Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Fattiglapp_

Kasst batteri, skall jag oroa mig?

Rekommendera Poster

Jaha, så fick man användning för sitt medlemskap i Sjöräddningssällskapet (tack för det!). När vi skulle hem i går var allt helt dött i båten. Med sjöräddningens startbooster startade motorn, men dog så fort jag skulle öka varvet och då gick den inte igång igen. Efter bogsering och en natts laddning visar c-tek-laddaren att batteriet är fulladdat, men båten är helt död. Ett nytt batteri (bra att Biltema har söndagsöppet) så funkar allt som det skall.

Frågorna då: båten, och troligen batteriet, är från 2016

* Är det normalt att batteriet inte håller längre? Båten stod nog på land från hösten 2018 till våren 2020, det kan möjligen ha påverkat.

* Finns det anledning att misstänka att något annat orsakat felet? Har inte mycket utrustning i båten (plotter, belysning, vattenpump men inte kylskåp el dyl). Det enda jag märkt innan är att om motorn går på tomgång så sjunker varvtalet när jag ändrar trimvinkeln. Glömde kolla om det försvunnit med nytt batteri. Kan det vara relaterat, och är det anledning till oro?

Motorn är en Mercury 115 efi, också från 2016

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier kan man ju inte se skicket på utifrån. (Jo ibland kan man men då är det i regel kört).

Full spänning vid vila betyder ingenting.

En rimlug gissning är att batteriet tog stryk under de två åren på land. (Utan uppladdningar?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja riktigt hur batteriet sköttes den tiden vet jag inte, om det laddades eller ej. Jag tror och hoppas att batteriet var kass, men vill minimera risken att bli stående igen. Jag föredrar att vara netto-inbetalare till Sjöräddningen 😏

Hade jag sett detta komma om jag haft en Nasa BM-1 eller liknande? Voltmeter räcker ju inte...

 

Tillägg: jag har funderat på detta redan innan det hände, överförsiktig som jag är. En fundering var att skaffa en egen startbooster. Tur att jag inte hade det, för i detta fall hade resultatet blivit att jag startat motorn, kastat loss och kört ut i farleden med familjen i båten, och där hade vi blivit stående mörklagda. Det läget är inte trevligt 😧

Redigerad av Fattiglapp_
Felskrivning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grov gissning är att det är batteriet som är kass. 
Med en Battmeter eller liknande kan du se en massa saker, bara du vet hur du ska läsa av den. 
Oftast är dessa avsedda att mäta en förbrukarbank med avseende på laddning och urladdning men kan iofs även användas till bara ett startbatteri. 
Tex om spänningen stiger normalt när motorn går (batteriet får laddning). 
Spänningen stiger högt, uppåt 15V eller mer (batteriet kortslutet och/eller fel på generatorn).

Mitt tips är att ta med ett extrabatteri som du kan koppla in om det andra knasar sig igen. Knasar det igen så har du något annat fel, men kan förhoppningsvis ta dig hem utan hjälp. 
Funkar allt med ett nytt batteri skulle jag i dina kläder koppla det som ett förbrukarbatteri i höst efter upptag. 
Att motorn dör när du ökar varvtalet talar dock för problem med laddningen. Det är alltid bra att ha med sig en multimeter och allra helst en tångampere-meter. Denna sätter man om tex kabeln från generatorn och kan se om batteriet laddas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Att motorn dog när jag ökade varvtalet då bekymrar mig egentligen inte så mycket, för då var ju batteriet kass (av någon anledning). Den inbyggda voltmetern visade då >14V, så jag gissar att laddningen funkar men det gamla batteriet tog ingen laddning.

Har varit inne på ditt spår med extrabatteri precis som du beskriver, så det lutar åt det. Det är ju tryggt och löses enkelt. Känns bara dumt med ett förbrukningsbatteri när de enda förbrukarna är barnens telefoner, en (1) led-lampa och pumpen till handfatet. Och det enda som användes i går var pumpen för en kort handtvätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mer som att batteriet en gång frusit och blivit kortsluter invändigt över just den natten.

Igen generator orkar ladda ett sånt batteri och går ju knappt ge starthjälp heller.

 

Så jag misstänker att det hela är helt avhjälpt nu med nytt batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...