Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Augusti , 2020 (redigerade) Ja, naturligtvis är OL overload. Det finns ohmmetrar som visar oändlighetshecknet, den liggande åttan, men vanligtvis visar displayen en etta och långt bort till höger en punkt. Eller är det självklart, jag var tvungen att fotografera tre av alla mina elektriska mätinstrument. Alla är inställda på motstådsmätning, i möjligaste mån mätområdet 0-200 ohm, med oanslutna mätkablar. 1 . oL O.L Det var kanske bättre förr i tiden, då vi hade multimetrar med vridspoleinstrument? Redigerad 17 Augusti , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Augusti , 2020 Vi har ju varit inne och förvirrat ”elektriska nybörjare” tidigare... Vi rekommenderar alla även de utan några kunskaper i el-lära att köpa sig ett elektriskt mätinstrument, en multimeter eller enklare tångamperemeter, att ha ombord, och det är ju förvisso väldigt bra, men för den ovane så gäller det ju att mäta på rätt sätt, mäta rätt storhet, och sedan kunna tolka mätvärdena. Traditionell fordons-el, båt-el är ingen raktetvetenskap, ingenting som betingar ett Nobelpris i fysik, ganska enklet och logiskt, när man väl kommer på hur det funkar och det kan ju ta en stund... Men en HOTO-avdelning där man har en liten kurs, eller så länkar man till Kjell & Co sida, där finns det tips hur man använder sin multimeter, men inget i den artikeln som direkt handlar om dom mättekniska problem som kan uppstå i en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 16 Juni , 2022 Skakar liv i denna tråd igen. Jag har följt era tipps från 2020 och det mesta har varigt rätt. Bland annat var Georg rätt ute när han misstänkte mina förbrukningsbatterier som även används till start. Även fast båda måste ha varit dåliga i 3år så räckte dom ändå till för att med lätthet starta en 7.4L v8 (650cca). Efter jag bytt batterierna i år påverkas inte oljetrycks mätaren eller andra mätare av hög belastning. Oljetrycket står dock på 65-70psi på tomgång. Varm som kall. Närmar sig 75-80 psi vid fullgas. Fler åtgärder. Drog en grov jordkabel från motorn till instrumentpanelens samlings jord. Spänningsfallet vid mätaren är 0,05v både vid hög och låg belastning. (Resultat: Ingen skillnad) Sedan bytte jag oljetrycks givaren. (Resultat: Ingen skillnad) Ny Mätare för att utesluta spänningsreferensen som tippsats om tidigare. Resultat: Ingen skillnad) Provade även att koppla mätaren löst i motorrummet med grova korta kablar till jord, plus och signal på givaren. Resultat: Ingen skillnad) Efter att ha läst lite om chev 454 är 60-80psi oljetryck inget ovanligt men eftersom Penta säger 10-15psi 600rpm varm motor så undrar man lite? I boken står det rek sae 30 Helsyntetisk. Det här har Penta sedan ändrat men troligtvis den oljan dom haft när dom kom fram till 10-15psi. Jag har idag olja från swedol. Q8 Formula truck 7000 15W-40 helsyntetisk. Oljefilter Mann som ska vara en ersättning för Oem filtret. Kollar man på bilderna så ser det ut som att Mann filtret har betydligt färre hål. Vilket skulle kunna betyda högre oljetryck. 2020 nämnde jag att jag hade 40 psi varm motor 600rpm med OEM filter. 2021 troligtvis samma. 2022 60-70psi men utan påverkan av hög strömbelastning. Är min 15W-40 olja tunnare eller tjockare än Sae 30? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 18 Juni , 2022 Hade en Mercruiser 7.4 MPI (454 CBB) såg en liten skillnad mellan olika filter, körde originalfilter alla gånger utan en och då var det skillnad i oljetrycket, tror att det var högre men bara lite, max ett halvkilo. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser