petsik 0 Postad 14 Augusti , 2020 Hej, Är i köptankar på Flipper 670 med Verado 250 från 2015. På Verado motorerna (raka 6:orna) tar man ut mycket effekt ur en liten cylindervolym. Riskerar man kortare livslängd på dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 14 Augusti , 2020 7 timmar sedan skrev petsik: Hej, Är i köptankar på Flipper 670 med Verado 250 från 2015. På Verado motorerna (raka 6:orna) tar man ut mycket effekt ur en liten cylindervolym. Riskerar man kortare livslängd på dessa? Ja, det stämmer. Verado motorerna följer bilindustrins downsizeing trend. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Augusti , 2020 7 timmar sedan skrev petsik: Hej, Är i köptankar på Flipper 670 med Verado 250 från 2015. På Verado motorerna (raka 6:orna) tar man ut mycket effekt ur en liten cylindervolym. Riskerar man kortare livslängd på dessa? De tar ut 400 hk ur samma cylindervolym så då borde 250 hk vara safe.....😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 14 Augusti , 2020 (redigerade) Mercury verkar ha ändrat sig. de nya Verado 2019- är v6or och V8or med större slagvolym. de tidigare använder kompressor för att kompensera den lilla slagvolymen. vad jag hört/läst är de tidiga verado modellerna (med kompressor) törstiga och dyra att reparera och serva. Livslängden är troligen sämre än för motorer utan kompressor. På plussidan har jag hört att de går mjukt, tyst och har massor av kraft. Men jag skulle inte själv vilja ha en sådan. de nya däremot (v8orna) skulle nog vara mitt förstahandsval om jag skulle köpa en ny utombordare idag. Stor slagvolym och båt är en bra kombo, downsizing funkar knappt på bilar och verkligen inte bra på en båt Redigerad 14 Augusti , 2020 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petsik 0 Postad 15 Augusti , 2020 När man ökar farten vibrerar motorn kring 3000 rpm, för att sedan gå jämnt på högre varv. Är det normalt? Ska den bara göra 22 knop på 4000 rpm? Toppvarv drygt 5500. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 15 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev petsik: När man ökar farten vibrerar motorn kring 3000 rpm, för att sedan gå jämnt på högre varv. Är det normalt? Ska den bara göra 22 knop på 4000 rpm? Toppvarv drygt 5500. Vad var maxfart vid WOT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev petsik: När man ökar farten vibrerar motorn kring 3000 rpm, för att sedan gå jämnt på högre varv. Är det normalt? Ska den bara göra 22 knop på 4000 rpm? Toppvarv drygt 5500. Vad har du för fart på 3000 rpm Om du är precis på gränsen till planing då kan det vara förklaringen eftersom det är en stor påfrestning. En personlig åsikt är att man bör ha en rimlig marchfart runt 3500 på en bensinmotor. Det brukar ge bra bränsleekonomi. därmed låter 4000 rpm och 22 knop inte helt optimalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petsik 0 Postad 15 Augusti , 2020 Vid 3000 var före planing, så där ligger man ju aldrig, men det borde inte vibrera i en rak 6:a tycker jag.(?) Maxfart en kollade jag inte, men inte var det 40 knop. Det var en provkörning före ett ev köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 Augusti , 2020 2 timmar sedan skrev petsik: Vid 3000 var före planing, så där ligger man ju aldrig, men det borde inte vibrera i en rak 6:a tycker jag.(?) Maxfart en kollade jag inte, men inte var det 40 knop. Det var en provkörning före ett ev köp. är inte insatt i 670 med den motorn men nått verkar galet. jag hade en 640 dc tidigare med 150 hk fourstroke. Där låg jag i ca 30 knop vid 4000rpm. Tycker att du borde kunna vänta dig något liknade på en 670 med 200hk - har nuvarande ägare bytt propeller el. kanske propellern är skadad ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser