Thor100 0 Postad 12 Augusti , 2020 (redigerade) Hej, har problem med att avgaslimpan känns varm och dom där kopparledningarna som går vid avgas blir galet varma. Fram till och efter oljekylaren ledningen mot limpan känns det svalt men efter det blir det varmt. Impellern ser bra ut vad jag kan se, kopplade direkt på vattenslang och då fungerade det. Tog ner limpan och kollade kanaler och knackade och en del skit kom ut och det så ok ut. Förslag? Har sötvattenskylning direkt genom skrovet och det fungerar bra fram till pumpen. Redigerad 12 Augusti , 2020 av Thor100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 12 Augusti , 2020 (redigerade) Termostaten? Redigerad 12 Augusti , 2020 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thor100 0 Postad 12 Augusti , 2020 3 minuter sedan skrev Rascal: Termostaten? finns ingen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 12 Augusti , 2020 6 minuter sedan skrev Thor100: finns ingen.... Att impellern ser bra räcker inte har du kollat att den snurrar? Har du haft loss pumpen från motorn och är den rättvänd efter återmontering. Vissa pumpar går att återmontera 180 grader felvridna. Vattnet skall gå den långa vägen runt impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thor100 0 Postad 12 Augusti , 2020 (redigerade) den roterar moturs....och den snurrar Redigerad 12 Augusti , 2020 av Thor100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Augusti , 2020 Vem har tagit bort termostaten? Om den är borta så är det ett tecken på att försöka dölja ett överhettningsproblem. Sedan blir flödet fel om termostaten är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 12 Augusti , 2020 3 minuter sedan skrev Thor100: den roterar moturs.... Om den högra slangen på dina bilder är den som kommer från sjön så är det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thor100 0 Postad 12 Augusti , 2020 5 minuter sedan skrev Rascal: Om den högra slangen på dina bilder är den som kommer från sjön så är det rätt. japp så är det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 12 Augusti , 2020 När och hur började problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thor100 0 Postad 12 Augusti , 2020 1 minut sedan skrev Rascal: När och hur började problemet? vet inte har bara kört den nu i sommar ett par tillfällen och inte allt för långa svängar men har noterat att den känns varm/limpan inte så mycket på tempgivaren men den kan vara trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 12 Augusti , 2020 1 timme sedan skrev Thor100: Två frågor. Varför är impellerns blad vända som de är? De bör väl vara tvärt om. Se pilen på locket (den nedre bilden). Varför en rostfri skruv i locket?. Kan skapa problem!... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 12 Augusti , 2020 3 timmar sedan skrev LonelyBird: Två frågor. Varför är impellerns blad vända som de är? De bör väl vara tvärt om. Se pilen på locket (den nedre bilden). Varför en rostfri skruv i locket?. Kan skapa problem!... Bladen är vända som det blir när pumpen snurrar moturs vilket i detta fall är rätt. Pilen på locket är en dubbelriktad pil som visar att dessa pumpar kan fungera åt bägge hållen beroende vilken rotationsriktning som den aktuella motorn har. Viktigt dock att den är rätt monterad på motorn som vi tidigare i tråden har kollat. Vrider man pumpen 180 grader försöker den suga vatten ur motorn med utebliven kylning som följd. Materialet i två av skruvarna är inte perfekt men ett litet bekymmer i det här läget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser