysning som blir mycket kostsamt om det skulle inträffa. Vad gäller utombordare så har jag ingen syn på denna procedur. Haft har utombordare men aldrig hållit på med att köra glykol i dem, notera att jag ligger i sötvatten och behöver ej skölja ur saltvatten. De utombordare jag har och har haft släpper vi bara ner riggen på sedan rinner vattnet ut klart. Redigerad 17 Augusti , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kroka 0 Postad 24 Augusti , 2020 Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast? //Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 24 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Kroka: Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast? //Henrik Beror ju väldigt mycket på hur installationen ser ut. I min båt, med en helt annan motor, har jag ett lätt åtkomligt sjövattenfilter med lock och en avstängningskran i skrovet. Jag stänger kranen och öppnar locket, har en person som startar motorn när jag står redo med två kannor med blandad glykol som jag fyller i sjövattenfiltret och ropar när kannorna är slut så kompisen stänger av motorn. Man bör ju också ta hand om glykolen som kommer ut, tex i en hink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 24 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Kroka: Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast? //Henrik Köp en balja på ex biltema, montera en kulventil i gaveln, anslut en slang. Ställ baljan högre än motorn, pilla av kylslangen från drevet, skjut ihop slangarna se till att de tätar. Fyll baljan med vatten och glykol. I mitt fall 20 l glykol 20 l vatten. Öppna nu kranen låt beredningen rinna ner till motorn, starta motorn låt gå till baljan är tom, stäng av motorn klart. Ligger du i saltvatten ska spola igenom / skölja systemet först med sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 24 Augusti , 2020 32 minuter sedan skrev kossor: pilla av kylslangen från drevet, Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 24 Augusti , 2020 (redigerade) Jag gör så här, startar på tomgång, först kommer sjövattnet, sedan sjövatten blandad med glykolvatten, sen blir det glykolvatten, då slår jag av. Samlar upp det som kommer ut i baljan och lämnar på miljödeponi. OBS: notera Orginal Volvo Penta träpinnen i drevet för att täppa till dräneringshålet. Redigerad 24 Augusti , 2020 av joelfrodin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 24 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev ChristerN: Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...” Och jag utgick från det men det kan ju likaväl vara axel med. Man tänker ofta ut från sin egen modell känner jag ibland. 😂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser