50sman 55 Postad 11 Augusti , 2020 När jag satte tillbaka växelhuset efter att ha kollat igenom impellor och dyl så raslade det till och det ramlade ned lite rost och en fjäder. Följande del verkar vara sammankopplad med fjädern. Kollar jag på sprängskisser verkar det vara kopplat till ngt lås för att hindra att motorn reser sig vid backning? Själva pinnen går ned där växelstaget finns. Frågan nu är om det bara är att sticka ned det eller måste jag ta ned växelhuset igen? /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 11 Augusti , 2020 Det är precis som du förmodar. Nederänden av pinnen vilar mot den metallskodda delen av 46, som i övrigt är i plast. 46 är en kam som trycker pinnen upp, om jag minns rätt, för att låsa vid back eller också frigöra vid neutral och back. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1978/1090628/gear-housing-assembly-complete-page-1 Ovanför kammen sitter en styrning 14 även den av plast, som håller pinnen på plats på kammen. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1978/1090628/drive-shaft-housing-assembly Du måste ta ner växelhuset för att få ordning på detta. För att det hela skall funka måste kammen monteras på rätt "klockslag"/rättvriden på växelaxeltappen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 11 Augusti , 2020 Tackar. Skall kolla på det hela. Fråga? Man kan väl "fulhacka" så länge med typ spännband för att hålla nere motorn vid back. Jag har spenderat 3 veckor nu av sem för att få igång den så jag skulle vilja köra en vecka och köra TLC när jag börjar jobba /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 11 Augusti , 2020 Backa långsamt brukar gå fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 12 Augusti , 2020 OK. Tack Får prova idag och se hur det hela ter sig. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser