Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Nixon

Ekolod

Rekommendera Poster

Skulle behöva få tips på ett bra ekolod till min Buster XL. Jag har redan Buster Q Fishfinder men då den tappar

kontakt ganska snabbt vid ökande fart så tänkte jag montera in ett som klarar av att läsa av djupet vid 20-25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Är det akterspegelgivare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nixon:

Skulle behöva få tips på ett bra ekolod till min Buster XL. Jag har redan Buster Q Fishfinder men då den tappar

kontakt ganska snabbt vid ökande fart så tänkte jag montera in ett som klarar av att läsa av djupet vid 20-25 knop.

Lycka till!

Det kanske finns sådana ekolod som ger rätt värden även i dom hastigheterna, men lita inte på att du finner något ekolod som gör det, iallafall inte till överkomligt pris.
 

Denna fråga har diskuterats flera gånger de senaste åren och det tycks vara väldigt vanligt att ekoloden visar osäkra värden i farter över 10-15 knop. Jag har själv samma erfarenhet och då har jag två olika med akterspegelsgivare, ibland kompletterar de varandra, ibland visar båda galet.

Men handen på hjärtat, behöver du veta djupet när du kör så snabbt? När du kör i 20-25 knop håller du dig väl i en utmärkt farled eller är på kända vatten?
 

Men du kan förbättra prestandan på ditt nuvarande ekolod genom att hålla givaren ren från alger och havstulpaner, samt innan sjösättning se till att den är rätt monterad och justerad.
 

Min Garmin och min Northstar (Navman) har båda inställningen ”förflyttning” som då enligt instruktionsboken iallafall skall ge bättre signal under gång. Man kan ju också experimentera med förstärkningen och prova olika frekvenser, eller multifrekvenser.

 

Sedan vet jag att olika vattenförhållanden kan påverka ekolodets prestanda, det kan vara olika temperaturskillnader i vattnet och olika salthalt.

 

Sedan säger ju miljövänner och naturvårdsmyndigheter att man inte skall använda ekolodet under gång, då man förorenar havets ljudmiljön och stressar fiskar och havslevande däggdjur som då kan höra ekolodets signaler... Det kanske är så, men jag ser tydligt att man i Kosterskärgården oftare får sälbesök med ekolodet påslaget än när det är avstängt.

Men det kan bero på killen med hundarna, klockan och salivutsöndringen, Pavlov, en betingad reflex hos sälarna, när de hör ett ekolod vet dom att dom får sill av skepparna på sälsafaribåtarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_G, ja det är en akterspegelgivare.

 

Ok, då vet jag vad som gäller. Tack för ditt svar Georg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är inget fel på ekoloden, det är placeringen. Det bildas bubblor och annat sprut kring givaren vid akterspegelsmontage när man kommer upp i fart. Hade samma problem på en styrpulpetare tills jag flyttade in givaren bredvid tanken i akterfacket. Samma givare sattes i en klick Sica och funkar fortfarande i alla farter. Problemet för TS är väl aluminiumskrovet men i plastskrov funkar det utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nixon:

M_G, ja det är en akterspegelgivare.

 

Ok, då vet jag vad som gäller. Tack för ditt svar Georg.

Ingen orsak, som sagts egen erfarenhet och flera tidigare diskussioner bakom mitt svar.

41 minuter sedan skrev Rascal:

Min erfarenhet är att det är inget fel på ekoloden, det är placeringen. Det bildas bubblor och annat sprut kring givaren vid akterspegelsmontage när man kommer upp i fart. Hade samma problem på en styrpulpetare tills jag flyttade in givaren bredvid tanken i akterfacket. Samma givare sattes i en klick Sica och funkar fortfarande i alla farter. Problemet för TS är väl aluminiumskrovet men i plastskrov funkar det utmärkt.

Så är det med stor sannolikhet. Placeringen kan vara olycklig då lufts sugs ned under givaren. Det kan även bildas vattenvirvlar som stör.

Jag vet också att det funkar bra att ha en akterspegelgivare fastkletad i Sikaflex inne i skrovet, på en plastbåt med enkellaminat. Men känsligheten försämrades vilket märktes i Kosterfjorden där det inte gick att mäta i djuphålorna på 2-300 meters djup, vilket för min det inte spelade någon roll.

Och då kan jag väl nämna att jag satte på en stävskena på båten som hamnade på utsidan under givaren, och efter det visade ekolodet ett djup på 10-20 cm, eller ingenting alls... men fungerade bra igen när givaren flyttades en bit. Detta var i förra båten.

 

Tidigare när vi diskuterat detta har det föreslagits olika typer av ”stänkskärmar” som man kunde tillverka av kluvna avloppsrör av PVC eller liknande, men jag minns inte om det blev någon återkoppling om detta fungerade. Man kan ju söka på denna webbplatsen sökfunktion, men det kan vara svårt ibland att finna det man söker.
 

Nu vet jag inte hur trådskaparens installation ser ut, men möjligen kan man ju flytta givaren nedåt eller sidledes till ett gynnsammare ställe på akterspegeln.

Trådskaparen kan ju ta med en kompis och låta denna köra båten medan trådskaparen hänger över akterspegeln för att se vad som händer där.

 

Sedan kan jag väl nämna att jag på mitt Garminekolod (kombinationsinstrument, med plotter och ekolod) Fick väldigt konstiga och osäkra värden, det var bortåt 300 och 500 meter djupt, och då var jag inte ens i närheten av Kosterfjorden eller annat djupt ställe, det andra ekolodet visade djup mellan fem och tio meter. Det var givaren som vinklats rakt bakåt... nu har ja badat, och lodet visar rätt djup igen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...