08sthlm 10 Postad 14 Augusti , 2020 Hej, vad är det för skillnad på de två förutom att Bravo III är duo propp. Är det ena bättre än det andra? Och varför 🙂 Mvh Dan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 14 Augusti , 2020 Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 19 Augusti , 2020 (redigerade) 2020-08-14 vid 22:20 skrev Kane: Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter? Utveckla gärna? Jag är ute efter en båt typ som ofta har samma typ av motor (MPI 7,4L 310hk) då med olika drev, vanligtvis bravo II eller III. Redigerad 19 Augusti , 2020 av 08sthlm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 19 Augusti , 2020 Är det en motor => Bravo III pga duoproppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 19 Augusti , 2020 (redigerade) Tack för svar, de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på. Redigerad 19 Augusti , 2020 av 08sthlm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 19 Augusti , 2020 33 minuter sedan skrev 08sthlm: Tack för svar, de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på. provkör och jämför om du kan. Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn. Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 19 Augusti , 2020 7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: provkör och jämför om du kan. Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn. Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött. Tack Johan 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 20 Augusti , 2020 Jämför jag Bravo3 mot VP290 singelprop som jag hade tidigare är manövreringen i lågfart betydligt bättre med Bravo3. Upplevs ge bättre grepp vid acceleration också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 20 Augusti , 2020 (redigerade) Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta. Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill! Redigerad 20 Augusti , 2020 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 20 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev Olleman82: Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta. Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill! Helt korrekt. Håller bättre samt billigare. Jag har ju över 350 Hk i min bigblock och kör med Bravo 2 utan problem. Bravo 1 kom som efterval till smallblock (5.7L) istället för Alpha One Gen II. Ang Mercathode så har jag det. Enkelt att eftermontera på samtliga Bravo drev. Dock så är ju Bravo 3 utrustad med duopropp som gör att båten går rakare vid lägre farter. Men enkelt löst till Bravo 2, jag kör fyrbladig rostfri propeller. Sänker lite toppfart men greppet är grymt och man får lite mindre slingrande vid lägre farter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
08sthlm 10 Postad 21 Augusti , 2020 Tack för era inspel 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 21 Augusti , 2020 Jänkarna på baylinerclubben. Anser att Bravo 2 är det bättre drevet. Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 64 Postad 21 Augusti , 2020 Bravo finns i olika övre del av drivhuset - dvs std x och XR det er storleken på kugghjulen som styr detta. Och hur mycket vrid dom räcker med. "The X drive features net forged upper gears with heavier floors along with heavier bearings, input yoke and u-joints. X drives are rated for 525 foot pounds of torque. " Sen nedre delen av drevet: Bravo 1 har utväxling på 1.36, 1.5 och 1,65 med størsta propeller på ca 16" dvs X dimension är lägre. Dvs att dette undervattenshus är kort. Bra för snabba båtar Bravo 2 är för två motorar med lägra rotasionshastighet har plats för större propellrar 20" och utväxling til 2.2. Bra för tyngre båtar, flera drev. Upp till 55 mph. Mycket längre undervattenshus - ca 3 tummer lengre ner i vattnet Bravo 3 år dual prop, med samme som Bravo 2 mhp utväxling och stora proppar. Lite imellan, med 1.5 tills 2.43 i utväxling. Men för single installation ochså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser