eddman 1 Postad 12 Augusti , 2020 Jaha, idag fick man bli bogserad i hamn. Jag söker lite tips från er med erfarenhet av 290DP drev som krånglar. Min båt är en 3 ton planande båt med en ad41 på 200hästsr som går fint. Jag har kört rätt mkt i sommar och allt har funkat bra tills idag. Det som hände var att vi lämnade hamnen, lät motorn gå varm på 1200 varv o sedan upp i plan i 23 knop (3100) varv. sedan efter en sjömil så märker jag att båten tappar fart (kändes typ som att propellern slutade driva) så jag lade snabb friläge och motorn tuffade på men jag kunde inte lägga i framåtväxeln, kunde dock lägga o backen som verkade funka som vanligt. Bogserad in i hamn av en vänlig själ. När motorn var av provade jag att dra växelspaken lite längre bakåt o sedan tillbaka till friläge sedan kunde jag dra växelspaken framåt igen. Funderade på att prova lägga i framåtväxel medan jag var förtöjd men vågade inte riktigt då peken på båten ligger lite nära bryggan. Så har ni några tankar på vad som kan vara felet? Den gamla ägaren uppgav att han under förra året hade bytt konan i drevet o packat om det (själv) så konan bör väl vara OK men samtidigt så har det känts lite väl "mjukt" när jag har lagt i framväxel under säsongen, nästan "elektronisk" medan backen gått i med en klassisk donk. Har förstått att detta kan vara en indikation på sliten kona. Några tankar eller tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 12 Augusti , 2020 14 minuter sedan skrev eddman: Den gamla ägaren uppgav att han under förra året hade bytt konan i drevet o packat om det (själv) så konan bör väl vara OK men samtidigt så har det känts lite väl "mjukt" när jag har lagt i framväxel under säsongen, nästan "elektronisk" medan backen gått i med en klassisk donk. Har förstått att detta kan vara en indikation på sliten kona. Helt klart sliten kona, klassiskt symtom. Om det sedan är orsaken till ditt akuta problem vet jag inte, men det ligger ju nära till hands att misstänka det. Hur var klonket när du köpte båten? Har det gradvis blivit sämre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddman 1 Postad 12 Augusti , 2020 ja det är en bra fråga, jag minns inte riktigt tyvärr. men man undrar ju då hur en ny kona kan slitas ut på kanske 50 timmars körning!? han kan ju ha gjort något fel så klsrt eftersom han gjorde det själv...alyernativt ngt annst fel på drevet som gör att det sliter snabbt. det har iaf inte varit någon fördröjning eller slirande när jag lagt i framåtväxel som många säger att de upplever vid sliten kona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 13 Augusti , 2020 När man byter till den nya typen av kona måste man även byta glidskon som är av en annan typ. Man måste också shimsa glidskon när man monterat ihop drevet. Kanske har han missat något där. Eller så kanske han har monterat en begagnad kona . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddman 1 Postad 13 Augusti , 2020 okej, jag gillar ju o meka men har för liten erfarenhet av detta känner jag (första året med drevbåt) så jag får väl lämna det till experterna. Någon som har tips på en drevspecialist i Göteborgsområdet som ni har goda erfarenheter ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 14 Augusti , 2020 2020-08-13 vid 09:50 skrev eddman: Någon som har tips på en drevspecialist i Göteborgsområdet som ni har goda erfarenheter ifrån? Runt Göteborg finns nog ett ganska stort antal och Du kommer säkert att få flera svar. Men om Du, mot förmodan, inte hittar något närmare Göteborg kan Du kontakta Marinexpress i Lysekil. De gubbarna drev Drevia i Lysekil tidigare och vet vad de håller på med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Augusti , 2020 Fiskebäcks Marina i Önnered, Stanley är duktig på drev. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddman 1 Postad 15 Augusti , 2020 tack för svaren, får bli att lyfta den o avsluta denna säsongen... suck. plocka svamp kanske e roligt med? fick väldigt många bra svar på en volvo penta grupp på Facebook. vill bara tipsa om den för er andra som råkar ut för saker som har VP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser