Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Proddan

Volvo Penta 5,7 GXI-F 2005 börjar blöddra och gå dåligt utan kraft

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min Penta 5,7 liter Gxi-F 2005. Jag var ute och körde och motorn gick som den ska men efter att stannat till och vände båten för att dra på igen så började den blöddra och ett väsande ljud uppstår och motorn lägger av. Vid återstart vilket funkar så är tomgången ojämn och motorn dör efter ett väsande ljud. Går ej att gasa över huvudtaget utan att motorn efter ett väsande ljud dör. Ingen extra rökbildning från motorn uppstår. Pga av hög belastning och begränsningar hos marinor och varv så undrar jag om det finns någon kunnig själ som mot ersättning kan felsöka åt mig alternativt lösa mitt problem med kort vasel eller komma med tips som underlättar felsökningen så jag vet vad jag ska göra. Båten står på trailer i Köping just nu!

Tack på förhand

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det väsande ljudet kommer av att tomgångsställmotorn försöker höja tomgången. Motorn får förmodligen inget bränsle. När du vrider på tändningen ska bränslepumparna gå en liten stund. Om du lossar anslutningskontakten på en pump i taget och vrider på tändningen kan du höra om någon pump inte fungerar. Om du hör ljud från båda kan du kolla att bränslefiltret inte har lossnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rollen! Tack för ditt inspel, bränslepunparna låter, jag söker verktyg för att kolla trycket så det är ok, bränsle regulatorn kan ju också vara en felkälla men jag kan inte kolla kolla funktionen på den! Kanske blir tvingad att köpa ny för att utesluta den! Tomgångsställ motorn jobbar i alla fall. Jag har testade ta bort anslutning på trottelindikatorn för att utesluta den och då får jag tomgång men kan inte gasa, det verkar vara som du säger  att den inte får bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en väldigt vanlig orsak på din motor. Fixa själv en för några veckor sen.

Killen på videon har flera videor exakt hur du går tillväga👍

 

Flottören och nålventilen som sitter under nr15 skulle kunna få motorn att gå liknande om den fastnat väldigt öppet. Du skulle dock se massa bensin i vattnet runt drevet. Det gäller även bränsle tryckregulatorn. Båda dom komponenterna läcker bensin in i insuget. Regulatorn har dock ett filter som kan bli täppt,(lätt att kolla). 
 

Min gissning hamnar ändå på det första jag skrev med färg i pumpenheten 👍

0F55E549-0988-452F-94F7-880455CCC74E.png

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...