Robertpez 0 Postad 16 Augusti , 2020 Hejsan jag har en Perkins M50 inombordare som motorfästena är monterade på två metallskenor som är bultade med sju bultar vardera på glasfiberhyllor plastade i skrovet. På ena sidan låg alla bultar helt löst. Som om motorn dragit upp hela skenan med bultar så inga gängor är kvar. Jag har försökt känna och titta om det sitter plåt under. Men det verkar vara gängade direkt i glasfibern. Men det är inte skruv, utan bult. Kan det stämma? Hur gör jag enklas för att kunna skruva åt dem? (Kommer inte åt baksidan) Finns det någon form av expanderbult, eller ska jag gå upp en storlek och testa gänga direkt i? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 17 Augusti , 2020 På bilden ser det ut som det är ett spår för en rak skruvmejsel, alltså är det skruvar. Om du skruvar ur en av de kvarvarande skruvarna, hur ser den ut? Även om det är tekniskt möjligt att gänga i glasfiber är det högts osannolikt att tillverkaren valt att göra så då det inte ger någon styrka i gängförbandet. Vanligen plastar man in en plattstång i stål, eller så är det muttrar på undersidan. Bult är en benämning som ofta används felaktigt, den allmänna uppfattningen verkar vara att en bult är en skruv av större dimension. En bult har inga gängor, den är helt slät, och i regel har den inget fäste för något typ av verktyg i änden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robertpez 0 Postad 17 Augusti , 2020 Det är gängor, en gängad bukt med sexkants-skalle. Har lyst och försökt skrapa kanten för att känna om det är metall i hålet. Men verkar inte vara det. Går heller inte att komma åt baksidan. ska jag byta dem mot fransk skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 17 Augusti , 2020 Kan du ta en bild på skruven? Att byta till fransk innan du vet hur infästningen är konstruerad är inte att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robertpez 0 Postad 17 Augusti , 2020 Så här ser skruvarna/bultarna ut. verkar vara fångade direkt i plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 17 Augusti , 2020 Ok, helgängade sexkantskruvar. Och de går inte att skruva tillbaka, för det finns inga gängor i motorbädden. Om du är helt säker på att det inte är muttrar på undersidan ser jag ingen annan utväg än att du borrar upp och gängar för nästa dimension över befintliga skruvars storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev Gripen72: Ok, helgängade sexkantskruvar. Och de går inte att skruva tillbaka, för det finns inga gängor i motorbädden. Om du är helt säker på att det inte är muttrar på undersidan ser jag ingen annan utväg än att du borrar upp och gängar för nästa dimension över befintliga skruvars storlek. Det där skulle inte jag våga göra om jag inte var 100% säker på att det verkligen fanns något att gänga i. Varför lossnade skruvarna till att börja med? Om du inte kan reda ut detta med motorn på plats så måste du lyfta ur den så att du verkligen kan ta reda på hur det ser ut och göra en riktig reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robertpez 0 Postad 17 Augusti , 2020 Jag har ju hela ena sidan som är ”Hel”. Där är gängen i plasten hel och bultarna går att dra åt. Ser även skruvhålen från förra motorfästena. De verkar varit skruvade, fast med mindre skruv. Även dom direkt i bädden. Så bädden gjordes inte specifikt till den här motorn. Ska jag inte göra så då att jag gör exakt likadant, fast med större diameter. Borde ju inte bli sämre? Alternativt köra fransk skruv som kanske sitter bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Augusti , 2020 Glöm fransk skruv, förvisso lite djupare gängor men färre än på maskinskruv. Att skruva i plasten kommer aldrig att hålla över tid, det måste vara inplastat plattgjärn att borra och gänga i. Tittade lite nogrannare på din bild, balkarna i plast verkar vara för brett emellan, sedan har man lagt på någon metall att fästa motorfästerna i likt en hylla, en konstruktion som man brukar avråda från pga. risk för vibrationer, säkert därför saker lossnat för dig. Den ultimata lösningen är att lyfta ur maskinen och plasta upp en ny motorbädd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 18 Augusti , 2020 Jag är fortfarande tveksam till fransk, det fungerar inte superbra i glasfiber. Kan du kolla med en smal magnetplockare om det är stål inplastat i bädden? Om det verkligen inte finns inplastat stål i bädden skulle jag istället för att gänga direkt i glasfibern använda en metod med epoxylimmade pinnskruvar. https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Swedish.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 18 Augusti , 2020 (redigerade) Är motorbädden ihålig och öppen i ena änden? Eller går det att kapa bort ena gaveln, för att kolla detta? Då skulle det kunna gå att sticka in ett rostfritt plattjärn. Ett plattjärn att markera genom glasfiber, ev där nuvarande skruvar sitter, vart hål för borrning och gängning ska vara (i plattjärnet) Så är det bara att dra i rostfria, skruvar med sexkantskallar. Redigerad 18 Augusti , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Augusti , 2020 Många gissningar här. Du måste ta reda på hur det verkligen ser ut och är tänkt att fungera innan du reparerar. För att franska skruv ska fungera så måste man först plasta fast ett rejält trästycke att skruva i (så är det gjort i min båt) men det finns bättre sätt att sätta fast en motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 18 Augusti , 2020 2020-08-17 vid 09:05 skrev Gripen72: På bilden ser det ut som det är ett spår för en rak skruvmejsel, alltså är det skruvar. Om du skruvar ur en av de kvarvarande skruvarna, hur ser den ut? Även om det är tekniskt möjligt att gänga i glasfiber är det högts osannolikt att tillverkaren valt att göra så då det inte ger någon styrka i gängförbandet. Vanligen plastar man in en plattstång i stål, eller så är det muttrar på undersidan. Bult är en benämning som ofta används felaktigt, den allmänna uppfattningen verkar vara att en bult är en skruv av större dimension. En bult har inga gängor, den är helt slät, och i regel har den inget fäste för något typ av verktyg i änden. Vad gäller? Denna text från wikipedia! En bult är en gängad eller ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle.[1][2][3][4] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.[5] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Augusti , 2020 12 minuter sedan skrev vega1959: Vad gäller? Denna text från wikipedia! En bult är en gängad eller ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle.[1][2][3][4] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.[5] Det står fel i Wikipedia. Enligt Svensk standard SS-ISO 2891:2009 så är definitionen på bult: "ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e.d., avsedd att användas utan att undergå plastisk formförändring" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 18 Augusti , 2020 Även denna text är från samma Wikipediasida: ”En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[5]” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser