joelabero 0 Postad 3 Juli , 2005 Hej. Har en 2003 Ryds 20 DC med en mercrusier 4,3l 195hk. Motor och båt snudd på ny, inte gått så många tim. För lite kräm...vill ha lite mer. :-) Kan inte ett skvatt om motorer själv. Någon som har några tips på hur jag trimmar? Vad e vettigt att få ut? Är det ngn ide? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 3 Juli , 2005 Din båt borde göra ca 37-40 knop, det er inte så illa. Hur fort hadde du tänkt åka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelabero 0 Postad 3 Juli , 2005 38 knop ska den göra. Har aldrig testat om det stämmer exakt. En 10-15 knop till vore skoj att kunna trycka på med...när man har lite bråttom hem till bryggan. Att det påverkar bränsleförbrukningen har jag klurat ut, men är nog inte intresserad om det riskerar driftsäkerheten i alltför hög grad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 3 Juli , 2005 Ska du upp mot 50 knop, så måste du nog byta till minst en 260Hk eller mera, över 50 knop tror jag blir svårt med den båten. Principen er ju: dubbel hastighet blir fyrdubbelt motstånd i vattnet. Alltså byta motor er nog enda möjlighet vid sådana önskningar. Brukar vara svårt att trimma båtmotorer utan att tumma på säkerheten. Kolla lite på proppar kan ibland göra undervärk typ rostfri. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelabero 0 Postad 3 Juli , 2005 Ok. Inte sugen på att byta ut motorn direkt. Kan man göra ngt vettigt med den jag har? Vad föreslår du för propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 Juli , 2005 Beror lite på utgångsläget vad har du för propp idag? Vad har du för varv vid max? Alltså detta med proppar er lite klurigt, men man kan säga att rostfripropp er det bästa, men också det dyraste.Alu propp duger utmäkt i dom flesta fallen, Propulse o andra komposit/plastproppar kan du glömma. Jag har testat alla tre propparna o alu var den bästa/mest ekonomiska för mig. Rostfria proppen var bäst/högst toppfart men skillnaden var såpass liten att det stora prishoppet blev för stort för mig och toppfarten ökade med ca 1 knop gentemot alu. Med plast proppen tappade jag 5-7 knop gentemot alu proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelabero 0 Postad 4 Juli , 2005 Ok, då börjar vi scanna av propellermarknaden innan vi ger oss på motorn. Tack för tipsen! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 4 Juli , 2005 Såg en sida på från USA som sålde kompressorkit som var anpassade för din båtmotor. Har inte den i huvudet men kan återkomma när jag sitter vid hemdatorn... Hör av dig om det låter intressant. Mvh Thure Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 Juli , 2005 Visst måste det gå att få ut betydligt mer ur en 4,3L motor. Jämför med bilmotorer mm som kan ge betydligt mera. Finns massor av kul på Amerikanska webbsidor om olika trimlösningar, men de kräver förändringar av förgasare-insug, ventiler och kanaler i toppar samt andra typer av avgasgrenrör (typ extractor) Så det blir en del mekande och givetvis mera törstigt. (men kul) :-) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 Juli , 2005 Visst går det att trimma en båtmotor, men som vid trimmning av alla motorer, så måste man byta ganska mycket delar för att alla delarna ska orka med varandra, extra viktigt förstås vid hårda trimningar. Slutnotan på detta kan mycket snabbt överstiga priset av en ny större motor i denna sammanhangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser