Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Freez

Smartcraft, förbrukning verklig data eller beräknad?

Rekommendera Poster

Har kört några för mig längre sträckor i veckan totalt ca 100 nm. Inser till min förvåning att Smartcraft datan gällande bränsleförbrukning inte stämmer. Vid ett tillfälle börjar jag med full tank 150 liter, efter turen säger förbrukningsmätaren att jag konsumerat 95 liter medans tankmätaren säger att det är 24 liter kvar i tanken🤔. Diff 31 liter! Mätaren för liter/h har känts rimligt under gång.

Jag har inbillat mig att Smartcraften jobbar med verkliga värden via flödesmätare och givare i tanken, men är det så att den istället bara beräknar förbrukning baserat på andra data tex varvtal? Har även provat kalibrera tanken enligt manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka upp båten och få svar på om förbrukningsmätare eller tankmätare är att lita på. Båttankar kan ha udda former som gör tankmätarna onoggranna och tankmätarna i sig är inga precisionsinstrument.

På min Yamaha är förbrukningsmätningen inom några % från verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig brukar också tankmätaren skilja sisådär 30 liter beroende på hur båten är vinklad. Den är ju dock enklare att hålla koll på än flödesmätaren även om denna torde vara mer exakt. Man får nog antingen räkna lite själv eller ha god marginal...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...