rool 3 Postad 16 Augusti , 2020 I våras bytte jag limpor och knän i förebyggande syfte, Mercruiser 4.3 MPI. kört hela sommaren utan anmärkning men sista semesterdagen efter att ha marschat 24 knop ca 30 distans så tog den plötsligt in vatten, vilket jag märkte när jag skulle starta dagen efter, bara högg till och orkade inte dra runt. Har tagit komptest och det visade 8bar på en cyl och 12 bar på dom 2 andra... Vad kan jag dra för slutsatser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 16 Augusti , 2020 Kanske läcker det mellan limpa och riser. Annars kan det vara en topplockspackning som har pajat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 Augusti , 2020 Tänkte också först kolla packning mellan raiser och limpa, men just komptestet förbryllade mig....är rädd för att det är toppackning (i bästa fall) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 Augusti , 2020 Vad skall värdet ligga på normalt? tänkte om det kan ha varit vatten eller olja kvar som gjorde den stora diffen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellqvist 32 Postad 16 Augusti , 2020 12 bar är bra och det ska inte skilja mer än ca 10% mellan cylindrarna med högst och lägst värde. Du kan prova att pytsa i lite olja i den cylindern som har lägst kompression och göra om komp.testet, ökar kompressionen då är kolvringarna dåliga och motorn behöver lyftas. I bästa fall klarar du dig med att hona cylindern men troligtvis behöver den borras (då borrar man alla) och byter alla kolvar. Om oljan inte ökar kompressionen så är det troliga en ventil som inte tätar som den ska längre, då klarar man sig ofta med att lyfta toppen och lämna in för renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 16 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev rool: Har tagit komptest och det visade 8bar på en cyl och 12 bar på dom 2 andra... Vad kan jag dra för slutsatser? Problemet är att du tappat halva motorn, den ska ha sex cylindrar i original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 143 Postad 17 Augusti , 2020 10 timmar sedan skrev stensino: Problemet är att du tappat halva motorn, den ska ha sex cylindrar i original. Ja, visst är det förargligt när hästarna rymmer från stallet...🤪 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Augusti , 2020 Haha, roliga herrar 😀😉 det är dock bara ena sidan som tagit in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Augusti , 2020 12 timmar sedan skrev Mellqvist: 12 bar är bra och det ska inte skilja mer än ca 10% mellan cylindrarna med högst och lägst värde. Du kan prova att pytsa i lite olja i den cylindern som har lägst kompression och göra om komp.testet, ökar kompressionen då är kolvringarna dåliga och motorn behöver lyftas. I bästa fall klarar du dig med att hona cylindern men troligtvis behöver den borras (då borrar man alla) och byter alla kolvar. Om oljan inte ökar kompressionen så är det troliga en ventil som inte tätar som den ska längre, då klarar man sig ofta med att lyfta toppen och lämna in för renovering. Inget vatten i oljan så det scenariot utesluter jag nästan.... däremot skall jag testa igen för att se om trycket ändras, om det var olja etc kvar i något lopp... men räknar med att få lyfta ur toppen och kolla om nu packningarna mellan raiser och limpa ser bra ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Augusti , 2020 Jag tog nytt kompprov nu och då ligger värdet på mellan 10-12 bar (10, 11.5 resp 12) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellqvist 32 Postad 17 Augusti , 2020 46 minuter sedan skrev rool: Jag tog nytt kompprov nu och då ligger värdet på mellan 10-12 bar (10, 11.5 resp 12) Fick du resultatet efter att du hade i olja i den dåliga cylindern eller får du det utan att göra något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser