Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
JoLind

Mercury 70hk spottar vatten på fel ställe

Rekommendera Poster

Hej, har en Mercury 2-takt från tidigt 90-tal som spottar vatten baktill, alldeles nära tändstiften. Under plastkåpan alltså. Min känsla är att det är fel och även de mer kunniga jag talat med håller med. Till saken hör att larmet går efter ca 5 min körning så jag gissar att det har med kylningen att göra. Ordinarie skvallerstråle skvalar bra. Nån som har likande erfarenhet eller bara en kvalificerad gissning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa locket 34 ta ur termostaten 31 och gör rent poppeten och grejorna runt denna  så att den löper fritt. Membranet 27 är antagligen anledningen till att det sprutar så byt detta. Gör rent ordentligt  så att grejorna lirar. Du ser nog ganska bra själv vad som behöver göras och vilka packningar som behöver bytas. Sprängskissen avser 70 hp 1989. Troligen stämmer detaljnumren även med din motor, men ingen garanti. Termostaten kan du testa i en kastull. Skall öppna och stänga med en jämn rörelse vid 60 C. Men, med tanke på att du har kylproblem är det en bra idé att stoppa i en ny. De är förbrukningsvara.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1989/70hp/10704129d/cylinder-block-and-crankcase

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev guestsson:

Lossa locket 34 ta ur termostaten 31 och gör rent poppeten och grejorna runt denna  så att den löper fritt. Membranet 27 är antagligen anledningen till att det sprutar så byt detta. Gör rent ordentligt  så att grejorna lirar. Du ser nog ganska bra själv vad som behöver göras och vilka packningar som behöver bytas. Sprängskissen avser 70 hp 1989. Troligen stämmer detaljnumren även med din motor, men ingen garanti. Termostaten kan du testa i en kastull. Skall öppna och stänga med en jämn rörelse vid 60 C. Men, med tanke på att du har kylproblem är det en bra idé att stoppa i en ny. De är förbrukningsvara.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1989/70hp/10704129d/cylinder-block-and-crankcase

 

Stort tack! Det blir meka i helgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på dina temperaturproblem kan det vara bra att känna till att termostaten hanterar kylningen upp till ca 2000 rpm, där någonstans är trycket från vattenpumpen/impellern tillräckligt stort för poppetventilen att börja öppna. Högre upp i varvtal tar poppeten helt över kylningen. Om du renoverar termostat och poppet kommer säkert dina temperatur problem att lösa sig. Om inte så byt impeller. BTW så är termostaten inte så exakt, utan den öppnar vid ca 60 C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: köpte ny termostatsats inkl packningar samt poppet-membran. Lossade 3 bultar till termostatkåpan utan problem. Bult 4 o 5 satt något jävulskt. Lyckades spräcka en hylsa och runddra bultarna förstås. Nästa steg - värme, hammare och svetstång, och svordomar. Hjälpte föga. Nytt försök med pinnsvets och mutter. Gick bra på bult 4 men den sista var fördömd. Drog av skallen och stod med ett omöjligt uppdrag. Fick då tips om svinpitt. (ANVÄND ALDRIG DESSA!) Naturligtvis drog jag av den i bulten så jag nu stod med bult förstärkt med härdat stål. Nåväl, nya tag med svindyr coboltborr och låga varv. Gick åt 2 borr och ett j-a tålamod. Men det gick! Borrade ut helt och sen gängtapp och helicoil och idag kunde jag dra i den sista bulten i nya gängor! Och inte en droppe vatten sprutar/läcker!

 

Tack för tips och hade jag vetat om hela processen vete tusan om jag inte sålt båten : )

 

Nästa projekt är att lossa flottörhusen och förhoppningsvis hitta lite gegga där som gör att motorn går lite knackigt och ibland lägger av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig, men trist att det blev så mycket jobb. Termostaten ska servas regelbundet. Poppeten också men något mindre ofta. Detta finns tyvärr oftast inte med i serviceschemat. Alla gängor jag lossar smörjer jag med marinfett. Har man en gång gjort det, så fastnar de aldrig igen. 

 

Flottörhuset brukar inte vara några problem att öppna, men t.ex. munstycken kan sitta som attan och är lätta att dra sönder, så använd bara verktyg som passar bra till ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JoLind:

Uppdatering: köpte ny termostatsats inkl packningar samt poppet-membran. Lossade 3 bultar till termostatkåpan utan problem. Bult 4 o 5 satt något jävulskt. Lyckades spräcka en hylsa och runddra bultarna förstås. Nästa steg - värme, hammare och svetstång, och svordomar. Hjälpte föga. Nytt försök med pinnsvets och mutter. Gick bra på bult 4 men den sista var fördömd. Drog av skallen och stod med ett omöjligt uppdrag. Fick då tips om svinpitt. (ANVÄND ALDRIG DESSA!) Naturligtvis drog jag av den i bulten så jag nu stod med bult förstärkt med härdat stål. Nåväl, nya tag med svindyr coboltborr och låga varv. Gick åt 2 borr och ett j-a tålamod. Men det gick! Borrade ut helt och sen gängtapp och helicoil och idag kunde jag dra i den sista bulten i nya gängor! Och inte en droppe vatten sprutar/läcker!

 

Tack för tips och hade jag vetat om hela processen vete tusan om jag inte sålt båten : )

 

Nästa projekt är att lossa flottörhusen och förhoppningsvis hitta lite gegga där som gör att motorn går lite knackigt och ibland lägger av.

Brukar bli så när folk drar dit galvade bult i alu och zinkgjute. Men du drog väl dit obehandlat nu eller  rostfritt ? Annars är det samma process nästa gång.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfria skruvar fastnar precis lika bra i aluminium som skruvar av annat material, man måste smörja gängorna vid montering. Ännu hårdare fastnar de om skruvförbandet består av en rostfri insatsgänga, utan smörjning är risken överhängande att insatsgängan trasas sönder vid demontering av skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...