Proddan 0 Postad 14 Augusti , 2020 Hej! Jag har ett problem med min Penta 5,7 liter GXI-F 2005. Jag var ute och körde och motorn gick som den ska men efter att stannat till och vände båten för att dra på igen så började den blöddra och ett väsande ljud uppstår varpå motorn lägger av. Vid återstart vilket funkar så är tomgången ojämn och motorn dör efter ett väsande ljud. Går ej att gasa över huvud taget. Jag har svårt att få hjälp just nu pga av överbelastade båtmekaniker och varv och jag undrar om det finns någon kunnig i Mälardalen som mot betalning kan hjälpa mig med felsökning med kort varsel alternativt kan komma med tips på vad det kan vara för fel. Jag och en polare har försökt felsöka själva och får den att gå på tomgång om vi kopplar ur trottel givaren som vi misstänkt kan ha knasat. Det går jämnt och fint på tomgång med den urkopplad och det går att rusa motorn när den är kall. Blir den varm dör den och här har vi strandat! Tack på förhand Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser