EngeMickman 0 Postad 14 Augusti , 2020 (redigerade) Hej! Jag har införskaffat en Ockelbo dc 21 med vp 5.7Gsi motor och dp-sm drev. Jag har tänkt byta olja i drevet och har förstått att man ska pumpa in oljan via avtappningspluggen som sitter bakom propellrarna tills det kommer olja ur nivåpluggen som sitter bakom kåpan över växelreglaget. Jag har sökt men inte kommit fram till dels vad jag behöver för adapter som passar till oljepluggen, dels vilken handpump som passar både till 1-liters oljeflaskor samt adaptern? Vore jättebra om nån kunde länka till vad som behövs för oljebyte på mitt drev. Det går kanske att fylla uppifrån oxå? Mvh Micke Redigerad 14 Augusti , 2020 av EngeMickman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mani-32_Hilda 19 Postad 14 Augusti , 2020 Det hittar du på drev.se https://www.drev.se/mercruiser/drevoljavaxelhusolja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EngeMickman 0 Postad 14 Augusti , 2020 10 minuter sedan skrev Mani-32_Hilda: Det hittar du på drev.se https://www.drev.se/mercruiser/drevoljavaxelhusolja Fast det står ju inget om att den passar Volvo penta? Och jag tror inte adaptern till pumpen passar Dp-sm drev med oljepluggen bakom propellrarna? Eller gör den det? Har någon exakt det drev som jag har som kan bekräfta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Augusti , 2020 Du fyller via övre pluggen och inte underifrån. Ta bort oljestickan när du fyller. Det går också att fylla via oljestickan men det tar en jäkla tid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 Augusti , 2020 Man behöver inte fylla drevet underifrån. Använder man en sån här påfyllare fyller man i nivåpluggen, och slipper slabba med olja som man gör när man fyller underfrån. Finns att köpa lite i vissa båttillbehörsbutiker, eller att beställa från skruvat.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EngeMickman 0 Postad 14 Augusti , 2020 2 minuter sedan skrev Gelis: Du fyller via övre pluggen och inte underifrån. Ta bort oljestickan när du fyller. Det går också att fylla via oljestickan men det tar en jäkla tid Ok, tack för svar! Då kanske det går oxå. Läste bara i en rep handbok att det skulle fyllas underifrån på dp-s drevet. Något särskilt att tänka på när man fyller uppifrån för att bli av med ev luft? Tilta drevet på nåt visst sätt eller annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Augusti , 2020 (redigerade) @EngeMickmanStopp nu!!!! Du skriver i rubriken 290 drev men nu blev det DP-S drev, en jäkla skillnad. Är ju inte ens i närheten av lika drev. Är det ett DP-S drev glöm vad jag skrev i så fall. Redigerad 14 Augusti , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EngeMickman 0 Postad 14 Augusti , 2020 1 minut sedan skrev Gelis: Stopp nu!!!! Du skriver i rubriken 290 drev men nu blev det DP-S drev, en jäkla skillnad. Är ju inte ens i närheten av lika drev. Är det ett DP-S drev glöm vad jag skrev i så fall. Ok, nybörjare på detta.. trodde det var olika varianter av 290 drev. Men tydligen är dp-sm ett helt eget drev. Hursomhelst så står det dp-sm i instruktionsboken. Ursäkta felskrivningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 16 Augusti , 2020 Jag har bytt olja på flera vp drev med en sån handpump. Gängan har alltid passat i oljepluggens hål. Fick klippa av vingarna på änden en gång, då hålet satt långt in så dom gick emot någon kant. Det är nog någon standard. Annars hade nog drev.se haft massor adaptrar tydligt uppmärkta👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 16 Augusti , 2020 När Volvo Penta tog över OMC Motor och drevtillverkning använde man gammal OMC- litteratur när man gjorde sina första instruktions och verkstadshandböcker. Det är därför det står att man ska fylla dreven underifrån. De gamla OMC- cobradreven hade en helt annan konstuktion invändigt, med en liten oljekanal mellan övre och undre växel. Då var tvungen att fylla underifrån för att undvika luftfickor i drevet, på samma sätt som i Mercruiserdreven. Det stod också att man skulle limma bälgarna, men det tog man bort i senare publikationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EngeMickman 0 Postad 16 Augusti , 2020 40 minuter sedan skrev Rollen: När Volvo Penta tog över OMC Motor och drevtillverkning använde man gammal OMC- litteratur när man gjorde sina första instruktions och verkstadshandböcker. Det är därför det står att man ska fylla dreven underifrån. De gamla OMC- cobradreven hade en helt annan konstuktion invändigt, med en liten oljekanal mellan övre och undre växel. Då var tvungen att fylla underifrån för att undvika luftfickor i drevet, på samma sätt som i Mercruiserdreven. Det stod också att man skulle limma bälgarna, men det tog man bort i senare publikationer. Ok, jag har köpt en clymer verkstadshandbok (samma som haynes böcker). Tycker de borde ha rätt info men det kanske går bra att fylla uppifrån ändå. Hittade dock en adapter för 180 kr som jag beställt så får man se om den passar när båten kommer upp ur vattnet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 23 Augusti , 2020 Om du vill spara hjärtat från en svår chock, åk till närmaste Swedol och köp en 20 l dunk till drevet. Har haft ett SX drev och det ska ha 75-90 helsyntetolja, VP vrider sig i skrattkramp för varje flaska de får sålt till ockerpriser runt 250 kr/l. Tror du hamnar runt 75 - 80 kr/l på Swedol och det är viktigt att det blir rätt olja...tro mig, någon före mig fyllde fel och det drevet tvärnöp med maskin på 3900 varv. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EngeMickman 0 Postad 23 Augusti , 2020 9 timmar sedan skrev Seahunter: Om du vill spara hjärtat från en svår chock, åk till närmaste Swedol och köp en 20 l dunk till drevet. Har haft ett SX drev och det ska ha 75-90 helsyntetolja, VP vrider sig i skrattkramp för varje flaska de får sålt till ockerpriser runt 250 kr/l. Tror du hamnar runt 75 - 80 kr/l på Swedol och det är viktigt att det blir rätt olja...tro mig, någon före mig fyllde fel och det drevet tvärnöp med maskin på 3900 varv. Mvh Andréas Nä, jag har inte köpt VP olja utan köpte 75w-90 helsyntet av annat fabrikat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser