jsoderberg 0 Postad 13 Augusti , 2020 Hej! Om man behöver besikta en stålbåt i Dalarna, var vänder man sig då? Andra värdefulla tips när det gäller köp och underhåll av stålbåt önskas. Finns redan någon bra tråd kring detta kanske? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 Augusti , 2020 Hejsan! Det finns en duktig besiktningsman som heter Donald Rybbe. Har tycks ha en viss förkärlek till båtar av metall. Här är en artikel som han skrivit, det finns kontaktuppgifter på slutet. Du kan ju alltid inleda med en e-postkonsultation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 13 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Hejsan! Det finns en duktig besiktningsman som heter Donald Rybbe. Har tycks ha en viss förkärlek till båtar av metall. Här är en artikel som han skrivit, det finns kontaktuppgifter på slutet. Du kan ju alltid inleda med en e-postkonsultation. Nja, duktig är inte mitt omdöme om Ronald Rybbe. Har iofs bara anlitat honom en gång 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 14 Augusti , 2020 (redigerade) Som gammal fd Scampi-seglare har jag läst många artiklar i båttidningen Segling och inlägg i Scampi bladet (osäker på korrekta namn på publikationerna) skrivna av Rybbe. Har lyssnat på ett föredrag av Rybbe i Göteborg, troligen arrat av Scampi-väst. Han har lång segelbåtserfarenhet och har skrivit bra artiklar som jag anammat (bla enklare segling typ val av vinschar, skotskenor osv). Har ej engagerat honom vid besiktning pga avståndet på 50 landmil. Läs hans varning angående risken med rostproblem i länken som @Georg_Ohm postade, har läst om andra köpare av järnbåtar (i syd europa) som åkt på oväntade kostnader för att fixa rostskador. En klubbkompis tillverkade en segelbåt enligt konstens alla regler men den seglade inte så snabbt. ”Ensamseglaren” Milo har väl låtit bygga en stålbåt och seglat runt i olika världsdelar så rätt byggd är en ”järnbåt” säkert bra men fundera på Rybbes erfarenheter av amatörbyggen och dess risker. Låter som att en säker besiktning av metallskrov kan bli kostsamt. Redigerad 14 Augusti , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 14 Augusti , 2020 Vill bra flika in att det sedan en längre tid tillbaka finns instrument för att mäta plåtens tjocklek som inte kräver att färgen avlägsnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Augusti , 2020 19 timmar sedan skrev jsoderberg: Hej! Om man behöver besikta en stålbåt i Dalarna, var vänder man sig då? Andra värdefulla tips när det gäller köp och underhåll av stålbåt önskas. Finns redan någon bra tråd kring detta kanske? /Johan Finns en kille som heter Johan Sandin, bor i Leksand som är auktoriserad via båtbesiktningsföreningen. https://www.batbesiktningsmannen.org/ Han har besiktat Leksands gamla ångbåtsflotta bland annat. Du kan söka via länken jag lagt ut. Lycka till // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 Augusti , 2020 7 timmar sedan skrev skippeer: Som gammal fd Scampi-seglare har jag läst många artiklar i båttidningen Segling och inlägg i Scampi bladet (osäker på korrekta namn på publikationerna) skrivna av Rybbe. Har lyssnat på ett föredrag av Rybbe i Göteborg, troligen arrat av Scampi-väst. Han har lång segelbåtserfarenhet och har skrivit bra artiklar som jag anammat (bla enklare segling typ val av vinschar, skotskenor osv). Har ej engagerat honom vid besiktning pga avståndet på 50 landmil. Läs hans varning angående risken med rostproblem i länken som @Georg_Ohm postade, har läst om andra köpare av järnbåtar (i syd europa) som åkt på oväntade kostnader för att fixa rostskador. En klubbkompis tillverkade en segelbåt enligt konstens alla regler men den seglade inte så snabbt. ”Ensamseglaren” Milo har väl låtit bygga en stålbåt och seglat runt i olika världsdelar så rätt byggd är en ”järnbåt” säkert bra men fundera på Rybbes erfarenheter av amatörbyggen och dess risker. Låter som att en säker besiktning av metallskrov kan bli kostsamt. Jag tycker Rybbes artikel är litet cyniskt underhållande att läsa, därför länkade jag in den. Även jag har sett ett och annat missfoster till ”plåtbåt” både under segel och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser